Pengikut

Selasa, November 01, 2016

TAHLILAN arwah itu daripada Samaveda Samhita?



ISLAM agama wahyu, yang punya citra tersendiri.  Allah sangat mahu hamba-hamba-Nya yang patuh senantiasa menjaga keberadaan dalam agama yang benar ini. Allah perintahan terus dalam al-Quran atau melalui utusan-Nya, Muhammad Rasulullah s.a.w. agar orang Islam yang beriman teguh dengan citra Islam. Hal ini bermaksud, tidak dapat diterima sama sekali adanya persamaan dengan penganut agama lain yang Allah tidak reda.

Dalam hal ketauhidan, jelas Allah mahu umat Islam berbeda dengan penganut agama lain.  Seruan Tuhan sebenar ialah Allah dan Allah itu tunggal, tidak dilahirkan atau punya keturunan (al-Quran surah al-Ikhlas).  Bahawa Allah itu tidak menyamai apa pun (al-Quran surah Syura: 11).  Walhal penganut agama lain membikin berhala dan gambar yang dikatakan arca tuhan!

Jika orang Yahudi berpuasa, Muhammad Rasulullah s.a.w. mengajarkan amalan bersahur agar berbeda dengan penganut Yahudi.  Jika kaum penyembah berhala itu mencukur jenggot dan membiarkan  kumisnya, maka sekali lagi Muhammad Rasulullah s.a.w. memerintahkan hamba Allah beriman agar menipiskan kumis dan membiarkan jenggotnya panjang.  Ini sebagian kaedah agar jelas siapa orang Islam yang beriman dalam kalangan kelompok manusia lain.

Di Makkah dahulu, telah ada tawaran daripada penyembah berhala agar kompromi atau tolak-ansur antara ibadah menyembah berhala dengan menyembah Allah yang satu. Allah balas terus dengan turunnya surah al-Kafirun: Bagi kamu itu agama kamu, dan bagi kami ini agama kami!  Sangat jelas, tidak ada silang amal ibadah atau penyusupan ibadah penyembah berhala dalam Islam dengan helah berdakwah atau menjaga persaudaraan dalam bangsa.


Lalu mengapa majlis ibadah dalam Hindu seperti peringatan terhadap ruh-ruh orang mati pada hari-hari tertentu disusupkan dengan ayat-ayat al-Quran, dan dikatakan ini sebagai ibadah dalam agama Islam? Lihat saja ibadah tahlilan arwah yang sejarahnya daripada Hindu jaman Majapahit, dipertahankan oleh ustaz dan kiyai! Untuk apa?


sumber tahlilan arwah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan