Pengikut

Jumaat, April 15, 2016

NABI sebut "bukan daripada golonganku"

FOTO HANYA HIASAN

ADA orang berkata, “ibadah itu dilakukan oleh Nabi yang maksum, kita manusia berdosa tentulah lebihkan amal ibadah.”  Ayat seperti ini selalunya diluahkan apabila mempertahankan ibadah-ibadah yang dilakukan, sedangkan mereka mengetahui ibadah itu bukanlah bersumberkan hadis-hadis sahih Nabi s.a.w.

Dahulu, pada zaman Nabi s.a.w. hidup, telah ada sahabat baginda yang berkata begitu dan melakukan amal ibadah melebihi daripada apa yang Nabi s.a.w. lakukan.  Ada yang enggan tidur, berkahwin dan berpuasa setiap hari. Berita itu telah sampai kepada Nabi s.a.w., dan baginda berkata (maksudnya), “Kamukah yang menyebut begini, begini? Demi Allah, sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan paling bertawakal kepada-Nya dalam kalangan kamu, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku shalat dan tidur dan aku mengahwini wanita.  Barang siapa tidak suka kepada sunahku, maka dia bukan daripada golonganku.”  (HSR Imam al-Bukhari)

Antara lain orang yang dilihat berwatak ahli agama juga menggunakan hujah ‘Nabi beramal begitu sebab baginda Nabi, kita manusia biasa maka berlebihlah..’  misalnya:

“Memang Nabi tidak melakkan zikir beramai-ramai selepas shalat, itu dia Nabi…, kita ini manusia biasa yang lemah, jadi eloklah kita berzikir beramai-ramai.”

“Jika diikutkan cadangan (Nabi) iaitu membawa makanan ke rumah orang mati, tentu nanti jumlah makanan begitu banyak dan berlaku pembaziran.”  Ini memberi respon terhadap hadis  Nabi berkenaan pesan baginda supaya sahabat-sahabat baginda membawa makanan untuk keluarga Jaafar bin Abi Talib yang terbunuh dalam peperangan.

Walhal Nabi s.a.w. telah menyatakan, “Barang siapa tidak suka kepada sunahku, maka dia bukan daripada golonganku.”  Begitulah beraninya antara kita dalam beramal.  Tidak lain kerana dimotivasi oleh iblis.


Wallahu ‘aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan