Pengikut

Sabtu, Januari 16, 2016

"JANGAN ikut cara ibadahnya orang Arab."


Di mana kalian mahu mencari sumber atau contoh sebenar bagi kenderaan jenama Toyota? Kalian mesti ke Jepun, bukan ke Thailand sekalipun Toyota yang kalian gunakan dipasang di Thailand.  Di manakah kita mahu menemui contoh sebenar ajaran Nabi Muhammad s.a.w.?  Kita pasti ke Madinah dan Makkah, kerna di situlah Nabi s.a.w. menerima dan menyampaikan wahyu yang menjadi panduan umat beragama. Kita tidak mungkin ke Indonesia sekalipun negara itu mempunyai jumlah penduduk muslim terbanyak di dunia!


Apabila dikhabarkan bagaimana penduduk Madinah dan Makkah mengurus jenazah, sebagian penduduk Nusantara tidak suka dibanding-banding dengan Madinah dan Makkah.  Sehingga keluar perkataan, “tidak boleh meniru caranya orang Arab beragama.”  Walhal Nabi s.a.w. dan para sahabatnya adalah orang Arab kecuali sedikit yang ajam.  Yang ajam juga berbahasa Arab seperti Nabi s.a.w.

Ketika usia pertengahan awal abad ini, saya berkesempatan ke Madinah dan Makkah. Oleh kerna usia di bawah 40 dan peribadi orang desa yang kuat berjalan, saya sering di hadapan saat shalat di Masjid Nabawi. Persis di daerah kecil yang dikhaskan oleh imam dan pengiringnya.  Ruang imam dan pengiring diletakkan beberapa rehal supaya tidak diguna oleh jamaah lain. Kemudian setelah shalat, dibuka pintu sebelah, bahagian tepi mihrab imam, di situ sudah tersedia jenazah yang akan dishalati. Imam terus ke situ dan shalat jenazah.

Habis shalat, jenazah terus dibawa keluar ke makam Baqi dengan pantas. Saya sekali mengikuti pembawaan jenazah untuk pemakaman. Waktunya selepas shalat subuh. Lampu bersinar di kawasan Baqi, jadi tampak banyak lubang kubur sudah tersedia untukdiguna kapan-kapan saja.  Tidak seperti di desa kita, jika ada kematian baru digali tanah kubur. Dan tidak akan ada lubang kubur  begitu saja berhari-hari.

Jenazah terus dimakamkan seperti juga di desa kita, tidak ada acara lain. Habis jenazah dimakamkan, orang berdiri sebentar (berdoa) dan berangkat pergi.  Tidak ada seperti di negeri kita, orang membentang tikar dan imam berkhutbah tentang kematian, pengajaran terhadap mayat di kubur. Ada tahlilan, bacaan yassin dan menabur bunga-bunga serta menyiram air di pusara.  Kemudian di tanda dua kayu nisan.  Mungkin sebulan kemudian ditinggikan kuburan dan disimen, ditulis pula ayat surah al-Fatihah.

Berkenaan dakwaan orang Madinah itu wahabi bab kubur, eloklah ditatap hadis nabi.

Ummu Habibah dan Ummu Salamah menceritakan kepada Rasulullah s.a.w.  tentang sebuah gereja di negeri Habsyah. Di dalam gereja itu terdapat gambar.
Maka Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya), “Sesungguhnya  jika ada seorang salih yang meninggal dunia di antara mereka, mereka membangunkan atas kuburannya masjid (tempat ibadah).  Lalu mereka membuat gambar-gambar (orang salih) tersebut dalam masjid itu.  Mereka itulah orang-orang yang paling buruk di sisi Allah pada hari kiamat.” (Hadis sahih al-Bukhari dan Muslim)

Adapun orang-orang di desa kita lebih kepada adat bangsa dan suku kaum yang dihiasi ayat-ayat agama.


Nota: Pada ziarah Disember 2015 yang lalu, saya meladeni kedua-kedua orang tua di tanah suci, maka tidak ada kesempatan untuk menyertai pemakaman di Baqi. Entah seperti 14 tahun yang lalu atau tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan