Pengikut

Selasa, Oktober 20, 2015

JIKA mahu barang tulen, tentulah mahu agama yang tulen

SUNGGUH banyak orang menyatakan kecintaan kepada Nabi Muhammad s.a.w. sehingga berasa senang dan ‘bangga’ (mungkin saja) dengan menampal pelekat di kenderaan atau kereta.  Sungguh, saban tahun orang menyambut Maulidur Rasul atas sebab cinta kepada Nabi akhir jaman itu. Malah ada yang membuat majlis itu di luar Rabi’ul Awal, kerna katanya hari-hari mahu melahirkan cinta kepada seorang nabi, penutup nubuwah itu.


Allah pun telah mengesahkan yang Nabi Muhammad, Rasululullah s.a.w. itu satu ikutan yang benar. Maksud firman Allah, “Sesungguhnya pada diri Rasulullah ada teladan yang baik bagimu, yaitu bagi orang yang mengharap Allah dan hari akhir serta banyak berdzikir kepada Allah.” (Al-Ahzab: 21)

Ayat 21 itu perlukisan Allah untuk menguatkan semangat para pejuang agama sewaktu perang Khandak atau al-Ahzab. Sebelumnya Allah mengkritik golongan yang takut dan berjiwa kerdil untuk berperang bersama nabi malah hanya mahu masuk ke dusun-dusun saja  dengan membiarkan Nabi dan pasukan yang beriman bertahan menghadapi kepungan 1000 tentara al-Ahzab. Maka itu Allah memuliakan Nabi dan memberi motivasi besar kepada pasukan (dan umah) perihal ketahanan mental, jiwa dan fisikal Nabi tatkala berdepan kesulitan. Ibnu Katsir menyatakan ayat itu menjadi dalil meneladani Rasulullah baik dalam ucapan, perbuatan atau pun sepak terjang kesehariannya.

Ayat itu pun kekal sebagai dalil mencintai Rasulullah.  Kata orang bercinta atau pacaran, orang yang dicintai itu umpama sehabis-habis yang diingat-ingat dan sangat dirnduinya. Mahu-mahunya seseorang itu akan berbaju sama warna dengan baju pacarnya, mahu mendengar suaranya di mana pun, mahu mengikuti ajakan kekasih hati kerna itu kemahuan kekasih…. dan mahu meninggalkan tabiatnya yang tidak disukai oleh sang kekasih!

Tidak dapat tidak, meneladani Rasulullah bermula dengan keimanan. Setelah mengakui ‘tiada tuhan (sesembahan) selain Allah’ maka pengakuan muslim ialah ‘Muhammad adalah Rasul (utusan) Allah’.  Pengakuan bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah berarti, penerimaan sunah Rasulullah dalam kehidupan kita semua.  Setelah penerimaan dengan iman, maka wajib pula muslim mencari pengetahuan semua segi (sebaik-baiknya) kehidupan Rasulullah, terutama bab berakidah dan beribadah.  Tidak ada hak untuk mempersoal mengapa Rasulullah membuat itu dan ini, sementara tidak pula melakukan itu dan ini. Urusan agama adalah daripada Allah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.

Maksud firman Allah, “Wahai Rasulullah, sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu.” (sebagian ayat 67 surah al-Ma’idah)

Rasulullah tidak berdusta atau menyembunyikan seruan Allah yang mesti diketahui oleh hamba-hamba-Nya. Tuntas, Islam padat dan lengkap sebelum Rasulullah wafat.  Maksud firman Allah, “Pada hari ini Aku (Allah) telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, Aku telah cukukan nikmat-Ku dan Aku reda Islam menjadi agamamu.” (ayat 3 surah al-Ma’idah)

Mungkin kerna jaman Islam sudah lama dan melewati sejarah yang berliku-liku, maka banyaklah orang yang memahami daripada pelbagai sudut. Namun jangan pula dinafikan hak dan kehendak mereka yang mahu meneladani Rasulullah saja dalam akidah dan ibadahnya.   Sekalipun nanti kelihatan mereka yang hanya meneladani Rasulullah itu ‘hanya beramal itu dan ini saja, kok sedikit amat…’ biarlah kerna itu kefahaman mereka dalam meneladani Rasulullah.


Tentulah golongan yang meneladani Rasulullah benar-benar mahu menjaga ketulenan agama dan membuktikan kecintaan kepada nabi akhir jaman itu saat umah sudah banyak dan pelbagai ragamnya pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan