Pengikut

Ahad, Ogos 17, 2014

INDONESIA merdeka 69 tahun sahabat Malaysia

TANGGAL 17 Ogos tidak memberi erti besar kepada Malaysia, tetapi jiran Malaysia iaitu Indonesia merayakan Hari Nasionalnya. Untuk tahun 2014 ini Indonesia akan menyambut hari kemerdekaannya kali ke-69, hampir tujuh dekat negara kepulauan Indonesia mengekalkan kemerdekaannya.


Malaysia dan Indonesia mempunyai sempadan bersama yang bercantum  tanah di Borneo iaitu sepanjang sempadan antara Sabah, Sarawak di Malaysia dengan Kalimantan di Indonesia.  Malah  Kampung Haji Kuning di Pulau Sebatik, Tawau Sabah terbahagi kepada dua negara: Malaysia-Indonesia, tanpa sebarang pagar! Maka patut sangat kampung itu dijadikan contoh unik hubungan sihat antara dua negara serumpun yang bersahabat.

Bagi pelajar politik antara bangsa sangat sedar bahawa Indonesia merupakan negara yang paling akrab dengan Malaysia.  Hal ini dapat diketahui melalui berapa peristiwa sebagai penanda aras hubungan akrab dua negara.  Pertama, mana-mana pemimpin yang baru menjawat jawatan tertinggi kedua-dua negara pasti akan melawat negara jirannya yang akrab ini. Misalnya Lawatan pertama ke luar negara Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak ialah ke Indonesia pada 23 Disember 2009. Insya Allah Presiden baru Indonesia Jokowi akan melawat Malaysia dahulu sebelum ke negara-negara lain.

Keduanya, pada setiap tahun pasti ada pertemuan rasmi antara Perdana Menteri Malaysia dengan Presiden Indonesia untuk membincang atau menyelesaikan masalah antar dua negara. Presiden Indonsia akan ke Malaysia atau Perdana Menteri Malaysia akan ke Indonesia.

Sejarah hubungan Malaysia-Indonesia pun bukanlah tidak pernah diuji.  Paling hebat ialah pada zaman konfrontasi Indonnesia (ada dalam pelajaran sejarah Malaysia di semua sekolah menengah Malaysia) antara tahun 1963-65.   Selain itu hal-hal persempadanan dan tenaga kerja Indonesia di Malaysia mungkin pernah mencetuskan sedikit pergeseran, tetapi tidak pada peringkat rasmi dua kerajaan.  Pergeseran hanya peringkat sekelompok kecil anggota masyarakat.  Dan hal itu segera tuntas dengan kesabaran serta kematangan majority rakyat Malaysia dan Indonesia yang faham bahawa dua negara tidak boleh berkonflik.

Kematangan para pemimpin Malaysia-Indonesia dan rakyat dua negara ini merupakan anguerah Tuhan yang hasilnya rakyat Nusantara dapat hidup dalam aman pada saat beberapa negara yang tunjangnya rakyat beragama Islam di sana saling berbunuh-bunuhan dan berperang tanpa kesudahan.


Dirgahayu Indonesia pada 17 Augustus 2014, sebentar kemudian Hari Kemerdekaan Malaysia pula pada 31 Ogos 2014!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan