Pengikut

Sabtu, Mei 10, 2014

MENGAPA ahli masjid ditemani syaitan?

AHLI masjid maksudnya orang yang melazimi solat berjamaah di masjid, tidak mengira siang atau malam. Di mana-mana masjid pasti kedapatan ahli masjid, sehingga ada orang mengatakan masjid sudah menjadi rumah kedua mereka. Mereka juga yang sentiasa setia mendengar kuliah agama ba'da Maghrib dan Subuh. Sepatutnya ahli masjid tidak lagi kelihatan salah dalam solat berjamaahnya. Kesalahan yang terbiar tidak pernah atau tidak mungkin diperbaiki ialah tidak rapat sewaktu solat berjamaah.


Hampir semua imam memperingatkan agar meluruskan dan merapatkan saf sebelum memulakan solat. Namun seperti foto di atas, adalah biasa ahli jemaah berdiri terpisah dalam solat.  Maka, mungkin itulah pemahaman saf yang rapat sebagaimana yang dimaksudkan oleh imam-imam kita.  Dan imam kita pun bukan perdulikan hal itu jika maksudnya salah!  Atau juga, ahli jemaah masjid memang tidak boleh dibentuk supaya merapatkan kaki dan bahunya antara satu sama lain sebagaimana yang dianjurkan oleh sunah Rasulullah. 


Rapatkan saf solat sehingga kaki dan bahu tersentuh antara satu sama lain. Imam hanya berkuliah dengan mulut membacakan hadis nabi berkenaan saf yang rapat. Imam tidak pernah membuat contoh sewaktu kuliah berkenaan, misalnya membuat dua saf yang renggang dan saf yang rapat.  Sebenarnya jemaah tidak mendapat contoh mana yang salah dan benar. Maka, bacalah sebanyak mana pun hadis nabi, begitulah saja kedudukan para jemaah.


Jika mahukan perubahan, tidak perlu menunggu  berjubah dan berserban. Tidak perlu beralasan 'oh kami sudah biasa berenggang puluhan tahun...'


Asalkan ada bimbingan yang betul oleh guru, maka ahli jemaah dapat berubah menuruti sunah. Apa susahnya merapatkan kaki dan bahu ketika solat?  Apa susahnya?

1 ulasan:

  1. Syitan itu akan menggoda umatnya dimanapun dan sedang apapun manusia, jadi kita jangan membuka celah untuk syaitan.Terimakasih post yang bagus dan berguna.

    BalasPadam