Pengikut

Rabu, November 30, 2011

BOLEHKAH menjadi kristian dengan membaca Bible?


BARU-baru ini seorang pemimpin mendedahkan adanya alat elektronik yang digunakan untuk mengumandangkan bacaan Bible.  Dan katanya seruan demikian sangat cenderung  membawa orang Islam meninggalkan agamanya dan memilih Kristian!


Saya memang percaya adanya gerakan Kristian untuk mencari penganut-penganut baru termasuk daripada kalangan umat Islam.  Namun melalui pengalaman berdialog kecil mengenai kitab Bible dengan seorang rakan (yang aktif dalam gerakan Kristian), saya membuat kesimpulan begini:  Seorang tidak akan masuk kristian dengan membaca sebuah Bible, tetapi boleh masuk Kristian dengan cara pendakwah agama berkenaan memperkenalkan ajaran agama itu.

Sebenarnya kitab Bible jauh lebih rumit untuk difahami sebagai ajaran asas agama, berbanding mudahnya memahami ajaran Islam melalui pembacaan al-Quran.  Kerumitan Bible difahami berdasarkan criteria mudah seperti berikut (berbanding dengan membaca al-Quran)

Pertama:  Pertentangan fakta berlaku dengan ketara dalam Bible seperti dalam bab anak Nabi Ibrahim.  Dalam kejadian 16:15 “Kemudian Hagar (Hajar) melahirkan seorang anak lelaki, lalu Abram (Abraham/Ibrahim) menamakan dia Ismael.”  Namun dalam Kejadian 22:2 dikatakan Ishak anak tunggal Nabi Ibrahim. “Allah berfirman, ‘pergilah ke tanah Moria dengan Ishakmu yang tunggal, yang sangat kau kasihi.”


Kedua:  Bible yang didakwa wahyu Tuhan mengandungi ayat-ayat yang menerangkan hal-hal seksual secara terbuka sebagaimana sebuah roman sastera picisan.  Perkataan ‘hilang perawan’ dan ‘meraba buah dada’ mudah ditemui.  

Kidung Agung 7:1-3 “Alangkah cantiknya engkau hai gadis. Manisnya kakimu dengan dengan sandal itu. Lengkung pahamu seperti perhiasan, karya tangan seniman. Pusatmu seperti cawan bulat yang tidak pernah kehabisan wain campur.  Perutmu seperti timbunan gandum yang dikelilingi bunga bakung.  Buah dadamu seperti dua anak rusa…”

Yehekeil 23:21 “Hai Oholiba, engkau ingin mengulangi kecabulanmu pada masa mudamu di Mesir.  Di sana kaum lelaki meraba-raba buah dadamu dan engkau hilang keperawananmu.”

Ketiga: sejarah para nabi dicatatkan sebagai manusia yang jahat atau keji seperti berbogel, berzina dan menyuruh orang menyembah berhala.

Nabi Nuh yang mabuk dan telanjang! Kejadian 9:21 “Setelah Nuh minum wainnya, dia menjadi mabuk.  Dia menanggalkan semua pakaiannya lalu berbaring telanjang di dalam khemahnya.”

Cerita Nabi Lut berzina dengan dua orang anak perempuannya sendiri boleh dibaca dalam Kejadian 19:30-38.

Nabi Harun yang menjadi pembantu Nabi Musa pula dikatakan menyuruh Bani Israel menyembah patung anak lembu (sapi).  Ini dibuktikan dalam Keluaran 32: 1-6.  Antaranya, “Harun mmengambil anting-anting itu, memleburkan semuanya lalu mencurahkan emas itu dalam acuan, dan membuat sebuah patung lembu (sapi) jantan.”

Itu belum dijelaskan mengenai ajaran-ajaran asas dalam Bible yang sepatutnya menjadi amalan meluas para penganut Kristian seperti tidak menyembah berhala, tidak meminum arak, tidak memakan babi, tidak melakukan perceraian dan kewajiban bersunat, namun perkara asas itu tidak diamalkan oleh mereka.

Sekarang ini sudah ada kitab Bible dalam Bahasa Melayu.  Saya yakin akan sampai masanya kitab berbahasa Melayu ini akan diberikan kepada orang Melayu dengan tujuan menyebarkan ajaran Bible (ajaran Kristian?). Berdasarkan tulisan dan rakaman dialog antara Almarhum Syeikh Ahmad Deedat (pendakwah dari Afrika Selatan) dengan paderi-paderi, mereka tidak mampu pun menjelaskan maksud ‘kitab suci Bible’ apabila terdapat pertentangan fakta atau perkataan cabul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan