Pengikut

Isnin, Januari 18, 2010

INILAH cara masjidku

SEBELUM pilihan raya tahun 2008, sewaktu ngobrol-ngobrol bersama rakan yang berkecenderungan politik, dia mengatakan masjid sepatutnya dibenarkan bebas membahas sebarang keilmuan. Dia sebagai aktivis parti Islam mempunyai satu visi yang ditanggung dan diperjuangkan. Dia bercakap terhadap saya sewaktu kami membicarakan aliran pemikiran yang saya perjuangkan. Mungkin dia mengambil hati saya yang memilih pendekatan minoriti.

Apabila parti Islam bersama gabungannya memerintah Selangor, sahabat-sahabat dalam web www.al-fikrah.net meramalkan perkembangan yang baik untuk aliran sunah atau manhaj salaf. Tambahan pula di selangor yang memegang kuasa terhadap urusan agama dan adat resam Melayu ialah orang daripada parti yang berjuang atas asas al-Quran dan sunah.


Apa yang berlaku tidaklah sebagaimana yang ditanggung dan diperjuangkan. Di mana-mana pun ahli politik tetap bermain politik untuk meraih kuasa dan mengekalkannya. Sehingga kini, bukanlah suatu yang mudah untuk melihat wacana ilmu yang berlawanan dengan pemikiran Islam arus perdana. Mudahnya, pengurusan masjid untuk pemahaman agama dan adat tidak dibuka untuk percambahan minda.
Perubahan apa di masjid setelah bertukarnya kerajaan yang memerintah? Para penceramah yang dahulunya tidak mendapat tempat kerana perbedaan parti politik, kali ini mudah mendapat ruang untuk berceramah. Dengan bersangka baik, isi ceramahnya juga tidak banyak berubah daripada membicarakan hal akidah dan ibadah khusus sahaja. Ustaz, sama ada yang berada dalam parti Islam atau Melayu datang dari sekolah yang sama, maka pemikirannya juga sama.
Majlis agama Islam yang dikuasai oleh exco dari parti Islam nampaknya masih kedekut mengeluarkan tauliah untuk penceramah yang tidak sebulu dengannya. Kalau dalam hal akidah dan ibadah pun ada pilih kasih (pemberian tauliah), jangan haraplah ada tauliah untuk para peguam, doktor dan pakar kaunseling untuk memberi kuliah maghrib di surau dan masjid. Maksud saya para profesionalis itu akan memberi ilmu berkaitan bidang ilmunya, bukan peguam bercakap hal akidah dan ibadah!
Asalnya saya menjangka akan wujud percambahan ilmu di masjid apabila pejuang-pejuang kesyumulan Islam berkuasa, tetapi tidak berlaku. Membuka ruang kesejagatan ilmu (selain ilmu ibadah khusus) tidak menjadi dasar pentadbiran agama dan masjid, maka jika ada masjid melakukan anjakan paradigma sebegitu, hanyalah inisiatif individu terpencil.
Oleh itu kekal begitu sajalah konsep dan pengembangan ilmu di masjid-masjid sama ada negeri itu diperintah oleh parti Islam atau Melayu. Kalau ditanyakan kepada orang politik, garam pun akan dijadikan manisan! Garam tetap masin dan masjid hanya untuk bersolat dan ceramah fardu ain. Pusing kanan kiri, itu sajalah.


1 ulasan:

  1. OTAK KALAU DAH DI JAJAH DEK AMNO TERLALU LAMA CARA FIKIR PUN MACAM AMNO....KESIAN..HEHEHEHEHEE..PARJOOO...PARJOOO

    BalasPadam