APABILA musim kemarau dan orang mahukan hujan,
tidak ada dalam sunah Nabi s.a.w. untuk
mengadakan solat hajat sebagaimana yang difahami oleh sebilangan orang. Yang popular difahami ialah solat minta hujan
secara berjamaah di lapangan terbuka, yang sebelumnya dibuat khutbah kepada
para jamaah. Ada pula berdasarkan sunah,
kalau doa dibuat pada hari Jumaat (tepatnya sewaktu khatib berkhutbah Jumaat)
tidak perlu solat dua rakaat melainkan
terus sahaja khatib berdoa di atas mimbar.
Dan yang ketiga, jika berdoa dalam masjid, maka orang yang berdoa
hendaklah menaiki mimbar dan terus berdoa minta Allah turunkan hujan.
Cara pertama ialah solat istisqa.
Maksud hadis: “Telah berkata ‘A’isyah ‘orang
telah datang dan mengadu kepada Rasulullah s.a.w. tentang ketiadaan hujan, maka
Rasulullah s.a.w. memerintahkan orang membuat mimbar dan mereka meletakkan
mimbar di tanah lapang tempat melakukan solat, dan Rasulullah s.a.w. menentukan
suatu hari supaya manusia keluar ke
tempat solat itu. Maka (pada hari yang
ditentukan itu), Rasulullah s.a.w. keluar pada waktu mentari terbit, kemudian
baginda menaiki mimbar lantas bertakbir dan memuji-muji Allah azza wajalla
kemudian baginda bersabda, ‘Sesungguhnya kamu mengadu kekeringan negeri dan
lambat hujan daripada waktunya yang biasa, padahal Allah azza wa jalla telah
memerintahkan kamu meminta kepada-Nya dan Dia berjanji akan memperkenankan
permintaan kamu. Kemudian baginda
berdoa: (maksudnya) “Segala
puji-pujian kepada Allah yang memelihara sekalian alam. Yang maha pemurah dan
penyayang. Yang mempunyai hari pembalasan. Tidak ada Tuhan (yang sebenarnya)
melainkan Allah. Allah berbuat apa yang Dia kehendaki.Wahai Tuhan, Engkaulah
Tuhan, tidak ada tuhan (yang sebenarnya) melainkan Engkau. Engkau yang kaya
sedangkan kami berkeperluan kepada-Mu. Turunkanlah hujan atas kami. Dan
jadikanlah apa yang engkau turunkan itu kekuatan dan bekal bagi kami buat satu
masa yang panjang.” Kemudian baginda mengangkat kedua-dua tangannya
sehingga kelihatan putih ketiaknya, kemudian baginda memalingkan belakangnya
menghadap orang ramai, kemudian baginda memalingkan selendangnya (sambil)
baginda tetap mengangkat kedua-dua tangannya. Kemudian baginda menghadap orang
ramai lalu turun dari mimbar dan solat dua rakaat (disertai orang ramai),
lantas Allah swt mengadakan mega, guruh dan kilat, lalu hujan dengan izin Allah
swt. (Riwayat Abu Dawud)
Cara kedua ialah berdoa ketika berkhutbah pada
khutbah Jumaat.
Maksud hadis: Telah berkata Anas r.a.
‘Sesungguhnya telah masuh seorang lelaki
ke masjid pada satu hari Jumaat, pada waktu Rasulullah s.a.w. sedang berkhutbah. Maka dia menghadap Rasulullah s.a.w. sambil
berdiri lalu berkata “Ya Rasulullah, telah binasa haiwan-haiwan dan putus
pelayaran. Mintakanlah supaya Allah hujani kami.” Maka Rasulullah s.a.w. pun
mengangkat kedua-dua tangannya lalu berdoa “Allahumma astighna, Allahumma astighna! (Ya Allah hujani
kami, Ya Allah hujani kami).” Kemudian hujan turun.’ (Riwayat
al-Bukhari dan Muslim)
Cara ketiga ialah berdoa di atas mimbar masjid.
Maksud hadis: Telah berkata Ibnu Abas r.a.: Telah
datang seorang Arab gunung kepada Nabi s.a.w. lalu dia berkata, “Ya Rasulullah,
saya datang dari satu kaum yang kekeringan tumbuh-tumbuhan dan keputusan air.” Maka Rasulullah s.a.w. pun naik ke atas
mimbar (dalam masjid) lantas berdoa, “Ya Tuhan, cucurkanlah atas kami hujan yang bisa melepaskan kami, yang baik
buahnya, yang menyuburkan, yang rata dan lebat, dengan lekas, tidak lambat.” Lalu Rasulullah turun. Sesudah itu tidak seorang pun datang dari
desa-desa itu melainkan berkata, “Sesungguhnya hiduplah kami.” (Riwayat
Ibnu Majah).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan