APABILA artis berkahwin kemudian bercerai,
berkahwin lagi dan bercerai lagi…. menjadi isu pula kepada masyarakat. Di
mana-mana pun berlaku perkahwinan dan ada pula perceraian. Perceraian bukanlah luar biasa dan suatu yang
keji, malah dalam sirah Nabi s.a.w., baginda pun pernah menceraikan salah
seorang isterinya iaitu Habsah binti Umar al-Khattab r.a. Kemudian Rasulullah s.a.w. merujuk kembali
kepada Habsah. Salah satu surah dalam
al-Quran dinamakan At-Talaq. Bukan
sahaja aturan mencerai isteri itu dalam surah At-Talaq, tetapi dalam beberapa
surah lain. Demikianlah Islam mengatur
kehidupan masyarakat, sehingga bab perceraian suami isteri pun diberi aturan
supaya tidak berlaku penzaliman kepada golongan yang lemah, di samping maruah
antar suami dan isteri tetap unggul.
Namun jika aturan itu diabaikan, tampaklah perceraian sebagai kejadian
yang memalukan pihak berkenaan.
foto hanya hiasan |
Maksud ayat 1 surah At-Talaq: “Wahai nabi,
apabila kamu menceraikan isteri-isterimu maka hendaklah kamu menceraikan mereka
pada waktu mereka dapat (menghadapi) ‘iddahnya (yang wajar) dan hitunglah waktu
‘iddah itu serta bertaqwa kepada Allah Tuhanmu.
Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka dan janganlah mereka
(diizinkan) keluar kecuali mereka mengerjakan perbuatan keji yang nyata. Itulah hukum-hukum Allah, dan sesiapa yang
melanggar hukum-hukum Allah, maka sesungguhnya dia berbuat zalim terhadap
dirinya sendiri. Kamu tidak mengetahui
barangkali Allah mengadakan sesuatu yang baru sesudah itu.”
Kata Imam Ibnu Katsir dan Buya Hamka dalam tafsir
al-Quran mereka, terdapat cerai yang menuruti sunah dan cerai yang bid’ah. Cerai yang sunah ialah yang menuruti anjuran
al-Quran dan Sunah, maka yang bid’ah
adalah di balik itu.
Cerai menuruti sunah ialah si suami menceraikan
isterinya dalam keadaan suci dan tidak disetubuhi sebelum menjatuhkan
talaq. Ini untuk memudahkan kiraan masa ‘iddah
dan memendekkan masa ‘iddah isteri.
Pernah anak Umar al-Khattab menceraikan isterinya dalam keadaan
isterinya haid, maka Rasulullah marah,
Sabda Rasulullah s.a.w. (maksudnya): “Sebaiknya
dia mengembalikan dan menahannya hingga dia bersuci daripada haid. Apabila
telah suci jika hendak menceraikannya, ceraikanlah dalam keadaan suci sebelum
disetubuhi. Itulah ‘iddah yang
diperintahkan Allah.” (Riwayat al-Bukhari)
Buya Hamka dalam tafsir Al-Azhar menulis sangat
jelas berkenaan pengiraan masa ‘iddah isteri yang dicerai dalam haid (bid’ah)
dan dalam keadaan suci. Orang kena faham bahawa ‘iddah itu untuk menentukan
sama ada isteri hamil atau tidak. Islam tidak mahu ada percampuran benih dua lelaki
dalam rahim wanita. Maka itu Rasulullah
suruh mencerai saat suci dripada haid dan belum disetubuhi supaya jelas kiraan
tiga kali haidnya sebagai masa ‘iddah pendek dan mempercepat wanita itu
berkahwin lain. Kalau dicerai masa suci sedangkan telah disetubuhi, kemungkinan
ada benih yang tumbuh dalam rahim wanita itu. Dan jika hamil, lagi panjang masa
‘iddahnya.
Kemudian, bagaimana hal isteri yang sudah dicerai?
Adakah seperti yang dicontohkan dalam filem atau drama TV iaitu si ieteri
dihalau atau terus dihantar ke rumah ibu bapanya? Ayat di atas sudah menjelaskan bahawa sepanjang
masa ‘iddah, isteri tidak dibenarkan keluar dari rumah suaminya (mungkin juga
rumahnya bersama). Hendaklah ada ahli keluarga yang tinggal bersama mereka
untuk memastikan mereka tidak tidur bersama tanpa merujuk kembali. Selama ‘iddah itu, mungkin tiga bulan….,
suami bertanggung jawab memberi layanan pakaian, makanan dan sarana sosial lain
kepada isterinya dalam ‘iddah. Cuma
tidak boleh tidur bersama. Nanti kalau
sudah hampir habis ‘iddahnya, kalau mahu rujuk kembali, rujuklah. Kalau mahu
terus dicerai, itu pun terserah.
Hikmahnya, sepanjang dalam ‘iddah yang kedua-dua
mereka masih tinggal serumah tentulah semoga mereka berfikir panjang mengenai
keadaan mereka termasuk nasib anak-anak.
Sepanjang masa ‘iddah bagaimana mereka melayan anak-anak. Bagaimana mereka tidur berasingan. Tentulah keadaan ini lama-lama akan
menimbulkan kekesalan akibat kemarahan yang menyebabkan pergaduhan. Tentu
masing-masing mengakui ada salah dan silapnya sehingga janji perkahwinan itu
pecah di tengah jalan.
Jika mengabaikan hukum Allah, iaitu apabila dilafaz
cerai di mahkamah terus berpisah tempat tinggal, bagaimanakah kedua-duanya
boleh saling berfikir dan mahu mencari kekuatan dan kelemahan masing-masing. Semua sudah terlepas bagai anak panah keluar
busur, walhal isterinya masih ada hak di sisi suaminya selama tiga kali masa
haid.
Tampak ganjil jika mengamalkan ayat 1 surah
At-Talaq itu. Ya itulah sunah dalam mencerai isteri, yang memberikan
hikmah-hikmah tersendiri yang manusia tak tahu. Bucu akhir ayat itu pun jelas
mungkin Allah hendak memberi sesuatu yang baru setelah menuruti hukum yang
ditetapkan Allah. Kita tak tahu, walhal
Allah Maha Tahu.
Assalamualaikum tuan penulis.
BalasPadamIngin saya sentuh tentang tuduhan anda tentang Nabi s.a.w pernah dengan bercerai dengan Habsah binti Umar al-Khattab r.a.Ternyata tuduhan itu satu fitnah dan ia tidak benar. Nabi s.a.w tidak pernah menceraikan mana-mana isterinya.
Adakah anda merujuk kepada ayat pertama Surah at Talaq? Jelas tafsiran itu adalah silap.Harap rujuk kepada mufasirin atau ulamak yang murshid. Wassalam.
sebenarnya kalau tanpa nama, tak perlu dilayan.
BalasPadamLayanan saya ialah: "Sila berikan tafsiran yang dikatakan lebih benar daripada musafirin atau ulamak yang murshid". Jika manusia tanpa nama tidak memberikannya, semua komen di atas tidak ada nilai apa2. sekian.