MAJLIS-majlis memperingati Nabi s.a.w. memang
banyak. Yang agung ialah Maulidur rasul.
Maka pelbagai pula pengisiannya, tetapi
matlamatnya tetap satu: Mencintai Rasulullah s.a.w. nabi akhir zaman. Mencintai
Nabi dan kemudian menuruti ajaran baginda telah jelas dalam al-Quran dan
hadis-hadis sahih.
benar mencintai sunah nabi dan menolak bid'ah? |
Bahawa Nabi s.a.w. merupakan tauladan terbaik
kepada manusia yang mahu beriman kepada Tuhan yang satu. Ayat 21 surah
al-Ahzab (maksudnya), “Demi sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah adalah
contoh ikutan yang baik untuk orang yang sentiasa mengharap (keredaan) Allah
dan (balasan baik) pada hari akhirat, dan dia banyak menyebut serta mengingati
Allah (setiap saat senang atau sukar).”
Mencontohi baginda Nabi s.a.w. adalah dalam hal keagamaan. Hal keduniaan
yang senantiasa berubah itu, asas-asas
ajaran baginda Nabi s.a.w. tetap menjadi panduan atau ikutan. Miisalnya dalam soal kepemimpinan, maka
kejujuran atau amanah yang ditunjukkan oleh baginda Nabi s.a.w. menjadi ikutan
orang yang mahu mendapat keredaan Allah.
Kemudian, orang yang mencintai baginda Nabi s.a.w.
tidak ada hak untuk memilih beberapa bab ajaran baginda Nabi s.a.w. dan
melupakan pula bab-bab yang tidak bersesuaian dengan kehendaknya. Kalau memang
sudah mahu mendapat reda Allah, maka sikapnya ‘dengar dan patuh’. Maksud
ayat 51 surah Al-Nuur, “Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang
yang beriman ketika mereka diajak kepada kitab Allah dan sunah Rasul-Nya
sebagai hakim memutuskan perselisihan
antara mereka, mereka berkata ‘kami dengar dan taat’. Mereka itulah orang-orang yang mendapat
kejayaan.”
‘Dengar dan taat’ berarti menyerah diri tanpa
soal. Menyerah dan menerima dengan melupakan kepentingan diri, sejarah,
adat budaya atau kekeluargaan. Maksudnya, jika beberapa hal itu berselisih
dengan aturan Allah dan rasul-Nya, maka atas sifat ‘dengar dan taat’ mereka
lebih mengutamakan aturan Allah dan rasul-Nya.
Hal dengar dan taat ini telah berlaku juga pada
zaman hidup baginda Nabi s.a.w. Ada
seorang yang mahu pendapatnya diiktiraf berbanding orang lain, lalu meminta
pengiktirafan daripada baginda Nabi s.a.w.
Namun Baginda Nabi s.a.w. tidak mengiktiraf pendapatnya. Maksudnya pendapatnya menyalahi keputusan
Nabi s.a.w. yang mendapat bimbingan wahyu Allah. Lalu orang itu menemui sahabat Nabi iaitu Abu
Bakr, namun Abu Bakr bersikap seperti baginda Nabi s.a.w. Lalu orang itu
menemui pula sahabat Nabi yang lain, Umar al-Khattab. Bagi Umar mudah saja, jika tidak mahu
menuruti keputusan baginda Nabi s.a.w., artinya tidak akur kehendak Allah juga.
Jawabnya, mati lebih baik! Dengan
keputusan Umar yang membunuh orang berkenaan, tindakan Umar itu diiktiraf pula
oleh Allah dengan menurunkan ayat 65 surah An-Nisa’ “Maka demi Tuhanmu
(wahai Muhammad), mereka tidak beriman sehingga mereka menjadikan engkau
sebagai hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul antara mereka. Kemudian mereka tidak keberatan dalam hati daripada
apa yang engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.”
Mencintai baginda Nabi bermakna mengamalkan sunah
baginda. Menjaga sunah baginda Nabi
bermakna membenci apa yang menyalahi sunah baginda iaitu rekaan-rekaan baru
dalam beragama. Bagaimana mungkin
seseorang menyatakan cinta kepada Nabi namun rela hati terhadap rekaan beragama
yang sangat jelas mencabar keabsahan ajaran baginda Nabi s.a.w.
Antara cabaran dalam usaha mencintai sunah baginda
Nabi s.a.w. ialah menerangkan kepada masyarakat adanya rekaan beragama, yang
menjadikan agama bercampur aduk antara yang tulen daripada baginda Nabi dengan
yang direka-reka oleh pencinta bid’ah hasanah. Sebenarnya campur-aduk agama
yang tulen dengan yang palsu (rekaan atau bid’ah) telah berlaku kepada hampir
semua ajaran para nabi Allah. Amalan
Haji yang diajarkan oleh Nabi Ibrahim juga ditokok tambah oleh manusia selepas kewafatan
nabi itu. Akidah triniti dalam agama
Nasrani juga merupakan rekaan baru atau bid’ah dibandingkan dengan ketulenan
ajaran Nabi Isa a.s.
Rekaan-rekaan agama atau bid’ah dikatakan bertujuan
baik, iaitu untuk mendekatkan diri kepada Tuhan. Itulah jawaban pendukung akidah triniti dalam
agama Nasrani. Begitu jugalah jawaban
pengamal bid’ah dalam Islam: Perkara baru yang baik untuk mendekatkan diri
kepada Allah. Namun itulah yang ditolak demi menjaga sunah Nabi dan sebagai
bukti mencintai Nabi s.a.w.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan