TIDAK kaget dengan berita militan di Malaysia
ditahan. Akhbar menyiarkan foto mantan penyanyi rock yang sedang menggalas
senjata atas nama jihad di Syria. Pemikiran dan aksi militan atas nama Islam
bukan perkara baru pun.
Saya ceritakan kisah benar sendiri berkaitan
pemikiran yang boleh dianggap militan. Sewaktu saya masih bersekolah rendah,
saya mendengar penuh minat perbualan dua orang dewasa di desa. Seorang digelar
orang agama menyatakan marah dan kesalnya kerna surau di desa digunakan untuk
belajar orang dewasa. “Dia mengajar
agama bukan ikhlas, mengajar sebab dapat elaun.” Dan ayat lain yang saya minat ialah, “buang
saja kentung di surau.” Maksudnya kentung
atau ketuk-ketuk yang dipukul untuk memanggil orang datang belajar di
surau. Setelah itu, jika saya ke surau
tumpuan saya ialah kentung yang tergantung.
Kalaulah kentung itu ringan,
tentulah saya yang akan membuangnya kerana percaya perbuatan itu bermakna mencegah
kerja fasik agama, kerja tidak ikhlas. Kalau bukan atas nama agama, saya tak tergoda
hendak memikirkan hal kentung itu.
Dalam ceramah agama, biasa saja penceramah bercakap
hal jihad dan kelebihan mati syahid.
Jika memberi contoh tahap pengorbanan tertinggi terhadap Islam ialah
kesanggupan mati – mati syahid. Dahulu
biasa penceramah menyebut, “hendak berjihad melawan tentera kafir bukan di
Malaysia, di Afghanistan sana.” Waktu
itu negara Afghanistan dikuasai tentera komunis Soviet Union bermula tahun
1980. Penentang tentera Soviet di negara
berkenaan disebut ‘Mujahidin’. Siapa
yang dapat menafikan peperangan itu antara muslim dan kafir! Tidak hairan ada rakyat Malaysia yang telah
menjadi sebagian ‘mujahidin’ melawan tentera soviet. Berita-berita pelik yang memihak kepada
mujahidin di sana mudah tersebar dan dipercayai, menambah keyakinan bahawa
perjuangan di Afghanstan adalah ‘perang sabil’ kata orang desa.
Semasa saya mengikuti pengajian agama di sebuah
madrasah di Negeri Sembilan (tahun 1980-an), terdapat anasir dari Indonesia
yang secara jelas berpemikiran militan (seperti yang didakwa oleh kerajaan). Mereka
mendakwa lari daripada rejim Soeharto yang sangat membenci usaha-usaha ke arah negara
Islam di sana. Saya mendengar orang menyebut mereka puak ‘Islam Jamaah’. Tidak pasti apakah mereka yang dikatakan ‘Jamaah
Islamiyah’ yang sisertai juga oleh dua lelaki rakyat Malaysia iaitu Azahari dan
Nordin yang akhirnya terbunuh di Jawa.
Ada seorang yang namanya ‘Saiful’ menjadi penjual buku-buku agama
berkata, “apa gunanya negara dalam keadaan aman sedangkan hukum Allah tidak
ditegakkan. Keadaan kacau lebih baik
jika hukum Allah ditegakkan.”
Ada seorang yang namanya ‘Solihin’ berbadan kurus
datang ke madrasah. Biasanya dia duduk
beriktikaf, kemudian akan berbual-bual dengan murid-murid di sana. Satu masa saya lihat mudir madrasah berbual
dengan Solihin di musola sampai larut malam.
Tak lama selepas itu Hari Raya Haji dan mudir berkhutbah. Nada
khutbahnya berbeda, agak keras dengan memberikan pengertian sunah nabi bukan
hanya soal solat berjamaah dan menghindari bid’ah. Mudir menyeru jamaah berjiwa jihad dengan
semangat juang yang tinggi, sampai sanggup mati syahid. Lepas khutbah, saya dengan Solihin berkata, “ustaz
sudah berubah”. Tetapi saya tidak melihat
apa-apa perubahan di madrasah, seperti biasa juga.
Saya bukan penuntut tetap di madrasah, tetapi
datang ke sana secara berkala. Suatu masa saya datang, kawan-kawan beritahu ‘Abdul
Nasir’, salah seorang murid di sana sudah pergi Afghanistan. Berita begitu bukan
mengkagetkan sebab hal-hal jihad dan mati syahid bukan saja diajarkan di
madrasah malah penceramah boleh menyebutnya di semua masjid atau surah dalam
mana-mana kuliah agama! Cuma kalau ada
yang benar-benar sampai ke Afghanistan, tentulah ada organisasi yang
mengurusnya. Cerita Abdul Nasir yang
terakhir ialah enam tahun dulu saya membacanya dalam akhbar Utusan. Dia dalam tahanan di Indonesia dan menyeru
mereka yang selama ini berjuang bersama Jamaah Islamiyah sepertinya agar
bertaubat dan kembali kepada kehidupan biasa seorang muslim. Sejak itu pun tidak ada berita apa-apa dalam
media berkenaan Abdul Nasir yang berasal dari Johor.
Secara peribadi, sangat bersyukur kerana tidak
terjebak dengan ayat-ayat agama si Solihin. Allah yang menyelamatkan saya
dengan cara saya tidak mengepos surat kepadanya walaupun surat itu sudah
bersetem. Syukur juga mudir madrasah (almarhum
Hashim Ghani) tidak bertindak jauh menuruti kata-kata si Solihin.
Kedudukan puak Islam Jamaah di madrasah itu pun
tidak lama, khabarnya mereka terpencar jauh akibat menghidu pergerakan pihak
berkuasa (SB) di madrasah berkenaan.
Waktu itu kawan-kawan kata si Solihin sudah di Qatar membawa dua orang
isterinya. Entah betul entah tidak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan