INSYA Allah, saya akan membawa ibu dan ayah ke dua
Tanah Haram, dalam rangka beribadah kepada Allah. Semoga Allah memberi kekuatan
dan kemudahan kepada kami. Ayah semakin
renta dengan usia melebihi 80 tahun sementara ibu lebih 70 tahun. Kami akan keluar dari tanah air pada tangal
13 Disember dan dijangka kembali semula pada 24 Disember nanti.
Kembara ini adalah sunnah. Hal ini berdasarkan
sabda Nabi s.a.w. bermaksud, “Janganlah
mengadakan ziarah kecuali ke tiga masjid, yakni Masjidil Haram, masjid saya
ini, dan Masjidil Aqsha.” (HR. al-Bukhari dan Muslim)
Kami akan ke Madinah dan Makkah. Keutamaan adalah
beribadah di kedua-dua masjid. Di Madinah kedapatan makan Kanjeng Nabi
s.a.w. Kami akan menziarah dan
berselawat kepada Kanjeng Nabi s.a.w., tidak melebihi daripada yan kami ketahui
dan fahami. Meski seorang guru berpesan
supaya berkata-kata kepada Kanjeng Nabi
s.a.w., saya tidak menemukan kekuatan dalil bahawa itu satu keperluan dalam
menziarahi makam Kanjeng. Telah banyak
dikhabarkan dalam Kitabullah bahwa Kanjeng Nabi s.a.w. adalah manusia biasa, cuma
dipilih sebagai Rasul demi mengemban dkawah kepada umat. Allah membekali
mukjizat pada saat hidupnya.
Apabila Kanjeng Nabi s.a.w. wafat, putuslah sudah
hubungannya dengan apa yang ada di muka bumi sebagaimana kita juga.
Maksud firman Allah dalam al-Quran, “Katakankah
(Muhammad), ‘Aku tidak kuasa menolak madharat maupun mendatangkan kebaikan
kepadamu.’ Katakanlah (Muhammad), ‘Sesungguhnya tidak ada sesuatupun yang dapat
melindungiku dari (adzab) Allah dan aku tidak akan memperoleh tempat berlindung
selain-Nya.” ( Al-Jin: 21-22)
Cerita Kanjeng Nabi s.a.w. bisa mengkonsultansi
permohonan kita terhadap Allah, tidak ada sumber jelasnya. Meminta penziarah berkata-kata terhadap jasad
Kanjeng Nabi s.a.w., tidak diketahui siapa yang memulakannya. Pastinya para
sahabat yang paling hebat tidak memberi contoh begitu.
Mulia beragama dengan sunah atau manhaj salafus
saleh. Insya Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan