SETELAH didedahkan dalil al Quran dan Sunah serta
kalam ulama besar bahawa amalan kenduri arwah masyarakat Nusantara itu bukanlah
ajaran Islam, mengapakan para pengamalnya masih tidak mahu menghentikannya?
Walaupun kenduri arwah itu merupakan adat kematian,
namun sebagian orang agama memahaminya sebagai ibadah sunat, malah ada yang
yakin kenduri sebegitu merupakan sunah Nabi. Oleh kerna amalan itu sudah sebati
diaktifkan oleh orang-orang agama, mereka pun percaya bahawa Nabi s.a.w. dan
para sahabatnya juga melakukan kenduri-kenduri arwah, sama dengan apa yang
dilakukan oleh masyarakat di sini. Inna
lillahi wa inna ilaihi ra ji’uun.
Kepada masyarakat Nusantara, kematian adalah
perpisahan abadi. Oleh itu rasa sedih
perlukan satu terapi untuk dihilangkan.
Pemikiran mereka menanggapi kematian seseorang sebagai permulaan satu
kembara jauh, yang sentiasa diperhatikan atau dikenang pemergiannya. Orang yang pergi mesti diberikan bekalan.
Maka itu orang-orang yang hidup mengadakan majlis tahlil atau kenduri
arwah. Kebiasaannya dimulai hari-hari
awal kematian seperti setiap malam hingga malam ketujuh, malam ke-40, malam
ke-100, malam ke-1000 dan seterusnya pada malam-malam tertentu khamis malam
Jumaat. Keadaan ini sudah menjadi adat,
darah daging sejak masyarakat beragama Hindu-Buddha. Apabila mereka menganut
Islam, mentera bahasa sanskrit yang dilafaz ketika mengingati si mati diganti
dengan ayat-ayat al-Quran terpilih.
Dengan amalan ini berterusan, orang-orang yang ditinggal si mati akan
tenang jiwanya kerna yakin perjalanan si mati di alam barzakh menjadi mudah.
Walaupun ustaz dan kiyai-kiyai mempertahankan
kenduri arwah itu bukan kewajiban dalam agama, tetapi tidak ada orang miskin
atau daif dibiarkan memilih tidak melakukan kenduri arwah terutama sebaik saja berlaku
kematian. Kata mudahnya, kenduri arwah
satu kewajiban dalam adat kematian. Maka
ditubuhkan khairat kematian sebagai satu cara mengatasi masalah kewangan
keluarga menghadapi kematian. Wang
bantuan khairat kematian, selain untuk urusan penguburan jenazah, juga adalah
kos melaksanakan kenduri arwah sekurang-kurangnya tiga malam berturut-turut.
Apakah para pengamal kenduri arwah merupakan
pencinta sunah nabi yang tegar? Jawabnya tidak!
Sebagian mereka tidak perduli amalan sunah shalat berjamaah di masjid,
namun tidak bisa melepaskan hadir kenduri arwah. Ada yang hadir dari jauh atas
alasan hubungan kekeluargaan, atau bimbang dikata tidak bersosial dengan
masyarakat. Kata mudahnya, sebagian besar
melakukan hanya kerna masyarakat, bukan sebagai ibadah kepada Allah.
Apabila orang-orang yang berilmu agama dan
mendominasi masjid mengatakan kenduri arwah sebagai amalan sunah, itu sangat
mendukacitakan. Apabila sebagian ustaz
yang cuba menyedarkan masyarakat mengenai kedudukan kenduri arwah sebagai adat,
iaitu bukan ibadah… pihak berkuasa agama membela kenduri arwah dengan fatwa ‘bahawa
sesuatu amalan turun-temurun yang dilakukan oleh para ulama tidak boleh
dikategorikan sebagabai bid’ah’. Untuk
rekod, maksud bid’ah ialah satu rekaan ibadah yang konsepnya menyamai ibadah
sebenar bertujuan untuk menjadikan seseorang pengamal bid’ah lebih mendekatkan
diri kepada Allah.
Allahu aklam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan