Pengikut

Ahad, November 01, 2015

MASJID dingin, ribuan orang datang...?

SEBUAH masjid di daerah saya telah dilawati Baginda Sultan Selangor lebih setahun yang lalu.  Oleh kerna asalnya sebuah masjid desa terbuat daripada kayu, dan sudah berusia pula maka diperbaiki fizikalnya hampir  50 persen tetapi tidak diubah struktur asalnya.  Sejak pembaikan itu orang desa dapatlah menikmati kesejukan hawa dingin di masjid. Untuk rekod, adalah satu atau dua buah rumah saja yang mempunyai alat pendingin hawa daripada beratus-ratus rumah di desa. Ini desa tradisional, ekonominya pertanian dengan rumah-rumah kayu atau separa batu.

hanya hiasa 

Sebenarnya, ruang yang disediakan pendingin hawa ialah ruangan dewan shalat utama. Ada 30 paratus ruang di belakang tidak menerima hawa sejuk itu. Manariknya setelah masjid ditambah baik dengan alat pendingin hawa, rupa-rupanya jumlah ahli shalat berjamaah tidaklah bertambah dengan mendadak. Jelasnya, masyarakat tidak pun menganggap sejuknya hawa di masjid menjadi motivasi baru mereka shalat di masjid.  Kata orang agama, apa-apa hal…. Petunjuk Allah juga!

Baru-baru ini diumumkan keputusan mesyuarat Panitia masjid untuk membeli alat pendingin hawa baru, untuk mendinginkan pula ruang belakang dalam masjid. Nanti, dengan sempurnanya projek, bermakna 100 persen masjid menjadi dingin seperti masjid-masjid di Eropah.  Panitia membuka peluang  ahli jamaah berjihad infak untuk membeli alat itu.  Katanya sehingga RM6,000.00.

Moga-moga kerja murni menjadikan masjid semakin selesa dimudahkan Allah.

Selepas ini sepatutnya Panitia  mengambil keputusan atau tindakan mengumpul dana baru, menjayakan projek ‘ayuh ke masjid’. Tidak ada pilihan lain kepada para pemikir dalam masjid, mesti menyertakan sebanyak mungkin orang shalat di masjid selain hari Jumaat dan maghrib.

Antaranya, pihak panitia bisa menubuhkan panitia kecil projek ‘ayuh ke masjid’.  Panitia ini mesti dibiayai dana secukupnya untuk menziarahi ahli berpotensi dan memberi hujah baru, mengapa mereka mesti shalat di masjid. Bisa ambil semangat ahli jamaah dakwah tabligh yang beberapa kali mampir di sana.

Panitia projek juga bisa menerbitkan buletin mingguan yang mesti sampai ke semua rumah dalam desa. Maklumat berkenaan jaminan bahagia dan ancaman berkenaan shalat fardu di masjid mesti disebarkan.  Tanpa maklumat, orang tidak bisa berfikir dan mengambil keputusan.

Panitia masjid juga sepatutnya sudah mewujudkan grup dialog menggunakan telefon pintar, sebab orang desa lebih pantas berubah dalam pemilikan telefon, menyamai budaya orang di bandar. Imam dan panitia mesti sudah bersedia menjadi peneraju itu.  Orang desa lebih percaya ahli-ahli agama ketimbang pemilik-pemilik warung kopi di simpang jalan.


Setelah kepenatan begitu barulah, kita berkata…. “akhirnya semua kerna petunjuk Allah”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan