ADA yang mudah
memberikan kaedah penetapan hukum ibadah di sisi Allah iaitu, “Apa yang baik
adalah ibadah”. Selalunya kaedah ini
muncul apabila berlaku dialog berkaitan amalan sunah dan bid’ah. Pengamal sunah
memperteguh sikap mengenai amalan ibadah yang tidak ada dalam syariat merupakan
‘hal yang diada-adakan atau direka-reka’.
Bagi pihak yang tidak memperdulikan amalan sunah atau bid’ah, memang
tidak suka dibahaskan perkara sunah dan bid’ah.
Maka mereka mesti berhujah yang semua amalan ibadah berdasarkan ‘apa
yang baik adalah ibadah’.
‘Apa yang baik adalah ibadah’ pun hujah yang sangat rapuh.
Misalnya, mereka menerima semua bacaan dalam setiap rakaat adalah baik dan
perkara itu memang ibadah, namun mereka terdiam apabila disaran menambah satu
rakaat lagi dalam solat Subuh!
Kaedah yang betul
dalam penetapan ibadah dan hal keduniaan adalah seperti berikut: Hukum asal bagi semua ibadah adalah haram
(dilakukan) kecuali terdapat dalil yang memerintahkannya. Hukum asal bagi hal
keduniaan adalah halal (dilakukan) kecuali terdapat dalil yang membataskannya.
Mohd Yaakub Mohd
Yunus (2008) dalam buku Bid’ah Hasanah Tokok Tambah Amalan Rasulullah telah
mencuplik catatan Imam Ibn Qayyim r.h dalam kitab I’lam al-Muwaqqi’in
Jilid 1 (muka surat 344), “Kita sedia maklum tidak ada yang haram melainkan
sesuatu yang diharamkan Allah dan rasul-Nya dan tidak ada dosa melainkan apa
yang diakui sebagai dosa oleh Allah dan rasul-Nya bagi orang yang melakukannya.
“Begitu juga
tidak ada yang wajib melainkan apa yang diwajibkan oleh Allah, tidak ada yang
diharamkan melainkan apa yang diharamkan Allah dan tidak ada ibadah kecuali apa
yang disyariatkan oleh Allah. Hukum asal
dalam akad dan muamalat adalah harus kecuali jika terdapat dalil yang melarangnya.
“Perbedaan antara
kedua-duanya adalah Allah tidak disembah melainkan dengan apa yang disyariatkan-Nya
melalui lidah para rasul-Nya. Ini adalah
kerana ibadah adalah hak Allah terhadap hamba-Nya.
Allah paling
berhak terhadap urusan ibadah. Dia meredai sesuatu ibadah dan Dia juga yang
mensyariatkannya. Adapun hukum akad,
meletakkan syarat dan muamalat adalah diharuskan (melakukannya), kecuali
apabila terdapat dalil yang mengharamkannya.”
Perhatikan maksud
hadis. Menurut A’isyah r.a. bahawa Rasulullah bersabda, “Jika sesuatu itu
termasuk urusan dunia kamu, maka uruslah ia.
Jika ia merupakan urusan agama kamu, maka rujuklah kepadaku.” (Riwayat
Ibn Majah)
Menurut Anas
bin Mali r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya), “Kamu lebih tahu hal
ehwal dunia kamu.” (Riwayat Muslim)
Perbuatan mengada-adakan
amalan ibadah baru selain yang telah dicontohkan oleh Rasulullah bukan perkara
remeh-temeh atau ranting yang hanya dipandang sebelah mata. Allah memberi amaran keras kepada sesiapa
yang membuat syariat baru sebagai ajaran agama.
Lihat maksud ayat 21 surah as-Syura, “Patutkah mereka mempunyai
sekutu-sekutu yang mensyariatkan mana-mana bahagian daripada agama mereka
sebarang amalan yang tidak diizinkan Allah?
Jika tidak kerna kalimah ketetapan menjadi pemutus (daripada Allah, iaitu
untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa tertentu), tentulah dijatuhkan
siksa dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian). Dan
sesungguhnya orang-orang yang zalim akan mendapat siksa yang besar.”
Agama Yahudi dan
Kristian asalnya daripada ajaran utusan Allah, namun hari ini agama-agama itu
sudah tidak tulen kerna (dahulu) terdapat ulama-ulamanya yang membuat (syariat)
agama lalu dikatakan amalan itu sebagai ajaran agama Allah.
Jika kalangan ulama
Islam tidak mengambil iktibar sejarah agama mereka, maka tidak mustahil Islam
akan bercampur aduk antara ajaran (syariat) yang tulen dengan amalan bid’ah
yang dikatakan amalan Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan