RAMADAN yang ditunggu-tunggu oleh orang yang percaya
hari akhirat akan muncul seketika lagi.
Kepada golongan ini, Ramadan merupakan bulan melakukan amal ibadah yang
terbaik, menepati sunah nabi s.a.w., bukan menepati adat dan budaya masyarakat
setempat. Oleh kerna di negara kita
semakin sukar memisahkan antara ibadah dan adat maka sesiapa yang dapat berdiri
dalam lingkungan ibadah yang benar, beruntunglah dia. Kepada yang mencampur aduk antara ibadah dan
adat, bimbang pegangan untuk beramal dalam Ramadan tidak kukuh kerana adat itu
merupakan amalan biasa masyarakat.
Apabila ‘mood’ masyarakat bagus, maka meriahlah ibadahnya, jika mood orang ramai tidak baik…., sepilah ibadahnya!
Dalil kewajiban berpuasa ada dalam ayat 183-184
surah al-Baqarah (maksudnya): “wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu
berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (Iaitu) beberapa hari tertentu. Maka sesiapa antara kamu yang sakit atau
dalam perjalanan (lalu tidak berpuasa), maka wajib (mengganti puasa) sebanyak hari (yang dia tidak berpuasa) pada
hari-hari yang lain. Dan bagi yang berat
menjalankannya (puasa), wajib membayar fidyah iaitu memberi makan seorang
miskin. Tetapi sesiapa yang dengan rela hati mengerjakan kebajikan, maka
itu adalah lebih baik baginya, dan puasamu itu lebih baik bagi kamu jika kamu
mengetahui.”
Allah mewajibkan ibadah puasa supaya kita menjadi
manusia yang bertakwa. Mudah-mudahan
puasa itu mendidik peribadi yang selama berbulan-bulan agak longgar kerna
tanggungjawab, desakan atau helah keduniaan.
Sekalipun dalam minda dan pemahaman bahawa ‘Allah menjadikan manusia
untuk beribadah (melakukan ketaatan)’ namun bukan sedikit antara kita yang
terlepas daripada menjadikan kerja-kerja dalam hidup sebagai amanah Allah. Banyak yang terlepas dan menunaikan kerja
kerna si pulan atau kerna ‘malu alah’ dengan orang lain. Moga-moga puasa yang jujur dapat
mengembalikan matlamat hidup muslim kepada tujuan Allah menjadikan manusia.
Orang zaman sekarang ada bertanya, “apakah kesan takwa
dalam ekonomi?” Maklum ini zaman harta
membuak-buak. Kalau orang zaman dahulu dengan kehidupan yang ‘mudah’ tidak
banyak soal apa habuan dunia terhadap orang yang bertakwa melainkan sabar
menunggu hadirnya hari akhirat.
Ketakwaan hamba Allah akan dibalas oleh-Nya dengan
kekayaan di dunia! Inilah maksud firman
Allah dalam ayat 96 surah al-A’raf: “Dan sekiranya penduduk negeri beriman
dan bertakwa, maka Kami akan melimpahkan berkah kepada mereka dari langit dan
bumi, tetapi ternyata mereka mendustakan (ayat-ayat Kami), maka Kami seksa
mereka sesuai dengan apa yang mereka kerjakan.”
Tawaran kekayaan harta dunia daripada Allah dengan
syarat penduduk negeri itu beriman dan bertakwa. Sebagian ayat itu menjelaskan mereka
(manusia) mendustakan (mengingkari) ayat-ayat Allah. Maksudnya tidak mahu mematuhi
perintah-perintah Allah, sebagai bukti mereka tidak bertakwa kepada-Nya.
Allah yang Maha Mengetahui siapakah antara penduduk
negeri kita yang bertakwa kepada-Nya dan berapa jumlahnya. Maka berpuasalah kita, semoga kita antara
jumlah orang yang puasanya diterima Allah dan Dia mengiktiraf pula sebagai
manusia yang beriman dan bertakwa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan