Pengikut

Sabtu, September 28, 2019

CATATAN hadis hamba oleh Imam as Syafie


Imam asy-Syafi'i rhm berkata:
اَلْقَوْلُ فِيْ السُّنَّةِ الَّتِيْ أَنَا عَلَيْهَا وَرَأَيْتُ عَلَيْهَا الَّذِينَ رَأَيْتُهُمْ مِثْلُ سُفْيَانَ وَمَالِكٍ وَغَيْرِهِمَا الْإقْرَارُ بِشَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللّٰهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلَ اللّٰهِ، وَأَنَّ اللّٰهَ عَلَى عَرْشِهِ فِيْ سَمَائِهِ
"Aqidah yang aku yakini dan diyakini oleh orang-orang yang pernah aku temui seperti Sufyan, Malik dan selainnya adalah menetapkan syahadah bahawa tidak ada sesembahan yang berhak diibadahi kecuali Allah dan Muhammad adalah Rasulullah (pesuruh Allah) dan bahawasanya Allah di atas arasy-Nya, yakni di atas langit."
[I'tiqad al-Imam al-Syafi'i, no. 4, Imam al-Hakari. Dinukilkan oleh Imam Ibnu Qudamah al-Maqdisi dalam Ithbat Sifat al-'Uluww, hlm.123, Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam Ijtima' Juyusy al-Islamiyyah, hlm. 164, Imam adz-Dzahabi dalam Mukhtasar al-'Uluw Aliyyil Azhim, hlm. 176 dan Imam al-Suyuti dalam al-Amr bi al-Ittiba', hlm. 313].

Apa yang diucapkan oleh Imam asy-Syafi'i adalah berdasarkan kepada hadis Jariah/ hamba.
وَأَحَبُّ إِلَيَّ أَنْ لَا يَعْتِقَ إِلاَ بَالِغَةً مٌؤْمِنَةً، فَإِنْ كَانَتْ أَعْجَمِيَّةً فَوَصَفَتِ الْإِسْلَامَ أَجْزَأَتْهُ، أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِلَالٍ ابْنِ أُسَامَةَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ قَالَ: أَتْيْتُ رَسُوْلَ اللّٰهِ صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم فَقُلْتُ: يَا رَسُوْلَ اللّٰهِ إِنَّ جَارِيَةً لِيْ كَانَتْ تَرْعَى غَنَمًا لِيْ فَجِئْتُهَا وَفَقَدْتُ شَاةً مِنَ الْغَنَمِ فَسَأَلْتُهَاعَنْهَا فَقَالَتْ: أَكَلَهَا الذِّئْبُ فَأًسْفْتُ عَلَيْهَا وَكُنْتُ مِنْ بَنِيْ آدَمَ فَلَطَمْتُ وَجْهَهَا وَعَلَيَّ رَقَبَةٌ أَفَأَعْتِقُهَا؟ فَقَالَ لَهَا رَسُوْلُ اللّٰهِ صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم أَيْنَ اللّٰهُ؟ فَقَالَتْ: فِي السَّمَاءِ، فَقَالَ(مَنْ أَنَا؟) فَقَالَتْ: أَنْتَ رَسُوْلُ اللّٰهِ، قَالَ: (فَأَعْتِقْهَا فَإِنَّهَا مٌؤْمِنَةٌ)
"Aku lebih suka agar tidak memerdekakan budak kecuali hamba yang sudah baligh dan mukminah. Seandainya dia bukan arab kemudian bersifat Islam maka sudah mencukupi. Mengkhabarkan kepada kami Malik dari Hilal ibn Usamah dari 'Atha' ibn Yasar dari 'Umar ibn Hakam berkata, "...Saya memiliki seorang hamba wanita yang bekerja sebagai pengembala kambing di Gunung Uhud dan al-Jawwaniyyah (tempat berhampiran Gunung Uhud). Suatu ketika aku pernah menangkap seekor serigala telah memakan seekor kambingnya. Aku termasuk daripada Bani Adam, aku juga marah sebagaimana mereka juga marah, sehingga aku menamparnya, kemudian aku datang kepada Rasulullah s.a.w, ternyata beliau menganggap besar masalah (menampar.) itu. Aku berkata, "Wahai Rasulullah, apakah saya merdekakan hamba itu?" Jawab beliau, bawalah hamba itu kepadaku." Lalu Nabi s.a.w bertanya: "Di mana Allah?' Jawab hamba tersebut, "Di atas langit.' Nabi s.a.w bertanya lagi, 'Siapa aku?" Jawab hamba tersebut: "Engkau adalah Rasulullah". Nabi s.a.w bersabda: "Merdekakanlah hamba ini kerana sesungguhnya dia seorang wanita mukminah."

Dalam sanad Imam Malik tertulis 'Umar Ibn Hakam' sebagai ganti dari Mu'awiyah Ibn Hakam. Para ulama menilai bahawa hal ini merupakan kesalahan Imam Malik. Al-Imam asy-Syafi'i berkata, setelah meriwayatkan hadis ini daripada Imam Malik, yang benar adalah Mu'awiyah Ibn Hakam sebagaimana diriwayatkan selain Malik dan aku menduga bahawa Malik tidak menghafal namanya."
[al-Risalah, hlm. 7-8]

[Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Malik al-Muwaththa' (2/772), Imam Syafi'i dalam ar-Risalah (no.242), Imam Bukhari dalam Sahihnya Juz al-Qira'ah, hlm.70, Imam Muslim dalam Sahihnya (no. 537), Imam Abu Daud (no. 930), Imam al-Nasa'i dalam Sunan al-Nasa'i (no. 1218), Abu 'Awanah (2/141), Imam Ahmad dalam al-Musnad (no. 2247), Imam ad-Darimi (1/353-354), Imam Ibnu Hibban dalam Shahih Ibnu Hibban (no. 165, 2274), Imam Ibnu Abi Syaibah dalam Musannaf (no. 30333), Imam al-Baihaqi (2/249-250) dan lain-lain yang banyak jumlahnya]

Berkata Imam adz-Dzahabi tentang hadis di atas. Hadis ini sahih, dikeluarkan oleh Muslim, Abu Daud, an-Nasa'i dan imam-imam lainnya dalam kitab-kitab mereka dengan memperlakukannya sebagaimana datangnya tanpa takwil dan tahrif.
[Al-'Uluw lil 'Aliyyil 'Azhim (tahqiq 'Abdullah bin Shalih al-Barrak, 1/248]

Berkata lagi Imam adz-Dzahabi asy-Syafi'i rhm:
وهكذا رأينا كل من يسأل:أين اللّٰه؟ يبادر بفطرته ويقول: في السماء. فقيْ الْخبر مسألتان: إحداهما: مشروعية قول المسلم أيْن اللّٰه؟ وثانيها المسؤول:في السماء. فمن أنكر هاتين المسألتين فإنما ينكر المصطفى.
"Demikian kita melihat setiap orang yang ditanya: Di mana Allah? Nescaya dia akan menjawab dengan fitrahnya: Allah di atas langit. Dalam hadis ini terdapat dua masalah: Pertama, disyaritakannya pertanyaan kepada seorang muslim: Di mana Allah? Kedua, jawapan orang yang ditanya pertanyaan tersebut: Di atas langit. Barangsiapa yang mengingkari dua masalah ini, maka bererti dia mengingkari al-Musthafa (Nabi)."
[Mukhtasar al-'Uluw lil 'Aliyyil 'Azhim, hlm. 81]

Hadis di atas juga diriwayatkan oleh Imam asy-Syafi'i di dalam kitab al-Umm 5/298. Mengenai periwayatan Imam asy-Syafi'i tersebut, Imam Abu 'Utsman ash-Shabuni rhm di dalam kitabnya 'Aqidah Salaf ash-Habil Hadith:
وإنما احنج الشافعي رحمة اللّٰه عليه على المخالفين في قولهم بجواز إعتاق الرقبة الكافرة جهذا الخبر، لا عتقاده أن اللّٰه سبحانه فوق خلقه، وفوق سبع سماواته على عرشه، كما معتقد المسلمين من أهل السنة والجماعة، سلفهم وخلفهم، إذ كان رحمه اللّٰه لا يروي خبرا صحيحا ثم لا يقول به.
"Asy-Syafi'i (Semoga rahmat Allah ke atasnya), berhujah terhadap para penentang yang menyatakan bolehnya memerdekakan hamba kafir dengan khabar hadis ini kerana keyakinan beliau bahawa Allah di atas makhluk-Nya dan di atas tujuh langit di atas arasy-Nya sebagaimana keyakinan kaum muslimin ahlus sunnah wal jama'ah baik yang terdahulu (generasi Salaf) mahupun yang kemudian (khalaf) kerana beliau tidaklah meriwayatkan khabar hadis yang sahih kemudian tidak berpendapat dengan hadis tersebut."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan