"KATANYA muslim tidak menyembah batu atau berhala. Bahkan muslim menghadap Kaabah yang terbuat daripada batu, malah di Masjidil Haram itu mereka sujud pada Kaabah!"
Bagaimana menangkis tuduhan musuh muslim seperti di atas? Dr Khalid Basalamah dari Jakarta memberi panduan menangkis soalan provokasi seperti itu. Menurut beliau, muslim shalat menghadap Kaabah disebabkan perintah Tuhan, iaitu Allah. Jika diperintah shalat menghadap laut, nescaya muslim shalat menghadap laut. Jika ditakdir Kaabah runtuh pun, muslim tetap menghadap tapak atau sisanya Kaabah.
Ini telah diperintah dalam al -Quran.
قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا
فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
"Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahwa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar daripada Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah daripada apa yang mereka kerjakan." (Al Baqarah:144)
Muslim mentaati perintah Allah dan yang ditunjukkan oleh nabi Allah, Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam, tanpa menyoal apa-apa.
Bahawa Umar bin al Khattab ketika mahu mencium hajar aswad di kaabah dia berkata,
إِنِّى لأُقَبِّلُكَ وَإِنِّى أَعْلَمُ أَنَّكَ حَجَرٌ وَأَنَّكَ لاَ تَضُرُّ وَلاَ تَنْفَعُ وَلَوْلاَ أَنِّى رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَبَّلَكَ مَا قَبَّلْتُكَ
“Sesungguhnya aku menciummu dan aku tahu bahwa engkau adalah batu yang tidak bisa memberikan mudarat (bahaya), tidak bisa pula mendatangkan manfaat. Seandainya bukan kerna aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menciummu, maka aku tidak akan menciummu.” (HR. Muslim no. 1270).
Pengajaran lain, kita tidak campur urusan agama atau ibadah. Apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam seperti lafaz, susunan ayat al-Quran, pergerakan, tempat, waktu dan lain, itulah yang dilakulan oleh muslim orang beriman. Tiada satu apa pun contoh daripada baginda Shallallahu alaihi wasallam, tiada boleh sesiapa membuat ibadah baru.
Bagaimana menangkis tuduhan musuh muslim seperti di atas? Dr Khalid Basalamah dari Jakarta memberi panduan menangkis soalan provokasi seperti itu. Menurut beliau, muslim shalat menghadap Kaabah disebabkan perintah Tuhan, iaitu Allah. Jika diperintah shalat menghadap laut, nescaya muslim shalat menghadap laut. Jika ditakdir Kaabah runtuh pun, muslim tetap menghadap tapak atau sisanya Kaabah.
Ini telah diperintah dalam al -Quran.
قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا
فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
"Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahwa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar daripada Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah daripada apa yang mereka kerjakan." (Al Baqarah:144)
Muslim mentaati perintah Allah dan yang ditunjukkan oleh nabi Allah, Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam, tanpa menyoal apa-apa.
Bahawa Umar bin al Khattab ketika mahu mencium hajar aswad di kaabah dia berkata,
إِنِّى لأُقَبِّلُكَ وَإِنِّى أَعْلَمُ أَنَّكَ حَجَرٌ وَأَنَّكَ لاَ تَضُرُّ وَلاَ تَنْفَعُ وَلَوْلاَ أَنِّى رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَبَّلَكَ مَا قَبَّلْتُكَ
“Sesungguhnya aku menciummu dan aku tahu bahwa engkau adalah batu yang tidak bisa memberikan mudarat (bahaya), tidak bisa pula mendatangkan manfaat. Seandainya bukan kerna aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menciummu, maka aku tidak akan menciummu.” (HR. Muslim no. 1270).
Pengajaran lain, kita tidak campur urusan agama atau ibadah. Apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam seperti lafaz, susunan ayat al-Quran, pergerakan, tempat, waktu dan lain, itulah yang dilakulan oleh muslim orang beriman. Tiada satu apa pun contoh daripada baginda Shallallahu alaihi wasallam, tiada boleh sesiapa membuat ibadah baru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan