Surau Saadah Batu 2 Sepintas |
SALAM Ramadan. Inilah desa saya Batu 2 Sepintas
Sabak Bernam. Saya berpuasa di desa. Apa bedanya berpuasa di desa saat ini
tahun 2016 dibanding dengan tahun 1970-an.
Apa yang telah berubah ialah usia-usia orang desa. Jika tahun 70-an dahulu saya kanak-kanak
sekolah rendah, maka sekarang saya sudah lebih 50 tahun. Begitulah yang semua dahulu sebagai
kanak-kanak, semua sudah memanjat usia. Malah sebagian antara kami sudah
meninggal.
Tempat surau tempat kami dahulu bertarawih adalah
surau yang sama, lokasi juga sama.
Tentulah sebagian besar orang dewasa tahun 70-an dahulu sudah meningal
dunia.
Tahun 70-an dahulu, imam utamanya Haji Abdullah bin
Abdul Razak, dan hanya sekali-sekala diganti ayah saya, Haji Siraj Hanan. Tentulah ayah saya waktu itu usia 40-an.
Hari ini ayah saya pada usia 80-an masih menjadi imam di surau, memimpin
jemaah beribadah.
Tidak banyak pertambahan keluarga atau rumah sejak
tahun 70-an. Jika ada keluarga baru yang
membuat rumah, telah ada keluarga terdahulu yang sudah tiada. Misalnya dahulu ada rumah Haji Ismail
dengan 10 anak, hari ini semua anak
telah membina keluarga sendiri dan rumah itu dijual. Begitu juga rumah Haji Salihun sudah dijual,
tetapi tapaknya diganti oleh ponakannya, Haji Abdullah bin Murkijan. Rumah haji Surahad sudah suwung, tidak jauh
darinya didirikan sebuah rumah anak saudaranya. Manakala keluarga Haji Abas dan
Arwah Mokhtar bertukar karyah surau atas faktor lokasi dan kemudahan
jalan. Dua rumah itu kini bukan ahli
karyah Surau Saadah kami.
Dahulu hanya jalan tanah liat dan rimbun kiri kanan. Ada hantu lampu! |
Kerna tidak tampak pertambahan besar, maka jumlah
ahli yang tarawih di surau tidak banyak bedanya, satu saf lelaki kira-kira 20
orang. Dahulu pun begitu. Namun pada jaman dahulu bilangan kanak-kanak
agak banyak di tambah dengan orang muda.
Bolehlah menyampai dua saf. Namun pada jaman saya kanak-kanak, keseronokan
ke surau bukanlah untuk shalat tarawih, tetapi moreh dan bermain dengan
teman-teman. Jaman itu, yang sebaya lingkungan usia ada 10 orang.
Ada kesukaan lain iaitu mencabar ‘medi damar’ atau hantu lampu. Tidak ada elektrik, seluruh kampung
menggunakan pelita minyak tanah. Di surau digunakan lampu gaslin atau gasolin
yang dipam. Jalan tepi surau masih sangat langka dilalui orang luar. Oleh itu
jalan terus ke pekan Sabak itu sangat semak dan sebagiannya dilingkungi pokok
kayu, nipah dan kelapa yang rimbun.
Tidak ada rumah orang di situ, tetapi hari ini ada empat buah
rumah. Entah apa sebenarnya, dahulu
mesti kelihatan ada lampu pelita yang seolah-oleh bergerak seperti mendekat dan
menjauh pada jalan di kawasan paling sepi.
Itu yang kami suka dan jadi hiburan atau menguji keberanian
masing-masing.
Ayah saya yang berkopiah merah |
Orang mudanya berpakat membuat meriam batang kelapa
yang operasinya di kawasan surau. Maka, habis saja tarawih mereka akan
membuatnya. Bermula dengan mengambil betang kepala di kebun-kebun pada waktu
malam (berlampukan gaslin), dibelah dan dikorek. Setelah memasuki hari 25 berpuasa,
belahan-belahan batang kelapa yang sudah dikorek berada di bawah surau. Di
situlah dikerjakan sehingga menjadi hampir lapan atau 10 batang meriam
besar. Setiap malam selepas tarawih
meriah dengan kerja begitu. Kini tidak
ada lagi. Walaupun saya ada pengetahuan
penuh membuat meriam daripada batang kepala, ilmu itu tidak akan
diwariskan.Dengan kefahaman agama saya, melakukan ibadah lebih utama ketimbang
membuat meriam untuk kemeriahan malam hari raya.
Moreh atau jamuan selepas tarawih kekal ada. Sistem gilirannya pun kekal
sepanjang lebih lima puluh tahun. Setiap
malam ada empat atau lima keluarga membawa pacitan untuk moreh. Air minumnya
dimasak d surau. Pada malam satu likur dan
tujuh likur kami membuat jamuan besar.
Oleh kerna desa terbahagi oleh jalan, maka giliran membawa nasi ambeng
ke surau di bagi mengikut seberang jalan untuk kedua-dua malam itu. Sehingga sekarang pun keadaannya sama.
Begitulah, perkara-perkara agama telah kekal
puluhan tahun dan untuk menyokong perjalanan ibadah perkara-perkara lain telah
menjadi adat resam pula. Adat bermeriam
pupus. Termasuk yang pupus adat memukul kentong secara berirama ketika zikir
selepas tarawih. Jika dahulu sahutan selawat dan lafaz ‘amin’ dibuat dengan
sekuat-kuatnya, hari ini secara perlahan saja.
Adat menghilang dan ibadah kian lurus kerna ada perubahan ilmu dalam
kalangan warga desa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan