JIKA ditanya kepada setiap muslim, mengenai sama
ada mahu mengamalkan al-Quran atau meninggalkannya, pastilah semua menjawab ‘mahu
mengamalkannya’. Ini termasuk dalam
Rukun Iman, iaitu mempercayai atau beriman dengan al-Quran. Hari ini pun al-Quran bukan lagi satu kitab
elit yang hanya mampu difahami oleh golongan ustaz dan ustazah, malah
murid-murid sekolah rendah dan menengah pun boleh mengetahui makna-makna
ayat dalam kitab berkenaan.
Sekalipun al-Quran sudah dikira merata-rata
sehingga dianggap pula setiap muslim mampu mengamalkannya dengan mudah tanpa
banyak soal, namun syaitan tetap mempunyai cara-cara terbaru untuk terus
menggagalkan muslim daripada mengamalkan ajaran al-Quran secara benar. Jika diperhatikan penerimaan masyarakat
muslim tuntas kepada ayat halal-haram daging haiwan seperti dalam ayat 3 surah
al-Ma’idah (Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi dan
haiwan (daging) yang disembelih bukan kerna Allah, yang (mati) tercekik, yang
dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam haiwan buas, kecuali yang
sempat kamu sembelih. Dan (diharamkan
pula) yang disembelih untuk berhala…..).
Untuk ayat di atas, semua muslim ‘dengar dan taat’,
tidak ada yang mahu mentakwil tentang kalimah ‘lahmar khinzir’ sebagai
benar-benar daging khinzir/babi, lalu mengatakan boleh pula memakan organ dalaman
seperti hati dan jantungnya. Juga tidak
ada yang mahu berhujah boleh juga kulitnya dimakan sebab kulit itu bukanlah
daging babi. Ya, semua akur, bahawa apa
saja daripada tubuh khinzir itu hukumnya haram dimakan, secicip pun mesti dihindari.
Lalu perhatikan penerimaan ayat 31 surah an-Nur
berkenaan kawajiban menutup aurat wanita dengan melabuhkan tudung kepalanya ke
bahagian dada (Dan katakanlah kepada wanita-wanita beriman agar mereka
menjaga pandangannya dan kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya
(auratnya) kecuai yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung
kepala ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali
kepada suami, ayah, datuk atau anak-anak lelakinya, atau anak tiri lelaki, atau
saudara lelakinya, atau ponakan (anak saudara) lelakinya, atau ponakan lelaki
daripada saudara perempuannya, atau (sesama) perempuan, atau hamba sahaya (lelaki)
yang dimiliki, atau pelayan lelaki (tua) yang tidak punya keinginan kepada
(seksual) wanita, atau anak-anak lelaki yang belum mengerti perihal aurat
wanita. Dan janganlah mereka
menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah,
wahai orang-oran yang beriman, agar kamu beruntung.)
Wajib juga diketahui asbabun nuzul (sebab turun) ayat
diatas supaya lebih difahami maksud ayat bab tutup aurat itu. Seorang Sahabat, Hadhrami r.a. meriwayatkan
bahawa ayat 31 surah an-Nur itu diturunkan berkenaan seorang wanita yang
memakai dua gelang kaki. Ketika
berjalan di hadapan sekelompok orang, dia menghentakkan kakinya agar
gelang-gelang kakinya berbunyi (diketahui orang lain). (Riwayat Ibnu Jarir).
Mesej ayat 31 itu ialah wanita beriman tidak
memberitahu kepada lelaki bukan ahli keluarganya apa-apa perhiasan yang
dimiliki. Perhiasan itu ialah aurat dan
juga barang hiasan yang menjadi kesukaan kaum wanita. Tentulah bersebab bahawa wanita itu sebenarnya
sentiasa menjadi objek perhatian kaum lelaki.
Sebab itu pada ayat sebelumnya (ayat 30), Allah telah wewajibkan lelaki
beriman supaya menjaga pandangan dan kemaluannya! Tentu sekali arahan itu terjadi kerna ‘kegilaan’
lelaki terhadap wanita sebagai objek seksual.
Kepada semua wanita muslim, wajib tahu bahawa
pemakaian tudung itu bukanlah satu fesyen atau trend semata-mata. Bertudung kepala yang dilabuhkan ke atas dada
merupakan perintah Allah sama seperti perintah Allah mengenai daging haiwan apa
yang boleh dimakan atau tidak. Jika
dalam bab daging haiwan yang Allah haramkan, kita tidak lagi membuat tafsir
atau takwil lain, nampaknnya dalam bab berpakaian yang menutup aurat kita tidak
mudah untuk ‘patuh dan dengar’.
Masih ada keinginan untuk memberi maksud bahawa ‘asal
saja bertudung’ atau ‘asal semua rambut
dan kulit sudah tertutup’ maka itu sah mengikuti ayat 31. Sebab itu banyak wanita muslim bertudung
kepala yang tidak dilabuhkan ke dadanya.
Atau bertudung dengan berpakaian menampakkan susuk tubuh terutama
bahagian dada dan pinggulnya. Jika difahami
sebab turun ayat ialah untuk ‘mengelak wanita menjadi perhatian lelaki’, maka
banyak pakaian wanita yang ‘sendat’ sekalipun bertudung tetap masih mengalakkan
perhatian dan pandangan lelaki!
Perhiasan wanita itu masih tidak disembunyikan lagi.
Tidak lupa disebut juga bahawa akhir ayat 31 itu,
Allah menyeru bertaubat untuk mendapat keuntungan. Itu janji atau jaminan Allah, bahawa jika
lelaki yang menahan pandangan terhadap tubuh wanita dan wanita yang tidak
mempamerkan bentuk tubuhnya kerna menyahut seruan Allah, maka Allah menjamin
untung besar!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan