Halaman

Sabtu, April 02, 2016

TAUHID Uluhiyah menolak bid'ah hasanah

ORANG debatkan Sifat 20 dengan Tauhid Tiga (Rububiyah, Uhuliyah dan Asma wa Sifat), mana satu yang betul. Lebih ekstrim, ada antara pengikut salah satunya menuduh sesat pengguna yang sebelah sana.  Sifat 20 atau Tauhid Tiga, hanya kaedah atau cara memahami tauhid beragama. Kedua-dua itu bukan agama! Jika ada ilmuan menemukan satu lagi kaedah, boleh juga diguna pakai asalkan tidak menyalahi ajaran Allah dan rasul-Nya.

Teman saya seorang ustaz lepasan universiti di Jordan memberi kuliah kepada saya mengenai kelebihan Tauhid Tiga berbanding Sifat 20 atau manhaj Asya’irah.  Bukan bermakna dia menyalahkan atau menuduh kaedah Sifat 20 tidak berguna.  Sifat kita katanya, pilihlah kaedah yang lebih baik.

Ustaz menerangkan Tauhid Tiga bagi bahagian Uluhiyah. Tauhid Uluhiyah itulah yang menyebabkan manusia menerima sunah dan kental dengannya. Sebalik itu, mereka menjadi berjaga-jaga dengan bid’ah sepajang masa.

Apa itu Tauhid Uluhiyah? Saya pinjam catatan dalam kitab Aqidah Salaf Ahlus Sunnah Wal Jamaah oleh Abdullah bin Abdil Hamid al-Atsari terbitan Pustaka al-Inabah, Jakarta. Catat Tuan Syeikh Abdullah, “Keyakinan yang kuat bahawa Allah swt adalah ilah (yang diibadahi) yang haq, yang tidak ada ilah selain-Nya dan segala yang diibadahi selain-Nya adalah bathil, serta mengesakan-Nya dengan peribadahan, ketundukan dan ketaatan secara mutlak.  Tidak boleh seorang pun dipersekutukannya dengan-Nya, siapa pun dia, dan tidak boleh sesuatu pun dari peribadahannya dipalingkan kepada selain-Nya, seperti shalat, puasa, zakat, haji doa, meinta pertolongan, nazar, menyembelih, tawakal, khauf (rasa takut terhadap siksa-Nya), raja’ (mengharap kurnia dan rahmat-Nya), cinta, dan selain dari jenis-jenis peribadahan yang zahir (nampak) dan batin (tersembunyi).  Allah swt harus diibadahi dengan mahabbah (kecintaan), khauf (rasa takut) dan raja’ (pengharapan) secara bersamaan. Beribadah kepada-Nya dengan sebagian jenis ibadah, tanpa sebagian ibadah yang lainnya adalah kesesatan.”

Ayat 5 surah al-Fatihah, “Hanya kepada-Mu kami beribadah dan hanya kepada-Mu kami minta tolong.”

Ayat 25 surah al-An’biya, “Dan Kami tidak mengutus seorang rasul sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya, ‘bahawa sanya tidak ada ilah (yang haq) melainkan Aku’ maka ibadahlah kamu terhadap Aku.”

Beribadah dengan tepat mesti ada prinsipnya.

Pertama: Semua jenis peribadahan ditujukan kepada-Nya semata-mata, bukan kepada selain-Nya dan tidak boleh diberikan kepada makhluk lain sedikit pun dari hak-hak d an kehususan Sang Pencipta. Ayat 3 surah Az Zumar, “Ingatlah hanya kepunyaan Allah agama yang bersih (daripada syirik)….”

Kedua: Ibadah tersebut harus selaras dengan perintah Allah dan perintah rasul-Nya. Ayat 21 surah As Syura, “Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang mensyariatkan mana-mana bahagian daripada agama mereka sebarang amalan yang tidak diizinkan Allah? Jika tidak kerna kalimah tetetapan yang menjadi pemutus, tentulah dijatuhkan azab dengan serta merta kepada mereka.  Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu beroleh azab seksa yang pedih.”

Bahagian Uluhiyah inilah yang menjadi benteng muslim daripada menerima bid’ah hasanah, kerna apa saja ibadah yang bukan diajarkan oleh Nabi-Nya, bermakna satu ibadah rekaan  orang,  walhal Islam sudah sempurna.


Allahu aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan