Halaman

Ahad, Februari 19, 2012

TANPA dalil, agama sudah lama rosak


BERAPA banyak orang berhujah bahawa dengan adanya al-Quran sehingga hari ini maka kekal asli Islam sebagai satu ajaran agama sejak zaman baginda nabi s.a.w. hinggalah saat ini.  Dibandingkan pula dengan ajaran agama Yahudi dan Nasrani (Kristian) yang asalnya bersandarkan kepada kitab Allah tetapi hari ini sudah tidak kekal asli sebagai agama Allah.

Sebab itulah sering diakui bahawa tanpa dalil daripada al-quran, aspek akidah dan ibadah dalam Islam pasti tergelincir daripada pemahaman yang asal. Maka menjadi kewajiban kepada pembicara menyatakan nas-nas al-Quran dan hadis sahih sebagai landasan untuk menyatakan ajaran Islam.  Jelasnya jika menyatakan ajaran agama tanpa didasarkan nas-nas al-Quran dan hadis pasti terdedah pada pembohongan atas nama agama yang suci.

Oleh kerana prinsip ajaran agama mesti bersumberkan nas al-Quran dan hadis, maka sesuatu yang didakwa sebagai ajaran akidah dan ibadah yang tidak dapat dibuktikan daripada al-Quran dan hadis merupakan ajaran yang boleh saja dipertikaikan.  Mendakwa sesuatu prinsip ajaran agama itu adalah Islam atau warisan para nabi, tanpa memberikan perincian seperti ayat (surahnya sekali) dan hadis nabi (dengan riwayatnya sekali) merupakan kecenderungan yang salah.

Jika si pembawa ajaran itu sekadar menyatakan ‘ini ajaran Islam’ dan gagal membuktikan dalil-dalil daripada dua sumber asal Islam, maka dengan sendirinya gugurlah ‘ajaran’ itu daripada dikatakan ajaran Islam.  Prinsip dalam beragama sangat jelas iaitu ‘semua urusan agama adalah haram sehingga ada nas yang memerintahkannya’ sedangkan dalam urusan keduniaan ‘semua perkara adalah halal sehingga ada nas yang membatasinya’.

Sebagai contoh, muslim mesti menunaikan ibadah haji di Tanah Haram Makkah kerna ada dalil  ayat  158 surah al-Baqarah (…maka sesiapa yang menunaikan haji ke Baitullah dan mengerjakan umrah maka tiadalah salah melakukan sa’ie antara kedua-duanya…). Nas lain ialah ayat 25 surah al-Haj. Oleh itu haram melaksanakan haji di tempat selain tanah yang disebut dalam al-Quran itu.

Dalam hal akidah, surah al-Ikhlas tercatat bahawa Allah itu tunggal maka haram menyatakan Allah itu dua atau tiga.  Oleh itu jika ada orang menyatakan ‘Allah wujud tak bertempat’ sebagai asas akidah Islam, sila nyatakan nas al-Quran dan hadisnya.  Jika tidak ada, maka dengan sendirinya kenyataan itu gugur sekalipun sering diucapkan di khalayak banyak.

Hadis sebagai nas hujah juga perlulah sah atau benar-benar daripada Rasulullah s.a.w.  Jika hadis yang dijadikan hujah itu ternyata adalah hadis palsu, maka jelas gugurlah pendirian yang disandarkan sebagai ajaran akidah atau agama.  Hal ini kerna hadis palsu bermakna Rasulullah s.a.w. tidak pun menyatakan sedemikian.  Berhujah menggunakan hadis palsu bermakna pembohongan agama atas nama Junjungan Mulia Rasulullah s.a.w. 

Menjaga kebenaran agama (akidah dan ibadah) merupakan tanggung jawab bersama.  Pihak pengajar, iaitu guru-guru agama mestilah bersedia dengan dalil-dalil al-Quran dan sunah kerana itulah sumber asal agama.  Manakala pihak murid mestilah juga menjadi pengimbang atau pemantau dengan sama-sama meneliti dan menyelidik apa yang dipelajari sebagai ajaran agama.  Oleh kerna guru dan murid merupakan manusia yang lemah dan terdedah pada kesilapan, prinsip saling menegur atau mengingati antar satu sama lain merupakan asas menjaga ketulenan ajaran Islam.

Sabtu, Februari 18, 2012

DAPAT melihat iman di hati


KATA seorang wanita, “iman itu  letaknya di hati” sebagai jawaban apabila mempertahankan bolehnya wanita muslim mendedahkan sebagian auratnya seperti rambut.  Bagi orang sepertinya iman itu tetap mantap di hati walaupun pada zahirnya ada beberapa perkara yang dilakukannya tidak sesuai dengan kehendak al-Quran dan sunah nabi s.a.w.


Konsep ini sama juga seperti pemahaman bahawa iman itu tidak ada kena-mengena dengan kehidupan harian. Penerimaan Islam itu sudah mencukupi sebagai tanda keimanan kepada Alllah. Saya pernah mendengar cerita seorang perempuan yang membanggakan  pengalaman suaminya berguru agama dengan beberapa Tuan Guru.  Ini menggambarkan banyaknya ilmu agama yang dimiliki. Maafkan, kerna saya mendapati beliau bukanlah seorang ahli berjamaah di masjid!  Orang seperti ini menyamakan penerimaan ilmu sebagai keimanan kepada Allah. Selagi ilmu itu ada, maka dijamin imannya masih ada.

Apa bedanya antara dua muslim: Encik X begitu teliti untuk mencari tempat meletakkan kederaannya agar tidak mengganggu laluan orang lain.  Encik Y telah meletakkan kenderaannya di tepi jalan dengan alasan hanya berhenti untuk seketika, dan ternyata agak menyulitkan beberapa kenderaan lain yang lalu-lalang di sisinya.

Kita kerap menemui situasi seperti di atas.  Persoalannya, adakah iman tidak membentuk sikap atau membawa apa-apa kesan dalam kehidupan?  Siapakah yang lebih kukuh imannya antara Encik X dan Encik Y?

Bagus kita mengingat maksud sabda Rasulullah: “Keimanan itu memiliki enam puluh atau tujuh puluh cabang/tingkat, yang paling utama adalah ucapan “Laa ilaaha illallah” (Tiada Tuhan selain Allah), dan yang paling rendah menyingkirkan gangguan dari jalan, dan sifat malu itu cabang daripada iman.” (HR Al-Bukhari dan Muslim dari sahabat Abu Hurairah ).

Ini berarti iman itu berada dalam kehidupan seseorang, bukan tersimpan kukuh dalam hati dan tidak terbukti dalam amal seseorang.  Orang-orang yang percayakan (mengimani) hari akhirat pasti dapat menahan diri (sedaya upaya) daripada melakukan perkara salah atau hal yang menyusahkan hidup orang lain, kerna semua itu akan ditanya-jawab di hari akhirat.

Seperti maksud hadis di atas, tentulah orang yang malu melakukan kejahatan mempunyai iman kepada Allah. Orang yang membuang apa saja kesusahan di jalan agar orang lain mudah melalui perjalanannya, itulah orang yang ada iman dalam hidupnya.  Tentulah orang yang tidak malu melakukan maksiat dan sengaja-sengaja menyusahkan perjalanan orang sebagai tanda tipis atau luputnya iman kepada Allah.

Maka kita pun seolah-olah dapat melihat sebesar mana iman seseorang yang dikatakan dalam hati, melalui kegiatan hidup seseorang.

Selasa, Februari 14, 2012

APAKAH makna sejadah berdiri dan solat?


BUKAN mesti apa yang disiarkan dalam media utama sebagai tanda pengesahan betul sesuatu peristiwa.  Sifat media ialah mencari berita yang ada kelainan sebagai memenuhi kehendak khalayaknya.  Maka tidak bolehlah mengatakan ‘benar dan sah’ adanya sejadah berdiri sendiri dan melakukan solat apabila ada liputan daripada TV3!


Mungkin betul, mungkin salah. Peristiwa seperti ini sebenarnya menggambarkan minda masyarakat Islam kita yang pantas teruja dengan ‘kepelikan’ terutama yang berkaitan dengan agama.  Misalnya, orang teruja dengan foto dahan-dahan kayu yang seakan membentuk kalimah Allah, atau pergerakan awan di angkasa yang sedemikiaan rupa juga.  Jika benar, memang itu kerana kebesaran Allah.  Sebelum ini ada rakaman video yang menggambarkan kubah masjid bergerak? Betul atau penipuan zaman computer?  Adakah dengan ada kepelikan barulah mengucapkan ‘subhanallah’ atau rasa bertambah iman dan menggandakan taubat?

Semua yang ada dialam ini adalah hasil kerja Allah.  Semuanya adalah kerana kebesaran Allah.  Bagi Allah mudah, hanya menyatakan ‘kun faya kun’ maka jadilah sebagaimana kehendak-Nya.

Maksud firman Allah ayat 73 surah al-An’am: Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan hak (benar), ketika Dia berkata, ‘Jadilah!’ Maka jadilah sesuatu itu.  Firman-Nya adalah benar dan milik-Nyalah segala kekuasaan pada waktu  sangkakala ditiup.  Dia mengetahui yang ghaib dan yang nyata.  Dialah Yang Mahabijaksana  dan Mahateliti.”

Berapa banyak kejadian yang Allah ceritakan dalam al-Quran dengan terang supaya manusia berfikir mengenai kebesaran Allah atau Dia hanya memaparkan begitu saja agar manusia berfikir.

Cuba perhatikan kejadian Nabi Adam a.s. dan Isa a.s., kan sama.  Lagi Allah menceritakan laut terbelah dua untuk dilalui oleh rombongan Nabi Musa a.s. sewaktu dikejar oleh Fir’aun dan bala tentaranya.

Adakah ayat ini satu kelaziman sehingga tidak manusia tidak berasa kebesaran Allah?  Maksud ayat 78 surah At-Taubah: Tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah mengetahui rahasia dan bisikan mereka, dan Allah mengetahui segala yang ghaib.”

Maksud ayat 7-8: Dan apakah mereka tidak memerhatikan bumi, betapa banyak Kami tumbuhkan di bumi itu berbagai macam (tumbuh-tumbuhan) yang baik?  Sungguh pada yang demikian itu terdapat tanda (kebesaran) Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.”

Ohh, kita baru hendak merasa ada kebesaran Allah apabila ada foto luar biasa.  Sejadah berdirilah, awan berbentuk kalimah apa lagi….

Isnin, Februari 13, 2012

ORANG Islam sudah tidak minat belajar sains dan teknologi


TIBA-TIBA saya sekeluarga menjadi susah hendak membeli barang keperluan asas seperti minyak masak dan tepung. Anak saya mengingatkan jenama yang didakwa mengandungi bahan yang haram dimakan oleh muslim.  Dari satu pasar raya beralih ke kedai runcit biasa, tidak dapat mencari jenama yang tidak disyaki itu. 


Saya yakin jika setiap muslim hendak menjadi teliti mengelakkan bahan makanan yang bebas unsur daging haram (misalnya babi atau haiwan lain yang tidak disembelih mengikut cara Islam), bahan kimia dan pelbagai bahan pengawet yang didakwa membawa kesan sampingan, maka wajiblah kembali ke zaman Jepun (1942-45).  Pada zaman Jepun hampir semua barang makanan diproses sendiri daripada bahan mentah tempatan seperti ubi kayu, beras, keledek, pisang, tebu dan kelapa (sekadar menyatakan beberapa jenis bahan mentah).  Nenek atau moyang kita yang muslim tidak akan mencampurkan bahan yang haram atau yang bukan-bukan. Walaupun tidak ada cap ‘halal’, namun semua makanan produk hiliran waktu itu dimakan tanpa waswas.

Salah siapa jika hari ini hampir semua bahan makanan di pasaran diragui kesucian dan kehalalannya?

Sepatutnya, para pengeluar hukum mencermin dahulu pemikiran dan sikap mereka terhadap umah dan masalahnya.  Walaupun benar yang halal dan haram tetap hukum, namun adakah orang yang kerjanya memperincikan produk yang diragui suci dan halalnya telah bertahun-tahun berkempen kepada anak-anak atau remaja supaya menceburi pelajaran yang berasaskan sains dan pemakanan?  Jangan hanya tahu menyenaraikan produk yang wajib dihindari oleh umat Islam, tetapi tidak ada pemikiran langsung untuk mengubah paradigm muslim agar menghantar anak-anak muslim menjadi pengeluar makanan secara moden.

Awal tahun ini kerajaan telah mendedahkan kemerosotan 29 peratus pelajar yang mengambil aliran sains.  Sehingga hari ini tidak ada respon daripada orang yang mendakwa pejuang umah bahawa kemerosotan pelajar-pelajar di aliran sains merupakan ancaman kemunduran umah pada masa depan.  Semakin kecilnya kemampuan pelajar muslim dalam bidang sains bermakna umah pada masa depan semakin kuat bergantung kepada produk-produk Barat atau mereka yang berpemikiran Barat.

Kita kerap mendengar orang berceramah membanggakan keagungan tamadun Islam pada zaman lampau, dan terus menyalahkan umat Islam zaman sekarang kerana meninggalkan ajaran Islam. Sepatutnya dalam tempoh 30 tahun menyeru umah kembali kepada Islam, masalah produk makanan suci dan halal sudah selesai!

Apa tindakan kebanyakan orang berpendidikan agama selama ini? Saya minta maaf jika berselisih dengan mereka.  Saya ingat salah seorang pemimpin sebuah pertubuhan politik Islam yang berpengaruh (ketua di sebuah negeri) mencadangkan supaya setiap keluarga hendaklah menjadikan seorang daripada anak-anak mereka sebagai ahli agama supaya menjadi pejuang agama.  Maksudnya beliau mahu setiap keluarga muslim di negeri berkenaan akan melahirkan seorang ustaz atau ustazah.  Jika dalam satu-satu kawasan ada 500 keluarga, maka akan lahirlah 500 ahli agama.  Itu pemikiran beliau!

Begitulah pemimpin agama kita hanya melihat agama dari sudut pengenaan hukum halal dan haram, walhal umat Islam memerlukan kepakaran dalam sains dan teknologi dari sekecil-kecil perkara lagi.  Pemikiran mereka ternyata benar apabila pelajar muslim terbaik yang mendapat 17A dalam peperiksaan SPM dikecam dan menjadi isu besar kerana tidak bertudung.  Sekarang, pemikiran muslim kita lebih kepada soal bertudung dan ‘lupakan saja ahli sains dan teknologi yang tidak bertudung’.

Inilah akibat perpecahan masyarakat kita sehingga tidak pernah ada satu pertemuan antara parti-parti politik Islam, NGO-NGO Islam dan badan-badan Islam untuk memperincikan masalah semasa umah dan memutuskan tindakan bersepadu untuk kebaikan umah.  Mereka boleh membuat kongres dan merancang tindakan bersama untuk pembangunan umah.  Dengan ini mengurangkan kebocoran atau keciciran umah dalam mana-mana bidang khasnya sains dan teknologi.

Sabtu, Februari 11, 2012

APABILA tazkirah sebelum azan lebih dihormati berbanding Khutbah


KHUTBAH Jumaat wajib didengar oleh ahli Jumaat, tetapi mereka lebih memberi perhatian kepada tazkirah sebelum azan Jumaat. Penggubal dasar dan pengurusan masjid di jabatan-jabatan agama setiap negeri tahu, tetapi apa yang mereka lakukan.  Nak biarkan saja isi khutbah menjadikan orang lena dan membiarkan tazkirah yang menganggu orang beriktikaf di masjid?

Rabu, Februari 08, 2012

BUKU: 40 Hadis Palsu Popular


SEMUA muslim boleh mendakwa sebagai pencinta Nabi s.a.w.  kita semua akan berusaha mengikuti jalan hidup Nabi s.a.w. yang dikenali sebagai sunahnya. Sebagai pencinta Nabi s.a.w. juga pastilah sangat marah dan dukacita apabila ada pihak yang tidak bertanggung jawab mendakwa baginda Nabi s.a.w. telah berkata sekian-sekian sedangkan sebenarnya nabi s.a.w. tidak pun menyatakan demikian.  Inilah yang dinamakan Hadis Palsu atau Hadis Maudhu.


Sebagai perbandingan bolehkah seorang suami yang sangat sayang isterinya, juga sentiasa menerima pembohongan isterinya itu?  Tentu tidak! Suami pasti akan menyaring setiap perkataan isterinya, dan hanya menerima ucapan yang benar.

Seorang sarjana tempatan Abdul Razak Muthalib telah berjaya menyusun sebuah buku berjudul 40 Hadis Palsu Popular sebagai peringatan dan panduan kepada muslim supaya menghindari amalan berdasarkan hadis-hadis berkenaan. Hadis-hadis popular bermakna hadis yang kerap dibaca, ditulis dan digalakkan kepada orang ramai beramal dengannya.  Malangnya hadis-hadis itu adalah palsu! Antara hadis palsu yang popular ialah berkaitan kelebihan membaca surah Yasin, solat dengan berserban, perselisihan pendapat adalah rahmat, talak menggegar Arasy, menyapu muka selepas solat dan lain-lain lagi.

Pada bahagian awal, penulis telah menerangkan secara ringkas mengenai pembahagian hadis.  Hadis terbahagi kepada Hadis Sahih. Hadis Hasan, Hadis Dhaif (lemah) dan Hadis Maudhu (palsu).  Oleh kerana focus buku ini ialah mengenai Hadis Palsu, maka penulis telah mencatat pendapat sarjana mengenai hukum mengamalkan Hadis Palsu.  Kesimpulan catatan beliau ialah muslim dilarang menyatakan dan menggunakan Hadis Palsu kerana hadis-hadis berkenaan sebenarnya bukanlah daripada Nabi s.a.w. melainkan direka-reka atas nama baginda Nabi s.a.w.

Buku 40 Hadis Palsu Popular diterbitkan oleh PTS pada tahun 2011, dijual pada harga RM9.00.

Sabtu, Februari 04, 2012

APAKAH sebenarnya sunah nabi kita?


SAH tidak dapat disangkal, bulan Rabiul Awal merupakan bulan orang membicarakan hal Nabi Muhammad s.a.w.  Bulan inilah orang merayakan maulidurrasul.  Bagai tidak sempurna dalam kalendar tahunan sesebuah masjid atau surau jika tidak mengadakan majlis maulidurrasul, sekalipun acaranya sama seperti ceramah agama mingguan.  Tidak ada acara mengarak timbunan makanan seperti di Pulau Jawa atau membuat kuih khas dan sebagainya.  Hanya ceramah dan jamuan makan.

Dalam ceramah maulidurrasul itulah diterangkan sejarah nabi besar s.a.w., sekalipun sudah saban tahun dijelaskan. Kesungguhan mengetahui sejarah dan sunah nabi pada saban tahun sangat membanggakan.

Bagaimana membuktikan kita mencintai Rasulullah s.a.w. pada zaman ini?  Tidak ada jawaban lain kecuali menamalkan sunah baginda.  Di mana-mana pun itulah jawabannya.  Tidak kurang sudah diceramahkan mengenai nasib-nasib kita di akhirat kelak apabila mengabaikan sunah nabi di dunia ini.

Secara umum memang setiap muslim suka sunah nabi s.a.w. tetapi agak kurang menggembirakan apabila kebanyakan orang awam Islam tidak diperincikan apa yang dinamakan sunah nabi kita itu.  Kita hanya diberitahu kepentingan sunah dan fadilat-fadilat menjaga sunah nabi.  Satu lagi, kita sangat jarang dijelaskan apa yang berlawanan dengan sunah nabi.  Keadaan ini menyebabkan kefahaman orang Islam awam mengenai agama yang merujuk sunah nabi hanya umum.  Hal ini menyebabkan kuatnya pendapat bahawa apa saja yang dikaitkan dengan agama seperti ada bacaan doa, bacaan al-Quran dan selawat nabi semua dinamakan sunah nabi.

Maksud firman Allah dalam surah al-Ahzab:21 “Demi sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik untuk orang yang senantiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) pada hari akhirat dan dia banyak menyebut serta mengingati Allah (pada masa susah dan senang).”

Urusan hal sunah yang utama adalah bab ibadah khusus, maka sepatutnya selesaikan dahulu atau mantapkan pemahaman sunah dalam beribadah sebelum mengamalkan sunah dalam kehidupan sosial.  Cuba perhatikan contoh sebagian kita mengurus atau mengatur perjalanan solat Jumaat, setakat manakah sudah memenuhi sunah nabi.

Amalan di Masjid A: 
Pertama – Diadakan kuliah agama selama setengah jam sebelum masuk azan Zuhur (azan pertama)
Kedua – Muazin atau bilal melaungkan azan yang suaranya dipancarkan di pembesar suara menara masjid.
Ketiga – Kebanyakan jemaah menunaikan solat sunat qabliyah (sebelum) Solat Jumaat dua rakaat.
Keempat- Bilal memegang tongkat dan membacakan sepotong ayat al-Quran.
Kelima – Khatib mengambil tongkat dan menaiki mimbar, kemudian mengucapkan salam.
Keenam – Bilal melaungkan azan tanpa menggunakan pembesar suara di bahagian hadapan masjid.
Ketujuh – Khatib berkhutbah sebanyak dua kali.
Kelapan – Dilaksanakan solat Jumaat berjamaah dua rakaat.  Imam berdoa.

Amalan di masjid B.
Pertama - Muazin atau bilal melaungkan azan yang suaranya dipancarkan di pembesar suara menara masjid.
Kedua - Kebanyakan jemaah menunaikan solat sunat qabliyah (sebelum) Solat Jumaat dua rakaat.
Ketiga – memegang tongkat dan membacakan sepotong ayat al-Quran.
Keempat - Khatib mengambil tongkat dan menaiki mimbar, kemudian mengucapkan salam.
Kelima - Bilal melaungkan azan menggunakan pembesar suara di bahagian hadapan masjid tetapi suara azan hanya untuk dalam ruang dalam masjid, bukan dipancarkan dari menara.
Keempat – Sebelum duduk,  bilal membacakan hadis nabi yang memperingatkan para jamaah supaya diam apabila imam membaca khutbah.
Kelima - Khatib berkhutbah sebanyak dua kali.
Keenam - Dilaksanakan solat Jumaat berjamaah dua rakaat.  Imam berdoa.

Antara dua amalan di masjid berkenaan, tentu ada yang menepati sunah dan menyelisihi sunah.  Malangnya, itulah amalan bertahun-tahun, sehingga generasi demi generasi menganggap itulah amalan menunaikan solat Jumaat seperti sunah nabi.  Kita sangat takut hendak membincangkan mana yang sunah dan sebaliknya atas alasan mewujudkan perbedaan pendapat. Saya perpendapat, situasi di Masjid A dan Masjid B sudah jelas adanya perbedaan pendapat.  Tidak ada permusuhan antara kedua-dua masyarakat berkenaan.  Alangkah ruginya keinginan untuk mengamalkan sunah nabi tetapi para ahli agama kita takut untuk menjelaskan kebenaran sunah nabi s.a.w.