Halaman

Selasa, September 20, 2011

UNDANG-undang Syariah ganti Kanun Keseksaan


TIDAK ada lagi antara umat Islam yang berpendidikan di Malaysia yang mengatakan Islam hanya berkaitan dengan ibadah khusus seperti solat dan puasa.  Menjadi kefahaman biasa bahawa Islam merupakan satu sistem hidup untuk manusia, bukan hanya untuk yang beragama Islam.  Lihatlah prinsip-prinsip Islam diamalkan dengan baik dalam sistem perbankan sehingga semua bank konvensional telah membuka satu sistem perbankan Islam sebagai satu tawaran dalam perniagaannya.  Jika tiada permintaan, selalunya syarikat (bank) tidak sudi menawarkan apa-apa.  Lihat saja soal halal dan haram yang sebagian daripada sistem hidup dalam Islam, maka peniaga yang bukan Islam juga terpaksa menepati prinsip halal dan haram barangan makanan yang dikeluarkan.


Yang masih menjadi perjuangan dan belum dilaksanakan ialah undang-undang Islam.  Di Malaysia, jika berlaku jenayah siasatan dan penghakiman berdasarkan Kanun Kesiksaan.  Biarpun dalam undang-undang berkenaan juga memberikan hukuman yang berat sehingga hukuman mati kepada pembunuh, namun prinsip Kanun Kesiksaan bukanlah sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran.

Oleh itu apabila Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat mendesak Kerajaan Persekutuan di Putrajaya memberi peluang kepada negeri Kelantan melaksanakan undang-undang jenayah syariah (Enakmen Kanun Jenayah Syariah II, 1992) atau Hukum Hudud, menjadi kewajiban kepada semua umat Islam menyokong gesaan itu.  Jika dipandang dari sudut rasional sahaja pun, sudah jelas bahawa Malaysia memang sangat memerlukan undang-undang yang dapat mengurangkan jenayah berat dengan banyaknya.  Mungkin jenayah berat seperti bunuh tidak dapat dihapuskan sepenuhnya, namun jika dapat dikurangkan sehingga 80 peratus, cukup memberi keselesaan besar kepada rakyat.  Hanya Undang-undang Syariah saja yang mampu memberikan penyelesaian ini.

Dari sudut kewajiban melaksanakan hukum Islam (Hudud)  ayat yang menyatakan Allah mewajibkan ada dalam ayat 178 surah al-Baqarah. Maksud ayat itu ialah, Hai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu qisas berkenaan orang yang dibunuh: Orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, serta wanita dengan wanita.  Maka sesiapa yang mendapat suatu kemaafan daripada saudaranya hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik dan hendaklah (yang dimaafkan) membayar (diat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik.  Yang demikian itu satu keringanan daripada Tuhan kamu dan suatu rahmat.  Sesiapa yang melampau batas sesudah itu, maka baginya siksaan yang pedih.

Maksud ayat 179 al-Baqarah, Dan dalam qisas itu ada (jaminan) hidup bagi kamu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertakwa.

Kita buat perbandingan untuk membuktikan jaminan Allah dalam ayat 179 itu.  Berdasarkan undang-undang sedia ada, katakan X membunuh Y.  Mahkamah Tinggi memutuskan X bersalah dan dijatuhi hukuman mati.  X berhak membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.  Jika rayuannya gagal, X dibenarkan membuat rayuan kepada Raja agar hukuman itu dikurangkan atau dilepaskan daripada hukuman mati itu.  Soalnya, X yang membunuh Y, dan Raja bukanlah waris kepada mangsa (Y), mengapa Raja diberi hak membuat pengampunan kepada X?  prosedur ini jauh tersasar daripada arahan Allah dalam ayat 178!

Berdasarkan hukum qisas itu, X diberi peluang membuat rayuan sama ada diringankan hukuman matinya kepada membayar denda (diat) atau minta maaf begitu saja kepada waris yang dibunuh (Y).  Waris Y pula mempunyai tiga pilihan iaitu pertama, mengekalkan hukuman mati, kedua menerima ganti rugi atau diat dan ketiga memaafkan tanpa apa-apa syarat.

Berdasarkan perbandingan antara Undang-undang Syariah dan Kanun kesiksaan, orang yang berakal pasti menyatakan keadilan jauh lebih terserlah dalam Undang-undang Syariah.  Dalam undang-undang biasa pula sangat jelas merampas hak keluarga mangsa.  Perhatikan, sekalipun mahkamah sivil mendenda RM500 ribu kepada X kerana membunuh Y (sebagai ganti hukuman mati), wang itu bukan diberikan kepada waris Y sebaliknya dimasukkan perbendaharaan negara.  Apa yang waris Y dapat daripada pengakiman itu?

Rasanya cukuplah (setakat ini dulu) pihak yang menolak pelaksanaan Undang-undang Syariah menjelaskan di mana zalimnya kes di atas dalam perbandingan antara Undang-undang Syariah  dengan undang-undang Barat yang diagung-agungkan!

1 ulasan:

  1. KOMENTAR WAJIB BACA !!!
    (Boleh dianggap sebagai debat terbuka dengan ‘Aliran Salafy@Wahabi@ Darul hadith@Dhiya’us sunnah @Wahdah Islamiyah@Al-Nidaa’ dll).
    Dalam :
    1. KENDURI Tahlil adat resam kita (Label : agama /komen oleh : Ishak ponorogo)
    2. SAKI baki ajaran Hindu Buddha dalam agama orang Melayu (Label : adat / komen oleh : Amir Hamzah)
    3. MENCARI pahala Maulidur rasul (Label : adat / komen oleh : Amir Hamzah)
    4. SETELAH maulidur rasul ( Label : adat / komen oleh : berbagai)
    5. DOSA warisan Kristian dan hantar pahala muslim (Label : agama / komen oleh : Hj Suparman)
    6. HUKUM tahlilan arwah (Label : agama / komen oleh : Ishak ponorogo)
    7. JANGAN marah haa kenduri arwah hanya adat Melayu (Label : fikrah / komen oleh : Sm Salim Klang)
    8. FIR’AUN orang pertama tidak percaya Allah di langit (Label : akidah / komen oleh : haziq izzat)

    BalasPadam