APABILA pelanggan tidak dianggap sebagai raja! Dalam teori perniagaan sepatutnya pelanggan dilayan sebagai raja, peniaga mengikut kehendak pelanggan, bukan sebaliknya. Hari ini saya tidak sihat, maka perlu berjumpa doctor. Untuk ke hospital di bahagian pesakit luar, pasti memakan masa dua jam kerana kesesakan. Itu dimaklumi dan semua faham.
Saya ke klinik swasta dengan harapan tidak menunggu sampai dua jam. Saya sampai jam 11.00 pagi, kena tunggu 30 minit, mengunggu giliran. Saya akur dan faham. Jam 11.30 pagi saya masuk ke kamar konsultansi dan mendengar nasihat doctor selama kurang 10 minit. Untuk menunggu mendapat ubat pun kena tunggu 20 minit, ikut giliran. Saya akur dan faham. Dalam giliran yang sepatutnya saya mendapt ubat, pembantu klinik melayan satu pelanggan yang baru masuk untuk sekadar membeli ubat. Maka saya kena tunggu selepasnya. Yang ini saya tidak faham.
Kemudian setelah ubat diterima, saya tanyakan
Apabila saya sudah kepanatan, sejam lebih dalam klinik yang tidak sibuk mana, saya tanya lagi, “lama lagikah saya kena tunggu?”
Jawab si pembantu klinik, “sekejap lagi…, kalau encik nak balik boleh, nanti datang semula untuk ambil
Barulah dua warga emas tahu tidak ada doctor, dan yang lelaki memberitahu bahawa kalau tahu tidak ada cari klinik lain, yang sedia ada doctor! Itu adalah hak pengguna,
Moral pengalaman saya ini ialah orang di klinik melayan pasakit seperti orang sihat bugar segar dan betul-betul bermatlamatkan wang. Memang masuk klinik swasta kena bayar lebih mahal daripada klinik kerajaan. Namun klinik bukan macam kedai makan KFC yang pelanggannya suka ria sanggup berbaris setengah jam mandapatkan ayam gorengnya.
Saya yang sakit dipaksa mengikut rentak peniaga (doctor) yang sihat, sampai disuruhnya saya datang semula sekadar untuk mendapatkan sijil cuti sakit. Warga emas itu pula diperangkap menjadi pelanggannya sedangkan mereka yang sedang sakit wajib menunggu kehadiran doctor yang sihat. Itulah apabila pelanggan bukan diangap sebagai raja!
Akhirnya saya mendapat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan