Pengikut

Selasa, Februari 03, 2015

CARILAH itik salai Kuala Pilah

bebek salai dan ayam kampung salai
MACET. Sudah menjadi rutin jalan antara Ampang Tinggi hingga Ulu Bendul di Kuala Pilah macet, penuh dengan kendaraan setiap sore hari Ahad. Jarak 14 kilometer ini terpaksa ditempuh oleh semua pemandu selama kira-kira 45 minit!

Itulah hakikatnya apabila jalan lama tidak atau belum dinaiktaraf sejajar dengan pertambahan jumlah kenderaan. Jalan dari Ulu Bendul ke Seremban sudah dibina yang baru, empat lorong yang selesa, menggantikan jalan melalui Bukit Putus yang berliku-liku dan sempit.  Tunggulah saja pembesaran jalan yang masih cara lama. 

Namun ada peluang penduduk sekitar meraih keuntungan ekonomi dengan kesesakan jalan.  Yang uniknya, cakruk di pinggir jalan menawarkan jualan yang berbeda dari di tempat lain, dan bolehlah dikatakan jika mahu mendapatkan itik salai, daging salai dan ayam kampung salai, carilah di jalan sesak antara Ampang Tinggi-Ulu Bendul.


Itik salai yang besar dijual dengan harga RM40.00 seekor. Ayam kampungnya seekor RM25.00 dan daging salainya sekilo RM40.00.  Beli dan bawa pulang, selepas itu masaklah berdasarkan menu yang sesuai.  



Tiada ulasan:

Catat Ulasan