Pengikut

Selasa, Februari 26, 2013

DARI solat ke beranda lawak


MAKSUD firman Allah ayat 1-3 surah al-Mukminun, “Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,  (iaitu) orang-orang yang khusyuk dalam solatnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tidak berguna.”

Kata Ibnu Abbas r.a., yang diartikan dengan ‘khusyuk dalam solat’ ialah merasa takut kepada Allah dan memiliki ketenteraman batin pada saat melaksanakan solat. 

Kata Al-Hassan al-Basri pula, khusyuknya orang yang beriman ialah pada hatinya nuraninya.  Tambahnya, orang-orang yang punya sifat khususk dalam hati mampu menjaga pandangan mata daripada hal-hal yang diharamkan Allah, serta mempunyai perasaan rendah diri.  Khusyuk dalam solat hanya dapat dimiliki oleh orang yang mengosongkan hatinya daripada hal yang menyibukkan fikirannya, lalu mengutamakan solat daripada kepentingan-kepentingan lain (hal dunia).

Maksud sabda Nabi s.a.w., “Aku dijadikan mencintai wangi-wangian dan wanita (isteri), dan dijadikan kesejukan hati dalam solat.” (HR Ahmad dan an-Nasai, dan disahilkan oleh Syeikh al-Albani)

Berapa banyak kita perhatikan orang yang bersolat bagai mahu segera beres dan meninggalkan tempat sujudnya, terutama orang muda.  Dalam fikirannya, segera bereskan solat dan melakukan kerja-kerja  kehidupan yang sedang menunggunya.  Keadaan ini tentu hal-hal kerja atau rutin harian sebagai manusia masih bersarang dalam mindanya sewaktu solat.  Kemudian, solat-solat sunatnya pun tidak terjaga sebab mengejar waktu untuk memberesi urusan kerja harian.  Walhal, solat itu bukan hanya satu pergerakan anggota dari berdiri sehingga duduk, melainkan rasa kerendahan jiwa terhadap Tuhannya!

Sungguh tidak elok dengan fikiran, “asalkan solat beres.”  Bahawa Nabi s.a.w. menjelaskan bahawa solat itu menyejukkan hati atau membawa ketenteraman, suatu keadaan yang sangat berbeda dengan hiruk-pikuk kerja dunia.  Maka jika solatnya pun sudah dalam ‘segera beres atau hiruk-pikuk’ juga, apa lagi nilai solat pada dirinya?

Hari ini orang suka mendengar lawak jenaka, sebab itu program lawak di kaca TV mendapat sambutan besar.  Akhirnya orang berceramah agama juga terpaksa membuat banyak lawak supaya hadirin sentiasa hadir kepadanya, menyaingi kaki-kaki lawak yang sudah dibayar mahal.  Entah mana satu lawak yang dikatakan menghampiri ‘perbuatan tidak berguna’.

Jumaat, Februari 15, 2013

MEMERIAHI hidup dengan prasangka, tajassasu dan umpat


FIRMAN Allah dalam ayat 12 surah al-Hujurat (artinya), “Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada prasangka, kerna sesungguhnya sebagian daripada prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebagian kamu menggunjing (mengumpat) sebagian yang lain.  Apakah suka seseorang antara kamu memakan  daging saudaranya yang sudah mati?  Maka jijiklah kamu memakannya.  Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah adalah penerima taubat lagu maha penyayang.”


Saya  cuplikkan sebagaian daripada yang tercatat dalam Tafsir al-Azhar berkenaan ayat di atas.

Pertama: Prasangka adalah tuduhan yang tidak beralasan, atau tohmah. Sabda Nabi s.a.w. “Tidak halal bagi seseorang muslim menjauhi saudaranya lebih daripada tiga hari.” HR Muslim)

Kedua:  Prasangka adalah dosa, dan akan menyebabkan berlakunya kejadian lain yang lebih buruk.  Sabda Nab s.a.w. “Tiga perkara yang membawa krisis dalam umatku, memandang kesialan, dengki dan buruk sangka.” (HR At-Tabrani)

Ketiga: Pemerintah tidak boleh merasa cemburu kepada rakyat, kemudian menyangka bukan-bukan terhadap rakyatnya.  Oleh kerna pemerintah mempunyai mekanisme, maka ditubuhkan badan-badan perisikan untuk mencari-cari apa yang disangka buruk, dilakukan oleh rakyat.  Akhirnya banyak penangkapan dan soalsiasat terhadap rakyat sehingga rakyat menjadi gerun.  Sabda Nabi s.a.w. “Sesungguhnya seorang pemegang pemerintahan apabila dia sudah mula ragu-ragu terhadap manusia, nescaya dirosakkannya manusia itu.” (HR Abu Dawud)

Keempat:  Menggunjing (mengumpat) ialah membuka malu (aib) seseorang sedangkan orang yang dijadikan bahan cerita tidak ada di depannya.

Komentar saya: dalam kepesatan teknologi komunikasi hari ini,  kerja berburuk sangka, mencari-cari kesalahan orang lain dan mengumpat keji orang semakin luas tersebar.  Jika dikatakan maklumat di hujung jari, maka fitnah dan dosa juga di hujung jari.  Orang, mungkin disebabkan fanatik atau taksub dengan mudah percaya lantas menyebarkan kepada sekian banyak manusia.  Maka berlakulah penyebaran malu, berita dusta dan umpat keji (yang dijadikan bahan tawa) sekalipun dalam masyarakat yang mendakwa beriman kepada Allah.

Selasa, Februari 12, 2013

SOLAT apa yang dalilnya 'tidak ada dalil'?


HANYA muslim yang hilang akal akan mengatakan ayat-ayat al-Quran sebagai ‘tidak baik’.  Semua muslim pun setuju bahawa membaca al-Quran merupakan satu ibadah khusus kepada Allah.  Pembacanya akan diberi pahala oleh Allah.  Solat juga satu ibadah khusus kepada Allah. Juga, hanya muslim yang hilang akal akan mengatakan solat sebagai ‘tidak baik’.


Jika membaca al-Quran dan solat itu memang amalan baik, bolehkah orang bersolat membaca al-Quran sewaktu sujud dalam solat?

Berdasarkan pertimbangan akal, tentulah kita mengatakan ‘baik’ membaca mana-mana ayat al-Quran ketika sujud. Namun ibadah bukanlah berdasarkan pertimbangan akal manusia, melainkan diberi contoh oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pesuruh Allah.  Oleh kerna Nabi s.a.w. menyebut dalam hadisnya (maksud) “Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat” (HR al-Bukhari dan Muslim), maka menjadi kewajiban mengikuti pergerakan dan bacaan yang dilaksanakan oleh Nabi s.a.w.  Oleh kerna surah al-Fatihah dibaca oleh Nabi s.a.w. pada setiap baginda berdiri dalam solat, maka itulah dalil di mana ayat al-Quran dibaca dalam solat.  Oleh kerna sewaktu sujud, Nab s.a.w. membaca tasbih, tidak membaca ayat al-Quran, maka itulah dalil tidak boleh dibacakan ayat al-Quran dalam sujud solat.

Jika orang bertanya, “Salahkah membaca ayat al-Quran ketika sujud?  Bukankah tidak ada dalil Nabi s.a.w. melarang membacanya.”

Jawabnya memang salah sebab menyalahi arahan Nabi s.a.w. “Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat”.  Jika masih berhujah bahawa ‘tidak munasabah dilarang membaca wahyu Allah dalam sujud”, juga baginda Nabi s.a.w. sudah berkata (maksud), “setiap amalan yang tidak daripada suruhan kami, maka ia tertolak” (HR Muslim).  Ini bermakna betapa hebat hujah akal manusia untuk melakukan amal ibadah jika tidak sesuai dengan petunjuk sunah Nabi s.a.w., hanyalah amalan yang sia-sia. Hanya mendapat penat lelah dan membuang masa!

Begitulah juga kepada beberapa persoalan berikut:

Mengapa orang tidak melakukan solat sunat rawatib (solat sebelum dan sesudah solat fardu) secara berjamaah, sedangkan Nabi s.a.w. mengatakan pahala solat berjamaah berganda-ganda berbanding solat sendirian.  Jawabnya, tidak ada dalil atau petunjuk sunah Nabi s.a.w. untuk berbuat begitu.

Mengapa orang tidak melakukan solat Subuh empat rakaat sedangkan waktunya dalam hening dan sangat sesuai beribadah kepada Allah?  Mengapa pula solat zuhur empat rakaat, sepatutnya dua rakaat sahaja sebab waktu itu sangat sibuk dan suasana hirup-pikuk siang hari.  Jawabnya tidak ada dalil atau petunjuk sunah Nabi s.a.w. solat Subuh empat rakaat dan Zuhur dua rakaat saja.

Setelah itu bagaimana sebilangan orang melakukan amal ibadah yang tidak ada dalil atau petunjuk Sunah Nabi s.a.w. seperti berikut:

Solat hajat berjamaah. Hadis solat memohon kepada Allah ditunai hajat ada, melakukannya secara berjamaah tidak ada pula.

Membaca ayat al-Quran (surah al-Fatihah) yang pahalanya dihadiahkan kepada Junjungan Besar Nabi s.a.w. dan para sahabat.  Tidak ada dalil atau petunjuk sunah Nabi s.a.w.

Cukuplah dua contoh untuk kita bermuhasabah supaya sentiasa mengembalikan amal ibadah berdasarkan sunah Nabi s.a.w.  Hal ini bermakna, kita mestilah juga sentiasa mencari ilmu khasnya dalam bab ibadah.  Amatlah pelik apabila kita yakin bahawa hal ibadah merupakan yang utama diperhitungkan di sisi Allah berbanding kerja-kerja harian mencari harta, tetapi dalam bab yang utama Allah akan perhitungkan itu masih dibuat secara ‘umum’ sedangkan hal kerja mencara harta kita cukup mahir dalil (sumber ilmu) dan tafsirannya (selok-beloknya)!

Jumaat, Februari 08, 2013

APAKAH berpartai itu bukan asabiyah?


ISLAM tidak melarang muslim menyertai apa juga persatuan berdasarkan bangsa atau partai politik.  Malah Allah telah mengiktiraf kepelbagaian suku kaum dalam surah al-Hujurat.  Yang dilarang ialah fanatisme suku kaum dengan melakukan kezaliman terhadap suku kaum selainnya.  Sebenarnya, kezaliman atau tidak adil itulah yang menjadi teras keharaman dalam berpersatuan atau berpartai.


Zaman Arab Jahiliah tidak ada partai politik berteraskan ideologi, tetapi lumrah pembentukan kabilah berdasar kaum yang memang jelas untuk merebut kekuasaan.  Maka tidak sukar untuk mencari perbandingan antara kegiatan berkabilah zaman Jahiliyah dengan berpartai politik zaman demokrasi kini. Dalam Sirah Ibnu Hisyam tercatat persaingan sengit antara kabilah Bani Abdul Manaf bin Qusai dengan Bani Abdudaar bin Qusai untuk melayani para Jemaah haji di Makkah.  Begitu juga sangat jelas permusuhan antara sesama Arab di Yastrib iaitu kabilah Aus dengan Khazraj.

Persoalan dasar dalam asabiyah yang diharamkan dalam Islam bukan menyertai kabilah atau partai, tetapi fanatisme atau ketaatan membabi-buta terhadap kabilah atau partai.  Sangat jelas dalam system berkabilah Arab Jahiliyah ialah setiap anggota kabilah mesti mempertahankan anggotanya tanpa mengira mereka benar atau salah.  Anggota kabilah sanggup berperang dan mati demi anggota kabilahnya!  Kabilah-kabilah Arab juga bergabung membentuk pakatan dan menjadi tangung jawab satu kabilah membela kabilah lain yang bergabung dengan kabilahnya.  Ini dapat dibuktikan dalam Perjanjiah Hudaibiyah, pihak Makkah dan Madinah bebas menerima mana-mana kabilah yang mahu menyertainya.

Oleh kerna Islam itu agama persaudaraan dan membawa kesejahteraan, agama ini tidaklah melarang fitrah setiap manusia yang suka dengan suku kaumnya sendiri.  Bahawa Nabi s.a.w. daripada Bani Hasyim dan mendapat manfaat daripada amalan asabiyah berkabilah ini.  Abu Talib bin Abdul Mutalib merupakan tokoh besar dalam kabilah Bani Hasyim merupakan pembela Nabi Muhammad sekalipun beliau tidak mengakui kerasulan ponakannya, Muhammad bin Abdullah.  Apabila Abu Talib meninggal dunia, hilanglah pembela utama Nabi s.a.w.

Berpartai politik pada zaman moden demi mengisi ruang demokrasi masih tidak salah seperti kedudukan Nabi dalam budaya berkabilah Arab.  Namun fanatisme terhadap partai merupakan amalan jahiliyah yang dibenci Nabi s.a.w. sehingga baginda menyebut sesiapa yang mati dalam usaha fanatisme kabilah atau partai, matinya mati jahiliyah, mati bukan dalam iman! Maksud sabda Nabi s.a.w. yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, “Barangsiapa berjuang di bawah bendera kefanatikan, bermusuhan kerna kesukuan dan menyeru kepada kesukuan, serta tolong menolong atas dasar kesukuan maka bila dia terbunuh dan mati, matinya seperti jahiliyah”. ( HR. Muslim )

Permusuhan antara muslim yang berdasarkan membela suku kaumnya, juga satu bentuk asabiyah.  Ini telah berlaku dahulu. Dari Jabir bin Abdillah r.a., dikatakan, "Kami pernah berperang bersama Nabi Muhammad s.a.w. kemudian salah seorang daripada kaum Muhajirin menolak salah seorang daripada kaum Ansar. Orang Anshar tersebut berkata, 'Wahai orang-orang Ansar!' Orang muhajirin pun berkata, 'Wahai orang-orang Muhajirin!' Lalu Rasulullah saw berkata, 'Ada apa dengan panggilan jahiliyah tersebut?' Mereka berkata, 'Wahai Rasulullah sesungguhnya salah seorang daripada kaum Muhajirin menolak salah seorang daripada kaum Ansar.' Kemudian Rasulullah saw bersabda, 'Tinggalkanlah panggilan jahiliyah tersebut kerna ia berbau busuk'." (HR Muslim).  Sehingga Nabi s.a.w. sangat tegas menyatakan "Bukan dari golongan kami siapa saja yang mengajak kepada asabiyah, bukan pula daripada golongan kami orang yang berperang kerna asabiyah, dan tidak juga termasuk golongan kami orang yang mati kerna asabiyah." (HR Abu Dawud).  Wailah bin al-Aqsa pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w., "Apakah yang dimaksud dengan asabiyah itu?" Maka jawab Rasulullah s.a.w., "Kamu membela golonganmu pada kezaliman." (HR Abu Dawud).

Perhatikanlah perjalanan dan semangat fanatisme dalam parti-parti politik hari ini.  Tidak jauh bedanya dengan semangat kesukuan Arab jahiliyah dahulu, walhal partai-partai itu didukung oleh muslim.  Kerna mempertahankan partainya dalam perebutan kuasa,  misalnya partai A sentiasa mencerca partai B.  Apa saja kelemahan anggota atau peribadi ahli parti B akan dihebohkan dan dibesar-besarkan supaya parti A hilang sokongan.  Jika ada anggota parti A yang melakukan kesalahan, akan disembunyikan dan dibela atas kewajaran tertentu.  Kepada anggota partai B yang berpaling tadah kepada partai A akan diraikan sebagai tetamu istimewa.  Sebaliknya jika anggota parti A yang menyeberang ke parti B, pasti dicerca dan dibongkar segala kebusukannya yang selama ini disembunyikan.  Begitu juga apa yang dilakkan oleh partai B terhadap mushnya, partai A.

Jika perbuatan seperti di atas bukan asabiyah yang diharamkan oleh Islam, mahu dikatakan apa lagi.  Bukan soal partai itu Islam atau tidak, soalnya ialah kezaliman dalam berpartai politik sesama muslim.

Sabtu, Februari 02, 2013

NGOBROL politik, jangan sampai ke Saqar!


KELAK, orang dalam syurga Allah bisa berdialog dengan ahli neraka! Sekali fikir, seolah-olah antara syurga dan neraka hanya dipisah batas-batas seperti sempadan sawah ladang. Lalu orang dalam ladang kanan bertanya kepada orang dalam ladang kiri. Memahami dahsyatnya neraka dan nyamannya syurga, akal pun berfikir tak mungkin begitu dekat dan tipis sekali sempadan antara kedua-duanya.  Namun dengan adanya teknologi komnikasi di dunia ini, kian memberi faham kehebatan alam syurga sehingga orang di dalamnya langsung bicara dengan orang yang dalam azab yang sangat dahsyat!

Maksud ayat 41-48 surah Al-Muddatsir, “Apakah yang memasukkan kamu dalam Saqar (neraka)? Mereka menjawab, ‘kami dahulu (di dunia) tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat, dan tidak pula memberi makan orang miskin.  Dan kami membicarakan hal batil (salah) bersama orang-orang yang membicarakannya.  Dan kami juga mendustakan Hari Pembalasan, hingga datang kematian.’ Maka tidak berguna lagi bagi mereka syafaat daripada orang-orang yang memberikan syafaat.”

Walaupun dalam tafsir Ibnu Katsir dan Al-Azhar tidak memberikan catatan sama ada mereka di dunia muslim atau bukan, namun boleh disimpulkan bahawa orang yang dihukum dalam neraka Saqar mengaku muslim. Jawaban bahawa ‘kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat’ jelas mereka mengaku muslim, namun mengabaikan sama sekali kewajiban solat.  Mengaku muslim, tidak solat maka tempatnya di Saqar. Orang-orang yang sama mengaku kikir, tidak prihatin dengan orang lain yang susah kehidupannya, maka Saqar juga tempatnya.  Ketiga, mereka juga suka berkata-kata yang batil, salah, keji, termasuklah mengumpat atau menggunjing peribadi orang, tempatnya juga Saqar. Oh rupanya selama hidup mereka juga tidak mahu percaya adanya pembalasan hari akhirat.

Penulis tafsir Al-Azhar menyatakan, “misalnya ada orang yang taat mengerjakan sembahyang, padahal dia tidak menyediakan makanan untuk orang miskin, percumalah sembahyangnya itu dan belumlah berarti ibadahnya kepada Tuhan.  Atau sebaliknya, dia seorang yang berkhidmat dalam masyarakat, suka menolong orang susah, suka menyediakan makanan  bagi orang yang melarat dan miskin, padahal dia tidak mengerjakan sembahyang mengingati Allah. Kebajikan sesama manusia pun tidak  ada artinya, karena dia tidak mengadakan hubungan baik dengan Tuhannya. Di samping itu (di baliknya. pen.) maka orang yang taat sembahyang dan hidup berkasih-sayang dengan sesamanya manusia itu, dengan sendirinya tidak mahu mencampuri perkataan yang tidak keruan, yang tidak ketentuan hujung pangkal….”

Bagi dosa ketiga, kata Qatadah “Iaitu setiap orang yang menyimpang (tersasar ucapannya. pen.) maka kami mengikutinya.”

Kata guru saya Dr. Mohd Yusof Hassan yang mengajar Pemikiran Saintifik dahulu, “politik selalu membesar-besarkan perkara kecil. Yang sejengkal dijadikan berjela-jela.”  Nampaknya, di sekeliling kita banyak orang yang suka membualkan kebejatan orang dengan menokok tambah atau membuat tafsiran-tafsiran atas nama politik, bukanlah orang yang tidak solat atau kikir terhadap orang miskin.  Berjaga-jagalah, jangan kita fikir solat tak pernah cuai malah ada kalanya menjadi imam dengan lilitan serban menjadi satu kepercayaan kuat bahawa sudah sempurna sebagai muslim lalu, berbicara palsu atau mendengarnya bukan lagi penyebab dimasukkan ke dalam Saqar!