Pengikut

Selasa, September 27, 2011

APAKAH kita tidak membuat Rasulullah marah?


ADA kalanya orang berceramah cuba membayangkan sekiranya Rasulullah berada di hadapan kita dan memerhatikan perilaku kita, apa agaknya yang akan diperkatakan oleh Nabi Akhir Zaman itu? Adakah jika berlaku perbedaan pendapat dengan Rasulullah, maka kita akan segera mengikutinya atau bermuka-muka di hadapan baginda atau membantah sebagaimana kita membantah kata-kata rakan kita?

Pada zaman baginda dahulu pun menjadi perkara yang lumrah orang memaki-hamun baginda.  Keadaan ini pun dirakam dalam al-Quran.  Manusia yang mereka gelar al-Amin sudah diubah gelarannya kepada ‘orang gila’ atau ‘ahli sihir’. Bahkan ada yag sudah menjadi muslim, hidup bersama Rasulullah juga masih bersikap kasar kepada baginda Rasulullah.  Apabila membaca kisah baginda zaman itu, apakah kita tidak akan berlaku kasar apabila ditegur oleh Rasulullah?  Ya, andaikan kita berhadapan dengan baginda Rasul itu.

Dalam satu hadis, seorang sahabat bernama Abdullah bin Zubair menjelaskan, bahawa berlaku perselisihan antara ayahnya, iaitu Zubair bin Awam dengan seorang sahabat Ansar mengenai pengairan kebun di Harah, Madinah. Atas perkara ini Rasulullah bersabda “Wahai Zubair, siramilah dahulu kebunmu kemudian alirkan ke tetanggamu”.  Sahabat Ansar itu tidak dapat menerima keputusan Rasulullah dan berkata, “Wahai Rasulullah, apakah kerna dia (Zubair) itu anak bibik (ibu saudara) mu, sehingga kau memutuskan begitu?”  Mendengar hal itu wajah Rasulullah menjadi berubah dan berkata, “Wahai Zubair, sirami kebunmu hingga penuh ke pinggir-pinggir kebun kurmamu.  Setelah itu alirkan ke tetanggamu.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Nasa’I dan Ibnu Majah)

Peristiwa di atas menjadi sebab turunnya ayat 65 surah an-Nisa yang bermaksud, “Maka demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sebelum mereka menjadikan engkau (Muhammad) sebagai hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, (sehingga) kemudian tidak ada rasa keberatan dalam hati mereka terhadap keputusan yang engkau berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya.”

Hari ini antara kita sama ada secara sengaja atau tidak, juga mempunyai sikap seperti sahabat Ansar  membantah keputusan yang dibuat oleh Rasulullah.  Perbedaan yang ada cuma kita tidak berhadapan dengan peribadi Rasulullah, kita berhadapan dengan hadis-hadis yang juga sabdaan baginda Rasul.

Cuba perhatikan apabila orang membawakan hadis seperti di bawah.

Maksud sabda Rasulullah, “Aku berwasiat kepada kamu agar bertakwa kepada Allah, taat dan patuh (kepada pemimpin), walaupun pemimpin kamu seorang hamba abdi berkulit hitam.  Sesiapa antara kamu yang masih hidup setelah ketiadaanku, dia akan melihat banyak perselisihan.  Oleh itu, kamu hendaklah berpegang teguh kepada sunahku dan sunah khulafa al-Rasyidin yang mendapat petunjuk.  Gigitlah ia dengan geraham (iaitu berpeganglah dengan kuat).  Kamu hendaklah menjauhi perkara-perkara yang baru, kerna setiap perkara baru itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat.” (Riwayat Abu Dawud)

Berapa banyak pula orang berdebat mengenai ayat akhir Rasulullah  …setiap bid’ah itu sesat.” dengan membawa maksud perbuatan agamanya itu bukanlah termasuk dalam perkara bid’ah sekalipun mengakui amalan itu perkara baru yang tidak diajarkan oleh baginda Rasulullah.

Sebagaimana dalam hadis yang diceritakan oleh Abdullah bin Zubair, Rasulullah mengulang ayatnya dengan nada marah, agaknya Rasulullah juga akan mengulang sabda baginda itu sekali atau dua kali lagi.

“Kamu hendaklah menjauhi perkara-perkara yang baru, kerna setiap perkara baru itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat.”

“Kamu hendaklah menjauhi perkara-perkara yang baru, kerna setiap perkara baru itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat.”

Apa tandanya apabila Rasulullah berubah wajah dan mengulang kali kedua sabdanya?

Selasa, September 20, 2011

UNDANG-undang Syariah ganti Kanun Keseksaan


TIDAK ada lagi antara umat Islam yang berpendidikan di Malaysia yang mengatakan Islam hanya berkaitan dengan ibadah khusus seperti solat dan puasa.  Menjadi kefahaman biasa bahawa Islam merupakan satu sistem hidup untuk manusia, bukan hanya untuk yang beragama Islam.  Lihatlah prinsip-prinsip Islam diamalkan dengan baik dalam sistem perbankan sehingga semua bank konvensional telah membuka satu sistem perbankan Islam sebagai satu tawaran dalam perniagaannya.  Jika tiada permintaan, selalunya syarikat (bank) tidak sudi menawarkan apa-apa.  Lihat saja soal halal dan haram yang sebagian daripada sistem hidup dalam Islam, maka peniaga yang bukan Islam juga terpaksa menepati prinsip halal dan haram barangan makanan yang dikeluarkan.


Yang masih menjadi perjuangan dan belum dilaksanakan ialah undang-undang Islam.  Di Malaysia, jika berlaku jenayah siasatan dan penghakiman berdasarkan Kanun Kesiksaan.  Biarpun dalam undang-undang berkenaan juga memberikan hukuman yang berat sehingga hukuman mati kepada pembunuh, namun prinsip Kanun Kesiksaan bukanlah sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran.

Oleh itu apabila Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat mendesak Kerajaan Persekutuan di Putrajaya memberi peluang kepada negeri Kelantan melaksanakan undang-undang jenayah syariah (Enakmen Kanun Jenayah Syariah II, 1992) atau Hukum Hudud, menjadi kewajiban kepada semua umat Islam menyokong gesaan itu.  Jika dipandang dari sudut rasional sahaja pun, sudah jelas bahawa Malaysia memang sangat memerlukan undang-undang yang dapat mengurangkan jenayah berat dengan banyaknya.  Mungkin jenayah berat seperti bunuh tidak dapat dihapuskan sepenuhnya, namun jika dapat dikurangkan sehingga 80 peratus, cukup memberi keselesaan besar kepada rakyat.  Hanya Undang-undang Syariah saja yang mampu memberikan penyelesaian ini.

Dari sudut kewajiban melaksanakan hukum Islam (Hudud)  ayat yang menyatakan Allah mewajibkan ada dalam ayat 178 surah al-Baqarah. Maksud ayat itu ialah, Hai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu qisas berkenaan orang yang dibunuh: Orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, serta wanita dengan wanita.  Maka sesiapa yang mendapat suatu kemaafan daripada saudaranya hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik dan hendaklah (yang dimaafkan) membayar (diat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik.  Yang demikian itu satu keringanan daripada Tuhan kamu dan suatu rahmat.  Sesiapa yang melampau batas sesudah itu, maka baginya siksaan yang pedih.

Maksud ayat 179 al-Baqarah, Dan dalam qisas itu ada (jaminan) hidup bagi kamu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertakwa.

Kita buat perbandingan untuk membuktikan jaminan Allah dalam ayat 179 itu.  Berdasarkan undang-undang sedia ada, katakan X membunuh Y.  Mahkamah Tinggi memutuskan X bersalah dan dijatuhi hukuman mati.  X berhak membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.  Jika rayuannya gagal, X dibenarkan membuat rayuan kepada Raja agar hukuman itu dikurangkan atau dilepaskan daripada hukuman mati itu.  Soalnya, X yang membunuh Y, dan Raja bukanlah waris kepada mangsa (Y), mengapa Raja diberi hak membuat pengampunan kepada X?  prosedur ini jauh tersasar daripada arahan Allah dalam ayat 178!

Berdasarkan hukum qisas itu, X diberi peluang membuat rayuan sama ada diringankan hukuman matinya kepada membayar denda (diat) atau minta maaf begitu saja kepada waris yang dibunuh (Y).  Waris Y pula mempunyai tiga pilihan iaitu pertama, mengekalkan hukuman mati, kedua menerima ganti rugi atau diat dan ketiga memaafkan tanpa apa-apa syarat.

Berdasarkan perbandingan antara Undang-undang Syariah dan Kanun kesiksaan, orang yang berakal pasti menyatakan keadilan jauh lebih terserlah dalam Undang-undang Syariah.  Dalam undang-undang biasa pula sangat jelas merampas hak keluarga mangsa.  Perhatikan, sekalipun mahkamah sivil mendenda RM500 ribu kepada X kerana membunuh Y (sebagai ganti hukuman mati), wang itu bukan diberikan kepada waris Y sebaliknya dimasukkan perbendaharaan negara.  Apa yang waris Y dapat daripada pengakiman itu?

Rasanya cukuplah (setakat ini dulu) pihak yang menolak pelaksanaan Undang-undang Syariah menjelaskan di mana zalimnya kes di atas dalam perbandingan antara Undang-undang Syariah  dengan undang-undang Barat yang diagung-agungkan!

Selasa, September 13, 2011

SELAIN Solat Hajat, ada pilihan lain dalam berdoa


AGAKNYA di mana-mana, pihak sekolah dan Persatuan Ibubapa dan Guru-guru (PIBG) dalam proses melaksanakan program Solat Hajat kerana anak-anak mereka tidak lama lagi akan menduduki peperiksaan awam.  Di balik keghairahan bersolat hajat yang meriah itu, saya tawarkan rencana pendek untuk diberikan kepada sesiapa juga khasnya murid atau pelajar yang mengharapkan hasil peperiksaannya cemerlang.


KITA manusia yang lemah.  Apabila kita mengaku lemah, kita mengakui ada pihak yang kuat, yang gagah perkasa dan mampu memberi pertolongan kepada kita yang lemah.  Oleh kerna kita lemah, maka kita hanya mampu meminta dan tidak boleh mendesak-desak supaya apa yang kita pinta ditunaikan.

Dalam musim menghadapi peperiksaan semua murid dan pelajar sudah belajar atau berusaha untuk mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang.  Ibu bapa, guru-guru dan murid telah berusaha lama belajar, mengkaji bentuk soalan, mempelajari teknik menjawab soalan, melatih diri menjawab mengikut format peperiksaan dan pelbagai kaedah ikhtiar sebagai manusia yang diperintahkan supaya berusaha mencapai sesuatu tujuan.  Dalam kita berusaha, kita tidak melupakan kuasa yang agung iaitu Allah.  Hanya Dialah yang dapat menunaikan kehendak atau impian kita dalam peperiksaan.  Maka kita sebagai manusia atau hamba yang sangat lemah, tidak dapat mengharap kepada yang lain, selain Allah yang Maha perkasa.  Dia juga maha penyayang dan pemberi.

Maksud firman Allah dalam surah al-Ghafir 40:60, “Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kepada kamu kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadah (berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.”

Oleh kerana doa adalah permohonan, maka afdal kita meminta kepada Allah pada waktu yang Allah sendiri sangat bersedia untuk menunaikan apa yang dipinta.  Dalam kehidupan antara sesama manusia pun, kalau kita hendak meminta sesuatu daripada ayah dan ibu ada waktu yang sangat sesuai, mungkin pada waktu malam selepas makan bersama.

Waktu yang paling baik berdoa adalah waktu malam. Rasulullah memberitahu kita, bahawa satu pertiga malam akhir atau kira-kira pukul 2.00 hingga 6.00 pagi (sebelum masuk waktu subuh). Maksud sabda Rasulullah: “Allah tabaraka wa ta’ala akan turun setiap malam ke langit dunia hingga tersisa sepertiga malam terakhir. Maka Dia berkata: “Barangsiapa  yang berdo’a kepada-Ku akan Aku kabulkan doanya; barangsiapa yang meminta kepada-Ku, akan Aku beri permintaanya; dan barangsiapa yang meminta ampun kepada-Ku, akan Aku ampuni dia”. (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Bilakah pula saat atau detik paling Allah suka dan dikira ‘seakan-akan pasti’ menunaikan apa yang kita pinta?  Hal ini pun diberitahu oleh Rasulullah, iaitu dalam solat ketika bersujud.  Alangkah baiknya permintaan kita supaya lulus cemerlang dalam peperiksaan dinyatakan ketika sujud dalam solat sunat tahajud itu. Maksud sabda Rasulullah, “Paling dekat hamba dengan Tuhannya ialah ketika sujud, maka banyakkanlah doa ketika sujud.” (Riwayat Muslim)

Berdoalah kepada Allah dalam keadaan kita sedar dan faham apa yang dipinta.  Dalam kehidupan sehari-hari pun tidak pernah kita meminta sesuatu atau pertolongan dalam keadaan kita tidak sedar atau tidak faham apa yang diminta! Tidak pelik di sisi Allah berdoa dalam bahasa Melayu, tetapi bukan dalam solat.  Jika dalam solat berdoalah dalam bahasa Arab atau menyatakan dalam hati jika menggunakan bahasa Melayu.

Maksud sabda Rasulullah, “Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa daripada hati yang lalai dan alpa.” (Riwayat at-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani)

Janganlah berdoa dengan suara yang kuat atau lantang.  Kita bukan berdoa kepada Tuhan yang pekak. Tetapi kepada Yang Maha Mendengar.  Bersuara lembut dan perlahanlah, serta merayu-rayu penuh harapan agar ditunaikan permintaan.  Penuh yakin semua permintaan kita ditujukan kepada Allah, kerna tidak ada sesiapa juga yang dapat menunaikan hajat atau harapan kita dalam peperiksaan selain Allah Yang Maha Kaya.  Ini diajarkan oleh Allah dalam al-Quran.

Maksud firman Allah dalam surah al-A’raf 7:55-56, “Berdoalah kepada Tuhanmu dengan rendah hati dan suara yang lembut.  Sungguh Dia tidak menyukai orang-orang yang melampau batas.  Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi setelah (diciptakan) dengan baik.  Berdoalah kepada-Nya dengan rasa takut dan penuh harap.  Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang yang berbuat kebaikan.”

Begitulah konsep dan peraturan berdoa kepada Allah.  Berdoa merupakan ibadah yang sudah diatur oleh Allah dan diterangkan oleh rasul-Nya.  Jika kita benar-benar merasa lemah, kerdil dan hina di sisi Allah, terima sajalah apa saja garis panduan berdoa yang Allah dan rasul-Nya tunjukkan kepada kita.

Wallahu’aklam


APA yang British paksakan kepada kita?


BIAR sejauh mana negara bergerak maju dan lama mencapai kemerdekaan, jangan  dilupa erti penjajahan.  Kebanyakan negara di dunia pernah melalui sejarah dijajah oleh kuasa-kuasa besar zaman dahulu. Jangan lupa juga bahawa negara besar dan kuat seperti Amerika Syarikat juga dahulu asalnya tanah jajahan British.

Apa erti penjajahan.  Maksud yang paling mudah ialah ‘proses pemaksaan suatu sistem dan nilai asing terhadap sesuatu bangsa manusia’.  Sebagai contoh apabila British mula berkuasa di negeri Perak dan menegakkan sistem Residen, banyaklah perubahan berlaku terutama dalam politik dan pentadbiran.  Paling ketara Sultan Abdullah dipaksa mengakui bahawa baginda bukan lagi raja berkuasa penuh seperti sultan-sultan Perak sebelumnya.  Para pembesar kehilangan kuasa ‘pegangan wilayah’ yang asalnya menyebabkan mereka berpengaruh dan kaya raya.  British telah memaksa sistem baru dalam pentadbiran Perak. 


Reaksi Sultan dan pembesar Melayu terhadap pemaksaan sistem dan nilai baru ialah, mereka marah. Inilah yang dinamakan penjajahan.  Maka orang-orang yang tidak mahu menerima sistem dan nilai itu melawan terhadap British yang memaksakan sistem baru itu. Terbunuhlah Residen Birch (1875) tetapi akibatnya Sultan Abdullah dibuang jauh dari Perak, para pembantunya yang menjayakan pembunuhan itu dihukum mati. 

Masyarakat hari ini (dan masa depan) mesti melihat perjuangan melawan British di Perak dan beberapa negeri lain semasa permulaan penjajahan British berdasarkan kaca mata zaman itu.  Jika masyarakat hari ini menilai perjuangan orang yang menentang British berdasarkan kaca mata zaman sekarang, pasti pejuang-pejuang itu dianggap melakukan kerja bodoh.

Hari ini sudah 54 tahun Malaysia merdeka, dan sebagian besar sistem dan nilai penjajah British diguna pakai dengan aman.  Konsep Raja Berperlembagaan yang dilaksanakan hari ini sebenarnya dirintis oleh penjajah British melalui Perjanjian Pangkor 1874.  Jika kita hari ini mempertahankan amalan Raja Berperlembagaan, Sultan Abdullah, Datuk Maharaja Lela dan pembesar-pembesar Melayu Perak dahulu menentang konsep Raja Berperlembagaan.  Rakyat hari ini mempertahankan konsep Raja Berlembagaan kerana tidak mungkin mahu menerima konsep raja Berkuasa Mutlak yang mahu ditegakkan semula oleh Sultan Abdullah dahulu.

Birch dibenci dan dibunuh kerana menentang perhambaan dalam adat pentadbiran Melayu.  Dalam budaya feudal Melayu (ken abaca itulah tamadun Melayu), terdapat sistem kerah dan serah.  Rakyat akan bekerja untuk raja tanpa diberi apa-apa ganjaran atau upah.  Mereka melakukan pekerjaan itu termasuk menjadi tentara raja sebagai tanda taat setia kepada raja.  Sistem kerah ini dianggap melanggar hak-hak asasi oleh British (baca Residen Birch).  Sebab itulah Birch memberi perlindungan kepada ‘hamba-hamba’ Melayu yang tidak mahu lagi mengamalkan Sistem Kerah ini. Maknanya sudah wujud pemikiran ‘hak-hak asasi’ dalam masyarakat Melayu feudal Perak itu.

Saya yakin jika ada usaha untuk mewujudkan semula Sistem Kerah seperti zaman feudal Melayu dahulu, mereka akan dikecam hebat.  Tetapi tidakkah penghapusan sistem Kerah itu merupakan agenda British dalam penjajahannya dahulu.

Hari ini kita mewarisi sekian banyak sistem British atau Barat hasil penjajahan kuasa-kuasa Barat dahulu.  Yang jauh lebih menakjubkan, slogan-slogan anti penjajahan Barat kerap dilaungkan sewaktu bulan merdeka (15 Ogos-16 September) sedangkan semua warisan politik, pentadbiran, budaya-sosial dan ekonomi cara British-Barat cukup kemas dipertahankan.

Lihat saja orang sanggup berdemontrasi semata-mata mahu menggunakan sistem pengundian British dengan tepat, walhal cara memilih pemimpin melalui pilihan raya bukanlah dari tamadun Melayu atau pun Islam.  Lihat pula kerapnya rakyat diasuh supaya menjunjung Perlembagaan negara ketika berlaku perselisihan mengenai pembinaan negara, walhal asas Perlembagaan negara memang disediakan oleh British (melalui Suruhan jaya Lord reid 1956) yang berasaskan tamadun Barat.

Jika kita boleh menghidupkan semula pejuang-pejuang yang bermati-matian melawan British dahulu, dan mereka melihat betapa gembiranya rakyat Malaysia menggunakan sistem dan nilai British pasti mereka bingung.  Bingung kerana pada satu masa membakar emosi (retorik saja) anti-British tetapi semua yang ditinggalkan oleh British diguna dan dipertahankan.

Oleh itu jika hari ini ada pandangan yang mengatakan bahawa negara kita tidak dijajah oleh British, janganlah ada yang pura-pura pelik.  Pada zaman Datuk Mahajaraja Lela dan Mat Kilau memang mereka merasakan ada pemaksaan sistem dan nilai British.  Waktu itu benar-benar British melakukan penjajahan.  Hari ini penerimaan penuh rela terhadap semua sistem dan nilai British menyebabkan kalangan mereka berasa enak dan berterima kasih atas kehadiran British memberikan sistem dan nilai baru.

Soalnya sampai bila kita masih beretorik mengatakan British sebagai penjajah yang menyusahkan kehidupan rakyat dengan pelbagai cukai sedangkan hari ini cukai-cukai yang dilawan oleh orang dahulu menjadi sumber pendapatan negara?

Apakah ada parti politik yang menawarkan perubahan sistem dan nilai kepada rakyat untuk benar-benar melepaskan diri daripada ‘penjajahan British’ dan membawa sistem serta nilai baru?

Khamis, September 08, 2011

AKIDAH orang mati kemalangan jalan raya


SETIAP kali musim perayaan pihak kerajaan melalui Jabatan Polis melaksanakan Ops Sikap.  Operasi yang terkini ialah siri ke-24.  Ops Sikap sempena Hari Raya tahun 2011 ini berakhir pada 9 September 2011, namun pada hari ini (8 september) sudah ada rekod 280 kematian akibat kemalangan di jalan raya.  Ertinya, untuk sehari terakhir pasti akan ada lagi pengguna jalan raya yang bakal menjadi arwah. Siapa? Mungkin kita antaranya, cuma menunggu masa yang akan tiba! 

Begitulah rekod setiap kali Ops Sikap dengan purata kematian selama 15 hari itu ialah 250 kematian.  Pihak kerajaan atau NGO sudah tahu sangat punca kemalangan maut yang sudah menjadi berita biasa di Malaysia. Punca utamanya ialah sikap pengguna. Teras sikap pengguna yang teruk itu ialah melanggar peraturan jalan raya.  Jika peraturan hanya membenarkan pemanduan maksimum 80 km/jam, maka pemandu memandu lebih daripada hadnya.  Jika lampu trafik merah tanda semua wajib berhenti, ada pemandu yang terus memandu tanpa menghirau apa warna pun.  Jika dilarang memintas di garisan kembar, di situlah pemandu menunjukkan kehandalan melanggar undang-undang. Yang mengantuk masih terus memandu kenderaan.  Yang menunggang motorsikal kerap menunggang  dengan cara yang membahayakan diri dan orang lain, tetapi kepada mereka itulah kepuasan menunggang motorsikal sekalipun melanggar undang-undang jalan raya!


Polis Trafik telah mengeluarkan  statistik kematian akibat kemalangan di jalan raya, iaitu purata 18 orang mati (segera) kerana kemalangan kenderaan.  Oleh itu dalam sebulan mesti 540 orang mati di atas jalan, dan setahun jumlahnya menjadi 6480 orang.  Jika 10 tahun, jumlah yang mati kemalangan di jalan sebanyak 64, 800 orang.  Dengan jumlah itu, hampir semua keluarga di Malaysia mempunyai wakil kematian akibat kemalangan jalan raya.  Jika bukan ayah dan ibu, mungkin adik-beradiknya. Jika bukan saudara kandung, mungkin saja sepupu atau anak saudaranya.

Persoalannya, bolehkah masalah ini diatasi oleh sistem Islam?  Sistem Islam ialah berasaskan ajaran al-Quran dan Sunnah Nabi.  Ada yang memberi senyum sinis apabila persoalan akidah dikaitkan dengan cara pemanduan kenderaan di jalaan raya.  Jangan lupa, akidah adalah pintu masuk seseorang dalam Islam dan akidah yang sejahtera pasti membentuk peribadi seseorang termasuk ketika menggunakan jalan raya.

Ada yang sudah ‘bosan’ dengan kes langgar undang-undang jalan raya sehingga mereka mengatakan “undang-undang Allah pun dilanggar, inikan pula undang-undang manusia”.  Adakah melanggar undang-undang jalan raya seperti yang terkandung dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 merupakan perbuatan harus atau haram di sisi Allah?  Memang kandungan akta berkenaan langsung tidak tercatat dalam al-Quran mahupun hadis sahih nabi.

Asasnya ada pada surah An-Nisa ayat 59 (maksudnya): Wahai orang-orang beriman, taatilah Allah, Rasul (Muhammad) dan Ulil Amri (pemerintah) di antara kamu……”

Berdasarkan al-Quran, orang-orang beriman wajib mentaati pemerintah dalam negara.  Pemerintah diberi amanah mengurus negara dan rakyat, maka dikeluarkan peraturan atau undang-undang termasuk undang-undang jalan raya untuk menjaga keselamatan dan kebajikan pengguna-penggunanya.  Sebagai rakyat muslim yang beriman, wajib patuh undang-undang jalan raya kerana itulah arahan Allah.  Arahan Allah ialah ‘taatilah Ulil Amri’ atau pemerintah.

Mengingkari undang-undang dalam akta berkenaan bererti ingkar terhadap seruan Allah supaya kita patuh kepada undang-undang dibuat oleh pemerintah.  Bukankah ingkar arahan Allah bererti rosak akidahnya?  Sebab itulah, mereka yang akidahnya sejahtera pasti terpancar pada keindahan perilaku kehidupannya termasuk cara mereka menggunakan jalan raya.

Sengaja-sengaja melanggar undang-undang jalan raya (yang dibuat oleh pemerintah) merupakan satu pemberontakan terhadap arahan Allah dalam ayat di atas.  Kes masyarakat kita tidak begitu faham dosa melanggar arahan Allah sama juga seperti tidak berapa kisah ingkar arahan supaya solat.  Namun, arahan Allah yang paling ditaati ialah ‘tidak memakan babi’.  Oleh itu, jika masyarakat dapat diubah kepada memahami penggunaan jalan raya termasuk perkara antara halal dan haram, sikap yang ‘sombong’ terhadap undang-undang jalan raya dapat dikikis sedikit demi sedikit.  Tambahan pula dengan data setiap hari 18 orang mati di jalan, wajiblah bimbang saat akhir hidup seseorang itu benar dalam kebaikan atau keburukan.  Jika kita bimbang mati pada saat ingkar terhadap arahan Allah, wajiblah kita berjaga-jaga agar kematian di jalan raya bukan kerana ingkar arahan Allah.

Wallahu’aklam