Pengikut

Isnin, Jun 29, 2009

BERAMBUS asap rokok....

FOTO pada kotak-kotak rokok sudah dipaparkan yang jelek-jelek, yang memberitahu kesan buruk akibat merokok. Saya tanyakan seorang pekedai sama ada jualan rokoknya berkurangan. Dia mengatakan tidak ada bedanya, malah ada yang merasa tercabar lantas mengoyakkan pembungkus rokok di depannya dengan tujuan menghina. Jangan terlalu mengharap orang yang merokok akan bertukar sikap dan berwajah malaikat.

Tulisan ini hanya sesuai untuk remaja yang masih putih mulus, untuk berfikir mengenai hukum merokok kepada muslim. Yang sudah tua itu, berilah apa hukum pun, kagak perduli apa pun…

Memang tidak ada istilah rokok secara khusus dalam alquran atau hadis. Namun nas lain ada untuk dijadikan sandaran kukuh menentukan hukum benda-benda baru khasnya zaman ini. Perhatikan erti hadis ini.

Daripada seorang sahabat, Ibnu Umar, bahwasanya Nabi s.a.w. bersabda: “Baragsiapa yang makan dari pohon ini, iaitu bawang putih janganlah ia mendekati masjid kami.”

HR Bukhari no. 853 dan Muslim no. 561

Hadis ini menunjukkan Islam sangat mementingkan kedamaian hidup bermasyarakat. Lantaran itu ada larangan kepada orang yang membawa bau-bauan busuk atau tidak menyenangkan orang lain. Semisal sekarang bau asap rokok itu sangat busuk dan orang yang terhidunya sangat terganggu. Saya sendiri kalau terhidu asap rokok terpaksa membuat pilihan sama ada menutup hidung/mulut dengan kain atau beredar ke tempat lain.

Lihat pula prinsip penetapan hukum halal dan haram yang datang dari langit. Hujah wahyu ini cukup kuat untuk menentukan sesuatu makanan itu dikelaskan halal atau haram. Dan memang ayat ini dijadikan sandaran kepada para ulama yang berijtihad mengharamkan perbuatan menghisap rokok.

Erti firman Allah "….dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk” [Al-A’raf : 157]

Untuk apa lagi merokok? Ketetapan hukum sudah jelas, dan memang menjadi percubaan yang kuat kepada manusia sama ada hendak beriman dengan ayat Allah atau menolaknya. Selain itu sudah kerap dipaparkan kesan merokok seperti:

i. membazirkan wang
ii. mencemarkan alam sekitar
iii. menyebabkan kesihatan terganggu sama ada perokok atau orang lain yang terhidu asapnya
iv. membuang masa
v. menjadikan hidup selekeh atau tidak punya kekemasan
vi. memburukkan imej manusia yang sepatutnya berakhlak tinggi.

Rabu, Jun 24, 2009

JANGAN sedih minoriti!

ISLAM dikuatkan dengan dalil dan hujah. Islam bukan disandarkan terhadap banyaknya manusia atau orang yang melakukannya. Jika ada kesesuaiannya bahawa majoriti itu berada dalam kebenaran, itu hanya kebetulan. Perhatikan daripada 6 bilion penduduk dunia, hanya 1.5 bilion sahaja yang muslim. Hal ini bererti majoriti penduduk dunia ingkar untuk beriman terhadap Allah yang Esa, dan sebaliknya minoriti sahaja yang melafazkan kesaksian Tidak ada Tuhan Selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah.

Perhatikan di sekitar kita, berapa banyak lelaki muslim dan daripada itu sebanyak mana yang sentiasa menjaga solat fardu di masjid? Ya, majoritinya yang solat fardu, mereka melakukan di rumah atau sendirian dan minoriti atau sedikit yang berjemaah di masjid. Janganlah bersedih sebagai golongan minoriti.

Perihal majoriti yang salah dan minoriti yang benar di sisi Allah dan Rasul-Nya bukanlah luar biasa. Keadaan ini disahkan oleh Allah dalam al-Quran. Perhatikan erti ayat 116 surah al-An’am, “Dan jika kamu menuruti kebanyakan (majoriti) orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka (puak majoriti) tidak lain adalah mengikuti persangkaan sahaja dan mereka hanya berdusta kepada Allah.”

Ayat 100 surah al-Baqarah pula bermaksud, “Tidak beriman kecuali sebagian kecil (minoriti) daripada mereka.” Ada lagi yang maksudnya menyamai bahawa minoriti dalam benar di sisi Allah seperti al-Fath:15, at-Tawbah: 8, Ali ‘Imran:110, al-Araf: 17 dan banyak lagi kita akan temui keterangan begitu dalam wahyu Allah. Tidak ada keraguan atau perselisihan erti bahawa yang bernilai dan benar di sisi Allah dan rasul-Nya itu bilangannya sedikit. Yang membiak dan melimpah-limpah adalah golongan majoriti yang salah, sesat, goblok dan semacamnya.

Maka, janganlah sedih dan pilu apabila mendapati jika diri kita menerima ayat-ayat al-Quran dan sunah nabi yang tidak diamalkan oleh kebanyakan muslim. Misalnya kita antara 10 orang sahaja yang bersolat subuh di masjid, walhal di sekeliling masjid ada ratusan muslim solat di rumah. Lagi, anda seorang saja yang tidak melakukan solat selepas azan pertama hari Jumaat, yang majoriti melakukannya dengan penuh khususk. Apa nak buat, duduk saja itu sunah nabi dan solat itu adalah bid’ah sebagai sangkaan mereka puak majoriti saja.

Kemudian berapa banyak adat yang disangka ibadah lalu diamalkan oleh banyak manusia muslim (majoriti) walhal tidak ada sumbernya daripada al-Quran dan sunah. Dan kalau kita meninggalkan hal itu hanya kerana menuruti sunah Rasulullah, pasti menjadi puak kecil dan terasing pula. Janganlah bersedih kerana sekalipun kecil tetapi jika yakin sah di sisi Allah dan Rasul-Nya, maka itulah yang dipuji Allah.

Ada maksud sabda Rasulullah yang membawa maksud, Islam itu asalnya asing (luar biasa) dan akan kembali asing.

Banyak orang sekalipun tahu kebenaran tetapi kerana tidak mahu menjadi asing di tengah-tengah banyak orang (majoriti) lalu memilih menyertai puak majoriti yang beramal berdasarkan sangkaan, bukan menepati sunah sebenar. Katanya, tidak mahu hidup susah, ikut sajalah….

Isnin, Jun 22, 2009

ADAKAH ini zaman plastik?

DAHULU kita belajar manusia dikelaskan berdasarkan zaman. Misalnya zaman purba itu apabila manusia hanya menggunakan batu sebagai alatan untuk keperluan hidup, maka manusia itu dikenali hidup pada Zaman Batu. Kemudian muncul pula zaman logam apabila manusia telah menggunakan logam besi dan timah untuk membentuk senjata dan keperluan hidup lain.
Agaknya zaman kini, dengan berleluasanya penggunaan plastik, maka sesuailah dikatakan zaman ini sebagai zaman plastik. Semua hendak dibuat daripada plastik daripada benda yang kecil-kecil sehingga yang besar-besar. Akan datang agaknya ada kapal terbang plastik dan keranda plastik.
Namun kajian mendapati kesan buruk penggunaan plastik kepada alam sekitar sungguh menyeramkan. Bumi ini terpaksa menerima sisa-sisa plastik yang sungguh banyak saban hari. Bayangkan dalam sebulan sebanyak 500 bilion beg plastik digunakan oleh manusia di seluruh dunia. Kebanyakannya untuk digunakan sekali dan dijadikan sampah. Malangnya plastik ini tahan lama dan terpaksa menunggu selama 300 tahun untuk terurai secara alamiah. Bayangkan, penggunaan 500 bilion helai plastik sebulan dan setiap beg plastik ini akan terperap di permukaan bumi sebagai bahan sisa selama 300 tahun! Kalau begitu elok juga keranda dibuat daripada plastik, tahan lama!
Tidakkah kita sebagai muslim lebih prihatin dengan alam sekitar berbanding mereka yang dikatakan tidak beriman kepada Allah? Kita tetap ada pilihan iaitu berssungguh-sungguh mengehadkan penggunaan beg plastik dalam kehidupan. Kasihanilah makhluk lain seperti kehidupan marin yang sangat terkesan seperti mati termakan plastik sisa manusia ini. Kasihanilah..
Antara kaedahnya ialah.
1. Bawa beg besar apabila hendak ke pasar raya atau pasar. Masukkan semua barang belian dalam bakul besar dan bukannya dalam beg plastik besar.
2. Bawa wadah atau bekas untuk membeli makanan atau kuih di kedai. Jangan bungkus makanan atau kuih dalam beg plastik, sebaliknya masukkan dalam wadah yang kita bawa dari rumah.
3. Kumpulkan plastik-plastik yang sudah tidak digunakan dan hantar ke pusat pengumpulan kitar semula.
Sekalipun usaha ini mungkin ditertawakan orang, namun percayalah kerja yang baik kerana hendak memberi kebaikan kepada manusia dan alam adalah dalam ruang lingkup amanah Allah kepada manusia. Seperti orang yang lebih suka solat fardu di masjid, mereka yang istiqamah kerana percaya janji Allah di akhirat kelak. Maka begitu juga dalam urusan dunia, dengan menjaga alam sekitar dan percaya ini sebagai amal kebaikan, maka Allah tetap akan mengganjar yang baik kelak.

Jumaat, Jun 19, 2009

APABILA blogger disaman RM 1juta

WAJIB ambil banyak iktibar apabila seorang pensyarah universiti menyaman seorang blogger atas isu tuduhan 'wahabi dan kesesatan'. Memang seronok menulis dalam internet kerana tiada penapis, dan penulis boleh menyamar dengan banyak cara. Sekali imbas susah hendak dikenalpasti penulisnya, tetapi kan Allah maha kuasa.

Kes saman ini hanya sebagian kecil plot kerja tidak senonoh oleh mereka yang bergerak atas nama agama. Saya pun tidak terkecuali daripada dituduh wahabi. Ada penulis yang memang saya kenal tetapi dia tidak menzahirkan dirinya juga telah menuduh saya kafir! Senangkan kerja menulis dalam internet ini. Hanya orang yang berasa besar dan ego saja akan membuat kerja ini.

Saya turunkan satu emel yang pernah diterima daripada orang yang merasa besar dan ego. Dia mungkin dipanggil ustaz oleh orang di kampungnya kerana menunjukkan watak orang agama. Namun sedikit dialog hal akidah melalui emel dengan saya, susah hendak dipercaya itu watak orang yang dipanggil ustaz. Nama besar seperti Ustaz Nasaruddin Tantawi (Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat), TG Abdul Hadi Awang (Presiden Pas) dan TG Nik Abdul Aziz (Mursyidul Am Pas) bagai nama budak-budak tadika saja baginya. Dan mudah saja dia menuduh orang sesat. Jaga-jaga, mungkin selepas ini dia pula akan terima writ saman

PakawiI PakawiILIN ahbhma@yahoo.com wrote:

Macam ni la ustaz mubin siraj oi..........
Dalam banyak-banyak artikel email awak yang hantar kat saya ni. ini je yang saya sudi sahut seruan untuk cari natijahnya. Yang lain-lain tu ustaz tilik dan nilai semula la baik2...........Ajak la Asri(muftari perlis) ke rasul dahri ke atau sapa2 ulamak wahabi yang sesat tu untuk muzakarah.sebab ustaz kata ustaz mcm ikan bilis je kan??Tapi saya tak nak cakap je...sebab setahu saya la geng2 wahabi ni takut nak muzakarah......Saya cabar ustaz aturkan secara tertutup atau terbuka??

Percaya lah ustaz...... geng2 ni takut nak muzakarah sebab tak ada hujjah.Ustaz je kata mereka ni ada hujjah yg benar, tapi mereka ni pakar dalam berbelit dengan hujah yang tak ada nas...nanti buat malu ustaz je kalau dia org ni takut nak muzakarah ilmu.baik ustaz ikut aqidah ahlissunnah waljamaah yg bermanhajkan asyairah dan maturidiyyah yg sebenar dengan mempelajari ilmu agama dari ulamak yang thiqah....betul ustaz...............

Kalau nak juga, sebut kan tarikh, masa dan tempatnya........Saya rasa la ustaz ni ikhlas nak cari kebenaran.tapi tersilap langkah kebenaran yang nak dicari......tak pe ustaz teruskan cari cahaya dan kebenaran tu, saya puji usaha ustaz ni.....................

Sapa Nasarudin, hadi awang dan nik aziz tu???? Mereka tu ulamak wahabi ke atau ulamak ASWJ yang ikut manhaj Asyairah dan Maturidiyyah ke?Dah lah ustaz....aturkan muzakarah atau debat yg ustaz cadangkan itu,,,,,,,,,,
SAYA TUNGGU..............

Khamis, Jun 18, 2009

AZAN yang disalah erti

SEJARAH telah dilalui dan benar, tetapi tidak banyak yang mahu memahami dengan jujur. Dalam al-Quran pun Allah menceritakan banyak kisah zaman silam, sejarah para Nabi Allah dalam dakwah tauhid mereka. Semua itu sebagai pengetahuan dan panduan kepada umat Muhammad hingga akhir zaman.

Oleh kerana orang Melayu masih tebal dengan budaya sastera lisan atau mendengar ceramah (cerita) maka pengetahuan sejarahnya sangat terhad. Mereka sangat bergantung kepada maklumat penutur atau penceramah. Kaedah pencarian ilmu secara riwayat begini sangat terdedah kepada penyimpangan dan tafsiran berdasaran kepentingan. Jika suatu peristiwa sejarah itu dilihat merugikan dirinya, pasti pengalaman sejarah itu tidak diceritakan. Kalau ada yang bertanya mengenainya, pasti diberi tafsiran yang memihak kepada diri atau kepentingannya.

Mengunjungi laman-laman blog dan dialog melalui emel, saya didedahkan dengan pelbagai tafsiran fakta sejarah khasnya yang berkaitan dengan sejarah Islam. Hal ini bermakna pembaca yang tidak mempunyai pengetahuan sejarah akan terperangkap dalam tafsiran, bukan fakta sebenarnya.

Saya ambil contoh bagaimana orang menganggap azan dua kali pada hari Jumaat merupakan amalan yang dicontohkan oleh Rasulullah. Apabila diuji bahawa pada zaman Rasulullah azan hanya sekali, ada yang melenting dan menuduh orang yang mendedahkan hal itu sebagai tidak faham sejarah Islam, tidak menghayati sirah Rasulullah. Ada seorang yang mengaku berpengetahuan agama menghantar emel kepada saya menyatakan azan dua kali dimulakan oleh Khalifah Umar al-Khattab. Orang pertama tidak tahu langsung sejarah azan dua kali dan orang kedua memiliki kesalahan fakta.

Fakta yang sebenarnya (Sayid Sabiq: Fikh Sunnah) ialah Khalifah Usman Affan yang memulakan azan dua kali, namun konsep dan falsafahnya sangat jauh berbeda daripada apa yang difahami oleh kebanyakan orang hari ini. Khalifah Usman memerintahkan azan pertama sebelum masuk waktu Zuhur, dilaungkan di tengah pasar dengan tujuan mengingatkan manusia bahawa hari itu adalah hari Jumaat. Keadaan ini dianggap sesuai dengan zaman dan keadaan, sekalipun telah dibantah oleh Abdullah bin Umar al Khattab. Ibnu Umar mengatakan azan di pasar itu adalah bid’ah!

Hari ini para pegawai dan imam agama memberi kefahaman lain kepada orang ramai. Kita diberi faham bahawa azan pertama adalah satu azan syariat (ketetapan Allah dan rasul) sebab itu dilaungkan di masjid, jadilah azan Jumaat dua kali. Penguasa agama pula menafsir adanya solat sunat sunat sebelum Jumaat setelah azan pertama kerana azan pertama difahami azan syariat (sama seperti azan solat lima waktu). Ini yang dinamakan apabila peristiwa sejarah disalah tafsir lalu membawa tafsiran salah kepada yang lain pula.

Apakah sunah nabi untuk solat Jumaat? Mudah saja, cuba abaikan azan pertama di masjid hari ini dan terima azan kedua itu sebagai yang sah seperti pada zaman Rasulullah. Oleh itu bermulanya urusan solat Jumaat berdasarkan sunah ialah apabila Khatib naik ke mimbar dan memberi salam. Kemudian muazin melaungkan azan, khatib berkhutbah dua kali dan diakhiri solat Jumaat dua rakaat. Noktah.

Tapi ingat, apabila ada sesiapa memberitahu orang ramai mengenai sunah dalam solat Jumaat ini ada dua perkara yang dia mesti terima: Pertama dia akan dituduh tidak mengamalkan mazhab Syafie. Untuk rekod, dalam kitab al Umm Imam Syafie mahu pengikutnya mengikuti Jumaat cara Nabi. Kedua dia akan dituduh ‘wahabi’ kerana mereka kehabisan idea untuk menafikan kebenaran sejarah.

Benilah apabila fakta sejarah yang benar didedahkan di tengah-tengah masyarakat yang telah tertipu dengan tafsiran salah orang terdahulu. Akibatnya orang yang faham sejarah dan hendak kembali kepada ‘modul’ yang asal, akan mendapat masalah besar.

Banyak lagi uruf dusta atau kebiasaan palsu dalam masyarakat yang diterima pakai sebagai sah atau authentic di sisi Allah, walhal sebenarnya palsu. Semua ini kerana kejahilan daripada sejarah dan keengganan menerima kebenaran fakta sejarah apabila didedahkan hal sebenar.

Rabu, Jun 17, 2009

WAHABI dan Ahlus Sunnah Wal Jamaah

Soalan : Apakah perbezaan diantara mazhab Wahhabi dan Sunni, yang mana satu yang hampir dengan agama yang benar?

Jawab: Alhamdulilah. Selawat dan salam kepada Rasulullah saw, keluarganya serta para sahabatnya, amma ba'du.

Ahli Sunnah adalah pengikut Rasulullah saw yang menggunakan method/manhaj Salaf al-Soleh. Mereka ini mengikut petunjuk Nabi saw dan para sahabat ra. Mereka ini dan sesiapa pun yang mengikuti jalan beragama Rasulullah saw dan sahabat-sahabat diberi gelaran ahlus sunah wal jama’ah. Nabi saw didatangkan kepada manusia membawa tauhid, menolak syirik, dan menyeru manusia agar beribadat kepada Allah semata-mata. Bagi kalimah 'Wahhabi', beberapa orang mengaitkan dengan dakwah Syiekh al-Imam Muhammad bin Abdul Wahhab bin Sulaiman al-Tamimi (rh).

Telah diketahui umum bahawa pergerakan Syiekh Muhammad Abdul Wahhab (rh) dan dakwahnya telah meluas, terutamanya dakwah tauhid sahih dan menjadi amaran akan bahaya syirik seperti mengaitkan diri dengan si-mati. pokok-pokok, batu-batu dan sebagainya. Beliau (rh) menggunakan aqidah manhaj Salaf al-Soleh dan Tabien, sebagaimana ditunjukkan di dalam buku-buku dan fatwa-fatwanya. Buku-buku pengikutnya dari kalangan anak-anak dan cucu-cucunya dan lain2 juga mengandungi dakwah yang sama. Semua itu telah dicetak dan sebarannya dilakukan secara meluas di kalangan manusia. Dakwah beliau dan para pengikutnya adalah menurut Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnah Nabi saw.

Wahhabiyyah (Wahhabism) bukanlah tarikat atau mazhab, akan tetapi satu manhaj atau metodolgi dakwah ke arah tauhid dan tajdid (pembaharuan) kepada apa yang hilang daripada landmark agama. Perkataan ‘wahabbi’ dimulakan oleh Barat untuk memburukkan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Cara Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab yang mahu kembali kepada ajaran al Qur’an dan Sunnah sangat menyusahkan Barat di negara-negara umat Islam yang dijajahnya. Oleh itu Barat memberi pengertian buruk kepada cara Syeikh Muhammad Abdul Wahhab dengan nama ‘wahabbi’.
Memberikan perkataan 'Wahhabi' bagi menjatuhkan reputasi dan imej mereka yang berpegang kepada aqidah dan amalan yang sahih merupakan cara kerja jahiliyyah dan biased (berat sebelah).... mohon Allah akan kesihatan yang baik....

Mufti: Markas Fatwa di bawah penyeliaan Dr Abdullah al-Faqih.

sumber:http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=38967&Option=FatwaId

Isnin, Jun 15, 2009

KESIKAL si Marham juara





TIGA foto di atas hanya membuka cerita seorang anak desa yang sarat dengan idea kreatif dan tak pernah jemu untuk berkarya. Perekanya Sdr Marham bin Dollah Kanan, tinggal di Kg Sepintas Sabak Bernam Selangor. Kerana dia tidak ada kemudahan komputer dan IT, maka dia meminta saya menguruskan kemasukan ke pertandingan inovasi negeri Selangor secara online. Saya pun tergesa-gesa pula membuat PDF untuk menghantar abstrak bersama tiga foto itu. Boleh rujuk web pertandingan itu http://www.fesstis.com/ .
Kemudian saya mendapat balasan emel daripada penganjur yang mahukan Sdr Marham menghubunginya untuk tujuan pameran. Saya pun tidak tahu, status pameran itu. Saya terus menghubungi Sdr Marham berkenaan itu. Kebetulan masuk cuti sekolah, saya membawa anak-anak berjalan jauh dan apabila Sdr Marham meminta tolong menaipkan surat rasmi, saya tidak dapat menolongnya.
Tup-tup 13 Jun 2009, saya dapat mesej daripada sepupu yang tinggal di Kelang memaklumkan KESIKAL (Kenderaan Basikal) yang dibawa dan dipamerkan di pertandingan itu menjadi juara! Saya telefon Sdr Marham, terasa dia sangat gembira. Saya sangat berharap kemenangan ini dapat menjadi titik tolak nasib hidupnya yang memang bergantung sangat kepada kerja-kerja teknikal. Tinggal di kampung dan kekurangan modal, apalah sangat untuk menjadikan dirinya kaya dengan hasil rekaan. Harap apabila sudah berjaya ini, pihak yang berkenaan tidak menamatkan cerita hasil rekaan di situ sahaja.
Sdr Marham sedia menerima tempahan pelbagai jenis kenderaan untuk OKU berdasarkan kesesuaian. Yang berminat boleh menghubungi beliau 013-3395834 atau 017-3793287.
Sebelum itu saya telah memuatkan hasil rekaan Sdr Marham dalam http://kendedes.fotopages.com/ . Sila berkunjung ke sana.

Sabtu, Jun 13, 2009

JIKA Pas berkuasa, siap kau SIS!

PAS, parti atau kumpulan yang mendakwa ditunjangi alquran dan sunah sudah membuat keputusan mahu Sisters In Islam (SIS) diharamkan. Maknanya jika Pas berkuasa di peringkat persekutuan, mereka akan menggerakkan Majlis Fatwa Kebangsaan dan segera mengharamkan SIS yang dikatakan menyalahi akidah dan pemahaman Islam.

SIS ini dikatakan golongan liberal dalam Islam, yang telah membangkitkan pemikiran berlawaan dengan Islam arus perdana Malaysia. Erti kasarnya SIS mengkritik atau membangkang pemahaman majoriti orang Islam. Pemahaman majoriti orang Islam ini pula harus difahami pemahaman para ulama dan ustaz yang mendominasi banyak institusi agama.

Suatu ketika dahulu SIS mengadakan kempen ‘satu suami dan satu isteri’ yang difahami menentang poligami. Umum tahu Islam sahaja agama yang membenarkan poligami, iaitu seorang suami beristeri lebih seorang (tidak melebihi empat). Penentangan SIS ini berlaku kerana mereka mempunyai bukti kelemahan orang yang mengamalkan poligami. Jalan mudahnya apabila menghadapi kempen SIS yang antipologami ialah menghukum SIS sebagai menolak ketentuan Allah.

Para birokrat agama yang kebanyakannya lelaki memang teruja dengan lesen poligami, manakala SIS seperti menjadi suara respon ‘wanita dalam Islam’. Di samping memarahi SIS sebagai keterlaluan, sepatutnya para ulama dan ustaz memarahi juga keterlaluan kaum lelaki dan pengurusan agama yang sudah memberi kesan negatif terhadap wanita. Banyak kali juga Dr Mohd Asri sewaktu menjadi Mufti Perlis menegur dan meminta para birokrat agama segera menyelesaikan pengurusan masalah perkahwinan yang dilihat menyusahkan kaum wanita!

Kemudian yang terbaru SIS mengadakan musawah dan menghasilkan desakan supaya pembahagian harta pusaka yang diamalkan lebih memihak kepada kaum lelaki dinilai semula. Senang cakap SIS mahu pembahagian harta kepada anak lelaki dan wanita itu 50-50! Keputusan ini sekali pandang menyalahi wahyu Allah ayat 11 surah an Nisa’. Sekali lagi ‘hak’ lelaki dalam Islam ini dicabar SIS. Untuk rekod, Persatuan Peguam Muslim terus menyatakan bantahan terhadap suara dalam musawah itu.

Saya fikir kalau tidak berlaku perubahan dan bukti yang menunjukkan ‘tidak adil’ kepada wanita SIS tidaklah bersuara begitu. Para ulama dan ustaz apabila berhujah mengapa Allah menentukan nisbah dua untuk lelaki dan satu wanita mesti memberi hujah bahawa tanggung jawab anak lelaki lebih berat. Ohoo, waktu itu, kaum wanita pun mengakui betul. Itulah falsafah atau sebab Allah melebihkan pembahagian harta kepada anak-anak lelaki berbanding wanita.

Kemudian apabila zaman berubah dan wanita kian banyak pula sama memikul beban ekonomi. Malah banyak bukti pula anak-anak perempuan yang kuat ekonominya menanggung kehidupan kedua-dua ibu bapa. Sepatutnya inilah falsafah yang ulama dan ustaz kena lihat juga. Jangan apabila hukum Allah itu menguntungkan dirinya, maka falsafah hukum itu terus dihujahkan, tetapi apabila tidak memihak kepada kaum lelaki, ulama tadi menggunakan hukum untuk menuduh SIS sebagai tersasar akidahnya.

Kalau sesiapa cuba memahami pembahagian harta pusaka, mesti mentelaah falsafah hukum yang memihak kepada lelaki. Tanpa memahami falsafah itu, pasti wahyu Allah dilihat tidak adil kepada wanita. Maka sepatutnya ulama tidak kaku memahami teks wahyu. Teks wahyu ini adalah dalam keduniaan, dan urusan dunia senantiasa berubah. Ada yang melihat saya penyokong SIS. Nanti dulu…

Kita lihat bahawa Khalifah Umar al Khattab telah membatalkan pemberian zakat kepada golongan mualaf, walhal teks wahyu dengan jelas menyatakan mualaf adalah salah satu antara lapan asnaf yang terdapat dalam ayat 60 surah Taubah. Pada zaman Rasulullah dan Khalifah Abu Bakr golongan mualaf mendapat pemberian zakat ini. Khalifah Umar membuat ijtihad dan memahami bahawa falsafah pemberian zakat kepada mualaf pada zamannya tidak berlaku lagi. Bahawa falsafah pemberian zakat itu ialah untuk menarik minat dan melembutkan hati orang yang baru memeluk Islam. Pada zaman Khalifah Umar Islam telah kuat dan berkembang jauh sehingga kebenaran Islam sangat terserlah. Oleh itu beliau menegaskan bahawa sesiapa boleh memahami Islam tanpa perlu apa-apa pujukan. Pilih, terima atau tolak Islam!

Dalam hal ini isunya ialah antara pemahaman teks wahyu yang harfiah sekalipun terhadap urusan keduniaan dan reaksi tidak puas hati oleh cendikiawan wanita Islam, atau respon daripada bukan ustazah! Saya berharap para ulama dan ustaz berdepanlah dengan hujah apabila mahu bertindak sekalipun merasakan para ulama sentiasa benar. Cubalah buka sedikit pintu minda dengan menghormati bahawa orang-orang yang bukan ulama, ustaz dan ustazah juga belajar mengenai Islam dan berfikir mengenai keadaan-keadaan yang terkesan daripada sistem Islam.

Jumaat, Jun 12, 2009

KENDURI arwah (bagian 5/ akhir)

Oleh: Wan Noriah Haji Daud, 1986

“Kaum kerabat, tetangga, sahabat handai-taulan dari ahli mayat hendaklah memberi makan kepada keluaga [ahli] mayat, kerana keadaan, mereka sedang dalam kekalutan belum sempat mengurus makanan mereka sendiri. Sabda Rasulullah s.aw maksudnya, Daripada Abdullah bin Ja’afar katanya: Tatkala datang khabar meninggalnya Ja’far ketika terbunuh. Rasulullah s.a.w. bersabda: ”Buatkanlah olehmu makanan untuk keluarga Ja’far, kerana mereka sedang menderita kesusahan [kekalutan]” Riwayat lima orang ahli hadis terkecuali Nasai.

Inilah yang disyariatkan dalam agama Islam, bukan sebagaimana yang biasa dilakukan di Indonesia [Malaysia], semua tetangga, sahabat yang dekat atau yang jauh, keluarga, teman dan orang sekampung, semua itu, datang beramai-ramai berkumpul di rumah ahli mayat, untuk makan-makan dan ahli mayat terpaksa menyediakan makanan yang bermacam-macam, biarpun sampai menghabiskan harta peninggalan si mayat. Malahan kalau kurang, hartanya sendiri di habiskan pula.

Orang-orang yang datang di tempat kematian itu, sepanjang hari tidak perlu berbelanja lagi, sudah cukup keperluannya di tanggung oleh yang kematian yang sedang bersedihan dan berduka-cita kehilangan anak atau bapak yang di cintainya: bahkan yang datang itupun beratus-ratus pula. Selain dari perayaan di hari matinya itu, diadakan pula ramai-ramai untuk makan-makan di hari ketiga dari hari meninggalnya, hari ke tujuh, ke sepuluh, empat puluh, seratus dan seterusnya. Kesedihan itu selalu di baharui [ dibangkit-bangkit ] dan kerugian selalu di tambah-tambah. Semua itu hukumnya haram, tidak diiizinkan oleh agama Islam yang maha suci, lebih-lebih kalau ahli mayat itu ada yang belum sampai umur [belum baligh].

Sabda Rasulullah s.a.w: maksudnya,
Dari Jarir bin “Abdullah Al-Bajali katanya: “Berkumpul-kumpul pada ahli mayat serta membikin makanan-makanan sesudah mayat dikuburkan, kami anggap sebahagian dari meratap [sama hukumnya dengan meratap, iaitu haram]”. Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah.

Memang kalau kita renungkan lebih jauh serta kita pikirkan dengan pikiran yang sihat dan tenang tidak dipengaruhi oleh apapun juga, alangkah sedihnya ahli mayat, sesudah ia kehilangan anak, buah jantungnya atau kehilangan bapak pemegang kemudi hidup dan penghidupannya, hartanya di habiskan pula. Kalau tidak di ikutinya kehendak adat yang semacam itu, ia tercela di mata kaum adat yang berfikiran tidak sihat itu.” [Baca: H. Sulaiman Rasjid; Fiqih Islam hal.186-187,Attahiriyah Jakarta. Cet.ke 18].

Firman Allah bermaksud: maksudnya, “Dan apabila dikatakan kepada mereka ikutlah apa yang diturunkan oleh Allah: Mereka berkata, bahkan kami mengikut apa yang kami dapati datuk nenek kami.[Apakah mereka akan ikut] walaupun datuk nenek mereka itu tidak berakal sedikit pun dan tidak mendapat pertunjuk ? [Al-Baqarah: 170].

”Kita ketahui juga bahawa masyarakat kita masih ramai membaca Al- Fatihah atau ayat-ayat Al Quran yang lain serta tahlil untuk dihadiahkan pahalanya kepada arwah si mati. Amalan ini sebenarnya tidak terdapat di dalam Al Quran dan Assunnah.

“Kenduri Arwah dan doa serta tahlil yang dilakukan dalam masyarakat kita hari ini, juga kenduri arwah si mati pada hari kematian, kenduri tujuh hari selepas kematian, kenduri empat puluh hari dan seratus hari selepas kematian, adalah tiada diambil dari keterangan atau dari ajaran Islam yang sebenar. Tetapi amalan ini adalah campuran dengan pengaruh ajaran Hindu atau ajaran Budha yang kita warisi daripada datuk nenek kita sejak turun temurun dengan secara bertaqlid amalan mereka sahaja tanpa melihat dengan sumber ajaran Islam sebenar.” [Baca: Ahmad Yusuf Amin: TAQLID dan kesan-kesannya terhadap perkembangan fikiran dan Ilmu Pengetahuan. Hal. 63-64].

Oleh itu umat Islam yang meninggalkan amalan ini adalah umat Islam yang alim bukan jahil, bukan kedekut malah menghidup sunnah dan mematikan bid’ah. Umat Islam ini menurut amalan Nabi s.a.w, para sahabat, para Imam Mazhab dan semua pendapat ulama yang kembali kepada Al Quran dan Sunnah.

Hujah golongan ini jelas dan jujur berpandu Al Quran dan Hadis, ijma sahabat dan pendapat ulama semua mazhab ahlul sunnah wal jamaah . Manakala golongan sebaliknya cuba mencari dalil yang diada-adakan sama ada yang dhaif, salah kutip, kata ulama serta dalil fikiran untuk mempertahan tradisi ‘kenduri arwah’ yang menguntungkan perut. Al Quran dan Hadis Sahih ditakwil supaya sesuai dengan amalan. Fatwa ulama yang jelas, tegas dan jujur disembunyikan demi menyunatkan (memberi hukum sunat. peny.) amalan kenduri arwah. Ulama yang berani membenteras amalan kenduri arwah dilabel dan diberi gelaran Kaum Muda, Wahabbi dan Mutazilah.

(tamat)

Isnin, Jun 08, 2009

KENDURI arwah (bagian 4)


Oleh: Wan Noriah Haji Daud, 1986

Berikut ini penulis nukilkan pula beberapa pendapat ulama Syafi’iyah untuk direnungi bersama, khususnya kepada orang-orang yang mengaku bermazhab Syafi,ie. Ibn Hajar Al-Haithami dalam Tuhfatul Muhtaj berkata apa yang dibiasakan oleh masyarakat sekarang [zamannya] iaitu keluarga si mati membuat makanan dan memanggil orang untuk memakannya adalah bid’ah makruhah. Juga menerima panggilan dan mendatanginya bid’ah makruhah.

Syeikh Al-Ramli dalam Nihayatul Muhtaj berkata; “Dimakruhkan keluarga si mati membuat makanan dan mengumpulkan orang untuk memakan makanan itu, baik sebelum orang mati itu dikuburkan maupun sesudahnya. Perbuatan itu adalah suatu bid’ah mengingat perkataan Jarir.....”[Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:261].

Dalam Hasyiah Al Qalyubi [1:353] disebutkan; “Telah berkata syeikh kami iaitu Syeikh Ramli: termasuk bid’ah munkarah yang dibenci melakukannya seperti yang tersebut dalam ‘Al Raudhah’, apa yang dilakukan oleh manusia yang dinamakan ‘kifarah’ dan orang yang membuat makanan untuk berkumpul-kumpul atasnya sebelum kematian atau sesudahnya dan juga dari sembelihan atas kubur”.

Syeikh Al Jamal dalam Hasyiah Syarhil Manhaj menerangkan; “Antara bid’ah munkarah ialah mengerjakan perbuatan wahsyah, jumak dan 40, yakni membuat perjamuan pada hari kematian, pada setiap Jumaat dan pada hari ke-40 [kenduri arwah]. Semua itu haram hukumnya, jika dikerjakan dengan harta yang masih boleh bertasarruf atau dari harta si mati yang mempunyai hutang atau menimbulkan kesulitan-kesulitan kerananya.”[Koleksi Hadis-Hadis Hukum 6:261].

Ibn’Abidin dalam kitab Raddul Muhtar berkata “diterangkan dalam Fathul Baari : dan sangat dibenci keluarga si mati mengadakan jamuan makan [ kenduri arwah] kerana yang demikian itu adalah suatu bid’ah.” [Koleksi Hadis-Hadis hukum 6:261].
Dalam kitab Al-Bazaziyah diterangkan:” Dimakruhkan kita mengadakan jamuan pada hari yang pertama kita mengadakan jamuan pada hari yang pertama [kematian], pada hari ke-3, sesudah seminggu berlalu, sebagaimana tidak disukai kita membawa makanan ke kubur pada waktu-waktu tertentu “. [Ibid, hal.262].

Dalam kitab Kasyful Lithan [ 1:83] disebutkan;” Bermula berbuat makanan yang menghimpun atasnya oleh manusia pada malam yang ditanam akan mayat itu yang dinamakan dengan 'wahsyah’ itu makruh selama tiada ia daripada harta anak yatim dan jika tiada [ yakni jika menggunakan harta yang dimiliki/dipusakai oleh anak yatim] maka haram”.

Dalam kitab Sabilul Muhtadin [2:87] disebutkan: “[Dan makruh] lagi bid’ah bagi yang kematian memperbuat makanan yang diserukannya segala manusia atas makanan dia dahulu daripada menanam dia [mayat] dan kemudian daripadanya seperti yang telah beradat [dan demikian lagi] makruh lagi bid’ah bagi segala mereka yang diseru memperkenankan seruan itu”.


FATWA-FATWA MUFTI EMPAT MAZHAB
Seterusnya dinyatakan pula fatwa-fatwa daripada mufti-mufti 4 mazhab di Mekah sebagaimana yang tersebutkan dalam Iknatut Talibin [ 2:145-146].

Syed Ahmad Zaini Dahlan, Mufti Mekah dari mazhab Syafi’i berkata ;”Ya! Apa yang diperbuat orang, iaitu berkumpul di [rumah] sisi ahli mayat dan membuat [menyediakan] makanan[untuk orang-orang yang berkumpul itu] adalah dari bid’ah munkarah yang diberi pahala [kepada] ketua negeri atas menegahnya.” [I’natut Talibin 2: 145]. Seterusnya beliau menyatakan: ”Dan tidak syak bahawa menegah manusia daripada bid’ah mungkar ini [kenduri arwah], bererti menghidupkan sunnah, mematikan bid’ah, membuka pintu kebajikan dan menutup pintu kejahatan, lantaran masyarakat terlalu memberatkan diri buat mengerjakan yang demikian, sehingga perbuatan menjadi haram”.[Ibid, hal 146].

Dalam kitab yang sama [ 2:146] juga disebutkan fatwa daripada Mufti Mazhab Hanafi sebagai berikut;”Ya! Diberi pahala ketua negeri......atas melarang manusia daripada perkara-perkara yang masuk bilangan bid’ah yang jelek di sisi jumhur”.

Seterusnya disebutkan pula;”Telah menjawab seperti dua-dua jawapan itu [ jawapan Mufti mazhab Syafi’i dan mufti Mazhab Hanafi] oleh Mufti [Mazhab] Maliki dan mufti[ Mazhab] Hanbali.”[Iknatut Talibin 2: 146].

FATWA MUFTI MESIR
[Penyalin: Al Ustaz Syied Rajab, Mufti Negara Mesir pada tahun 1947/1366 menyiarkan fatwanya di akhbar Al Ahram menerangkan bahawa sambutan kematian itu adalah bid’ah yang sangat tercela yang tidak berasas dari Islam, Siarannya di Majalah Nurul Islam keluaran Al Azhar di antara lain mengingatkan ummat Islam supaya meninggalkan adat ma’tam atau sambutan hari kematian yang sedang mencengkam jiwa ummat Islam dan agar kembali kepada pimpinan Ugama dan Syariat yang luhur.[Baca: Hashim Ghani: Urusan Jenazah Dalam Islam menurut As- Sunnah hal.75]
Kesimpulannya mengadakan kenduri arwah baik sebelum atau sesudah mayat dikebumikan sama ada membilang hari ataupun tidak hukumnya adalah berkisar di antara bid’ah makruhah [makruh], bid’ah munkarah atau pun haram; sekali-kali tidak sunat. Begitu juga hukum mendatangi [hadir] majlis kenduri tersebut. Oleh itu berhati -hati dan takutlah kepada azab Allah sebelum membela dan mengamal tradisi jahiliah ini.

Sekurang-kurangnya kenduri arwah itu bida’ah makruhah ataupun makruh hukumnya kerana perbuatan itu akan menambah kesusahan bagi keluarga si mati itu serta perbuatan itu juga merupakan peniruan atau penyerupaan perbuatan orang Jahiliah. Seringkali juga permasaman muka tidak bertegur-sapa atau perkelahian terjadi diantara ahli keluarga mayat dengan tetangganya kerana sesuatu ‘ kerenah’ ( perkara tak baik) yang timbul semasa mengadakan kenduri arwah itu. Apabila ini benar terjadi maka hukumnya tidak lagi makruh tetapi sudah menjadi haram.

Adapun yang dikatakan makruh itu adalah sekiranya makanan atau belanja untuk kenduri itu diambil dari kepunyaan orang-orang yang melakukannya sendiri, yakni tidak diambil daripada harta peniggalan si mati, terutamanya sekiranya si mati itu meninggalkan hutang ataupun anak yang mempunyai anak yang masih kecil. Juga kenduri itu tidak menimbulkan ‘ kerenah’ sebagaimana yang disebutkan di atas. Sebaliknya jika belanja atau makanan untuk kenduri arwah itu diambil daripada harta peninggalan si mati yang mempunyai hutang atau yang mempunyai anak yang masih kecil (anak yatim) atau yang masih belum dapat di dengar suaranya, atau perbuatan itu boleh menimbulkan perkara-perkara yang tidak baik atau ‘ kerenah’ seperti yang disebutkan di atas, maka dengan tidak ragu-ragu lagi perbuatan itu menjadi haram.

(sambung ke bagian lima)

Sabtu, Jun 06, 2009

APA ada pada sejarah?

SEKARANG ini Kementerian Pelajaran Malaysia mungkin saja akan mengekalkan subjek Sejarah sebagai pendidikan wajib di peringkat SPM atau menjadikankan bagai pilihan sahaja. Ertinya kalau subjek Sejarah dijadikan pilihan, hukumnya seperti sunat sahaja, tidak ambil untuk SPM pun tidak menjejaskan sahnya pelajar menduduki SPM.

Pada waktu yang sama masyarakat sedang berdebat mengenai perlu atau tidak mantan kepala aktivis komunis (PKM) Chin Peng yang sudah tua renta boleh masuk ke Malaysia atau tidak. Sama ada yang mahu menobatkan Chin Peng sebagai pejuang atau tetap mengatakan manusia tua itu sebagai pengganas, maka semua wajib melihat sejarah negara. Chin Peng adalah sebagian daripada sejarah negara, maka disanalah dilihat perlunya orang melihat sebenar wajah sejarah.

Dalam begitu rumitnya seseorang, masyarakat dan suatu bangsa menemukan jati dirinya melalui sejarah, rupanya semakin sedikit yang mahu mengakui pentingnya sejarah. Tanpa pemahaman sejarah yang meluas dalam masyarakat, akan menimbulkan jurang pemikiran dalam sesuatu bangsa.

Seperkara lain, sekalipun semua ahli masyarakat telah melalui pendidikan sejarah namun ada satu masalah lain ialah penilaian terhadap setiap peristiwa sejarah itu sendiri. Umpama episod keganasan PKM dahulu sedang dinilai melalui dua kaca mata: Pertama keganasan Chin Peng dan PKM sebagai perosak dan pengancam ketenteraman negara dan kedua Chin Peng sebagai pejuang negara yang bekerja keras menghalau penjajah British.

Tafsiran sejarah itulah yang paling sukar untuk diselesaikan kerana mana-mana pihak akan melihat sesuatu sejarah itu berdasarkan kaca mata kepentingannya sahaja. Pihak yang mendukung kerajaan sekarang tentulah meletakkan nama-nama seperti Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Razak, Tun HS Lee dan angkatannya dalam politik Perikatan sebagai pejuang kemerdekaan. Di pihak lain, mereka pula menobatkan Ibrahim Yaakub, Ishak Muhammad, Ahmad Boestamam dan Dr Burhanuddin Helmi sebagai wira-wira negara.

Perkara lain yang malang ialah penulisan serong sejarah atau memutar fakta sebenar. Contoh terbaik ialah mengenai Majlis Tahkim tahun 37 Hijrah antara dua sahabat Rasulullah iaitu Amru al-Asy dan Abu Musa al-Asy’ari dalam usaha menyelesaikan kemelut pertikaian antara dua sahabat Rasulullah iaitu Muawiyah bin Abu Sufyan dan Sayyidina Ali Abi Talib. Peristiwa Tahkim itu betul tetapi catatan yang sampai kepada kita ialah keburukan peribadi sahabat-sahabat Rasulullah. Tidak munasabah langsung Abu Musa digambarkan sebagai orang tua yang bodoh dan Amru sebagai penipu.

Sama juga seperti kisah duka kematian Sayyidina Hamzah dalam Perang Uhud. Betul Paman Rasulullah telah dibunuh oleh Wahsyi, tetapi catatan mengatakan isteri Abu Sufyan iaitu Hindun membelah dada jenazah Hamzah dan memotong hatinya lalu dimamahnya adalah dusta. Ini hanya catatan Ibnu Ishak, seorang pro-Syiah yang dikesan punya niat jahat terhadap keluarga Bani Umayyah.

Dua peristiwa iaitu Tahkim dan Hindun memamah hati Hamzah jelas pendustaan penulisan sejarah tetapi dihafal oleh generasi Islam zaman berzaman dan diterima sebagai sah.

Kesimpulannya pemahaman sejarah tidaklah sekomersil sains dan matematik, tetapi sejarah tetap menemukan jati diri manusia. Negara-negara kaya dan maju juga tidak mengabaikan sejarah negara dan bangsanya kerana dari sejarah lampau mereka meneruskan kemaraan menguasai dunia. Malanglah kita negara kecil, melepaskan fakta sejarah daripada generasi hebat masa depan.