Pengikut

Khamis, Julai 31, 2008

MENDAMAIKAN Pas dan Umno

KALAULAH para pembaca teliti, pendirian penulis dalam hal politik negara amat jelas, iaitu mahukan kedamaian dan kesatuan umah. Beberapa rencana yang lalu penulis sendiri sangat kesal dengan perpecahan muslim kerana politik. Malah politiklah punca terbesar perpecahan Melayu muslim di negara ini.

Apabila terbukti dua parti politik Melayu Islam Pas dan Umno telah bersidang dan bersedia untuk mengadakan rembukan semula, maka sebagai mendukung gagasan alquran dan sunah, penulis sangat mengalu-alukan keadaan ini. Rasa damai dan nyaman apabila sesama muslim bertemu adalah fitrah orang beriman.

Membaca surah al Hujurat sangat mengesankan bagaimana alquran membimbing umah dalam berpolitik dan bersosial. Ayat 10 mengesahkan orang beriman adalah bersaudara. Adalah fitrah sebagai muslim akan berasa senang apabila bertemu dan bergaul dengan muslim yang lain. Perhatikan apabila seorang muslim berada di negara yang penduduknya banyak tidak muslim seperti China dan Jepun. Apabila seseorang muslim bertemu saudara muslim lainnya seperti bertemu saudara kandung. Bersalaman dan bertanya khabar, walhal itulah kali pertama pertemuan. Kita tidak perdulipun apa pendirian politik saudara muslim yang baru ditemui.

Maka Pas yang bertunjang ajaran alquran dan sunah sangat menepati fitrah orang-orang beriman apabila bertemu saudara sebangsa seiman daripada Umno. Manakah yang lebih nyaman bergaul dengan sesama Melayu Islam sekalipun berbeda parti politik berbanding bergaul dengn kumpulan bukan Islam malah secara terbuka menentang Islam?

Penulis pernah menyatakan bahawa politik adalah bergantung kepada persepsi. Pas dan Umno saling membina persepsi untuk bermusuhan selama ini, maka apa salahnya sekarang mereka membuka persepsi baru sesama Melayu dan Islam. Membuat persepsi secara semberono bukan ajaran alquran, malah ada larangan dalam surah hujurat ayat 11 dan 12. Malah setiap muslim dilarang oleh alquran menerima khabar angin, tentunya membawa keburukan. Persepsi, mempersenda golongan lain dan khabar angin selama ini telah merencahi politik Melayu Islam, walhal semua itu bukan fitrah manusia beriman. Allah berterus terang menegah perbuatan demikian dalam surah al Hujurat.

Penulis seronok apabila membaca dan mendengar hujah ahli-ahli politik Islam bahawa politik adalah amanah untuk membawa kesejahteraan dan kemajuan umah. Maka ahli-ahli politik bagai bertekad dan akan berkorban untuk menyambung amanah zaman berzaman. Maka difahami biarlah diri mereka terkorban, asalkan Islam dan umah terbela di muka bumi ini.

Jika ahli-ahli politik Pas dan Umno benar-benar membawa gagasan amanah Allah atau khalifah Allah di muka bumi, teruskanlah pertemuan yang membawa pergabungan kedua-duanya. Biarlah jika ada golongan lain mempertikai dan mula mengejek perbuatan bertemu dua parti, kerana fitrah orang berjuang untuk kebenaran ialah ditentang oleh mereka yang tidak sukakan kehendak kebenaran. Mana ada syaitan dan manusia munafik setuju orang beriman bersatu? Mereka pasti akan mengkritik, menghina dan mengungkit-ungkit tindakan dan pendirian masa lalu yang dikatanya ‘meludah ke langit’.

Orang-orang yang asalnya tidak beriman dan kemudian beriman juga boleh dimaksudkan ‘meludah ke langit’ kerana menukar akidah. Berapa banyak manusia dan sahabat Rasulullah boleh dikira meludah ke langit apabila pernah dahulunya memusuhi Islam kemudian memeluk Islam?

Dahulunya Pas dan Umno bermusuh kerana kepentingan atau kerana persepsi masing-masing, maka apabila telah terbuka hati mendapat petunjuk Allah agar dilakukan perdamaian dan perpaduan, tidak wajar berundur hanya kerana bimbang dikata meludah ke langit.

Pemimpin-pemimpin Melayu Islam wajib membuktikan Islam adalah cara hidup yang mendorong perpaduan, tambahan sesama akidah. Apa masalah antara ahli-ahli Pas dan Umno? Tidak ada sesiapa antara mereka yang berani mempertikaikan akidah atau menganggap di bukan pihaknya sebagai kufur. Di masjid semua berbaris dalam saf dan menyembah Allah yang satu, maka buktikanlah kepatuhan perintah Allah yang satu akan menyatukan umah seperti di masjid pada setiap waktu solat.

Umah sedang menunggu berita baik seterusnya.

Selasa, Julai 29, 2008

HADIS palsu sesatkan umat

oleh Dr. Azwira Abdul Aziz

Dalam sebuah risalah terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), ajaran sesat didefinisikan sebagai apa jua ajaran atau amalan yang dibawa oleh orang Islam atau bukan Islam yang mendakwa bahawa ajaran tersebut adalah ajaran Islam atau berdasarkan kepada ajaran Islam, sedangkan hakikatnya ajaran dan amalan yang dibawa itu bertentangan dengan Islam yang berdasarkan al-Quran dan sunah serta juga bertentangan dengan ajaran Ahli Sunah Wal Jamaah. (Mustafa Ab. Rahman & rakan-rakan, Mengenal ajaran sesat di Malaysia, Jakim, 2000, hal: 1).



Risalah yang sama juga ada menyebutkan bahawa antara ciri-ciri ajaran sesat itu ialah ia tidak berdasarkan nas-nas syarak sama ada al-Quran atau pun hadis tetapi berdasarkan kepada cerita rekaan, dongeng, khayalan karut, kepercayaan lama dan adat yang bercanggah dengan Islam. (Ibid, hal: 10).


Tidak dinafikan lagi bahawa hadis-hadis palsu yang digunakan dalam epistemologi Islam adalah termasuk dalam kategori cerita rekaan dan dongeng. Tetapi, malangnya di negara kita Malaysia, fenomena penggunaan hadis palsu dalam menghuraikan ajaran agama oleh segelintir individu yang tidak bertanggungjawab masih berleluasa.


Antara contoh terkini yang disebarkan ialah hadis-hadis berkenaan membaca al-Quran ketika ziarah kubur. Hadis itu bermaksud, “Barang siapa berziarah ke kuburan kedua-dua orang tua atau salah satu di antara mereka pada hari Jumaat dan membacakan surah Yasin, maka dia akan diampuni dosanya dan dihitung sebagai kebaikan”.


Hadis ini dijadikan dalil untuk menjustifikasikan amalan membaca al-Quran di kubur, kononnya amalan itu adalah suatu sunah yang diamalkan oleh Nabi s.a.w. dan para sahabat r.a. Walhal, ia adalah sebuah hadis palsu yang mana kepalsuannya telah ditegaskan oleh para ulama hadis seperti Ibn Adiyy dalam Al-Kamil Fi Ducafa' Ar-Rijal (1985, 5:151), Az-Zahabi dalam Mizan Al-Ictidal Fi Naqd ar-Rijal (T.th, 4: 181), As-Suyuti dalam Al-Lali’ Al-Masnu’ah Fi Al-Ahadith Al-Maudu’ah (1401 H, 2: 440) dan At-Ta’qqubat ‘Ala Al-Maudu’at (1303 H, Hal: 23), Asy-Syaukani dalam Al-Fawaid Al-Majmu’ah Fi Al-Ahadith Al-Maudu’ah (1407 H, Hal: 850), At-Tarabulusi dalam Al-Kasyf Al-Ilahi (1408 H, 1:937) dan As-San’ani dalam An-Nawafih Al-‘Atirah Fi Al-Ahadith Al-Musytahirah (1414 H, hal: 2167).


Satu lagi hadis palsu berkaitan membaca al-Quran di kubur ialah yang bermaksud, “Barang siapa yang berziarah di kuburan, kemudian dia membaca al Fatihah, Qul Huwallahu Ahad dan al-Hakumut Takasur, lalu ia berdoa: “Ya Allah, kuhadiahkan pahala pembacaan firman-Mu pada kaum mukminin penghuni kubur ini, maka mereka akan menjadi penolong baginya (pemberi syafaat) pada hari kiamat”.


Saya telah cuba setakat terdaya menyemak sumber dan status hadis ini sama ada dalam kitab-kitab yang mengumpul hadis sahih atau yang mengumpul hadis daif dan palsu, tetapi gagal menemuinya. Ketiadaan hadis berkenaan dalam kitab-kitab sumber hadis yang muktabar adalah suatu petanda yang menunjukkan kepalsuannya. Satu perkara yang perlu dijelaskan di sini ialah perbezaan antara hukum ziarah kubur sambil membaca zikir yang sabit daripada Nabi s.a.w. dengan hukum membaca al-Quran di atas kubur. Tiada sesiapa pun yang menghukum amalan ziarah kubur sambil memberi salam kepada penghuni kubur serta berdoa dan beristighfar untuk mereka sebagai amalan bidaah. Kerana amalan sedemikian memang disunahkan oleh Nabi s.a.w. melalui nas-nas yang sahih.


Berbeza dengan amalan ziarah kubur sambil membaca al-Quran di atasnya, di mana jumhur ulama memang melihatnya sebagai bidaah, kerana beberapa alasan ilmiah.


Pertama, kerana tidak ada nas sahih yang menyokong amalan membaca al-Quran di kubur. Semua hadis berkenaan amalan tersebut tiada asal usulnya (palsu) sebagaimana yang ditegaskan oleh Al-Albani dalam Ahkam Al-Janaiz Wa Bida’iha (1969, hal: 191).


Kedua, kerana semua nas sahih berkenaan cara Nabi s.a.w. ziarah kubur tidak menyebut baginda pernah melakukan amalan membaca al-Quran di kubur. Meskipun para sahabat r.a. mengajukan pertanyaan yang khusus tentang apa yang perlu dibaca ketika ziarah kubur, namun baginda menjawabnya tidak lebih daripada sekadar memberi salam dan mendoakan keampunan untuk ahli kubur. Sekiranya al-Quran boleh dibaca di kubur nescaya baginda akan menyatakannya.


Ketiga, kerana terdapat nas-nas sahih yang menafikan adanya amalan membaca al-Quran di kubur pada zaman Nabi s.a.w. seperti sabda baginda yang bermaksud, Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kawasan perkuburan. Sesungguhnya syaitan akan lari daripada rumah yang di bacakan di dalamnya surah al-Baqarah. (Riwayat Muslim, Tarmizi, dan Ahmad).


Dalam hadis ini, Nabi s.a.w. menggalakkan umatnya supaya membaca al-Quran di rumah kerana ia boleh menghalau hantu syaitan. Baginda melarang umatnya daripada membiarkan rumah mereka sunyi sepi tanpa bacaan al-Quran kerana rumah yang tiada bacaan al-Quran itu sama seperti kawasan perkuburan yang juga sunyi sepi lantaran tiada orang membaca al-Quran di situ.


Analogi Nabawi ini membuktikan bahawa masyarakat Islam di zaman Nabi s.a.w. sememangnya tidak melakukan amalan membaca al-Quran di kubur, sebab itulah baginda menggambarkan rumah yang sunyi daripada bacaan al-Quran itu sama seperti kubur.


Jika masyarakat Islam di zaman Nabi s.a.w. melakukan amalan membaca al-Quran di kubur nescaya baginda tidak akan menyamakan rumah yang tiada bacaan al-Quran itu dengan kubur.
Tiada siapapun menafikan kelebihan membaca al-Quran, tetapi sebagaimana syarak menggalakkan bacaan al-Quran pihak syarak juga menentukan tempat yang sesuai untuk membaca al-Quran.


Majoriti masyarakat Islam di Malaysia boleh dikatakan kurang kerap membaca al-Quran, justeru jika kekurangan itu disusuli pula dengan kesilapan memilih tempat, maka ia sesuatu yang sangat merugikan.


Lebih buruk lagi jika segala syaitan yang ada di kawasan perkuburan itu berpindah ke kawasan perumahan umat Islam di sebabkan kekerapan mereka membaca al-Quran di kubur daripada di rumah.


* Dr. Azwira Abdul Aziz ialah pensyarah Jabatan Pengajian Al-Quran & As-Sunnah, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Jumaat, Julai 25, 2008

PENGAJARAN Sidang Nicea 325M


PADA tahun 325 Masehi di Bandar purba Nicea atau sekarang Iznik di Turki telah berlangsung persidangan para Bishop Kristian mengenai akidah agama Kristian. Seluruh Eropah waktu itu dalam kekuasaan Empayar Rom, dan Maharaja Konstantin yang sangat berminat mengenai Kristian telah mengundang sebanyak-banyaknya Bishop dari seluruh Empayar Rom.

Isunya bukan menentukan pakaian yang perlu dipakai oleh Santa Claus, tetapi hendak menetapkan salah satu pendirian akidah antara Jesus (Nabi Isa) sebagai Allah atau Jesus sebagai manusia! Kira-kira 300 orang Bishop berbahas mengenai pendirian yang dibawa oleh pihak Homoousian yang mendakwa Jesus adalah Allah atau sebagian daripada Allah dan pandangan lain ialah Jesus hanya sebagai putera atau manusia, pendirian pihak Arius (Arian).






Hasil persidangan itu ialah majoriti besar para Bishop telah menolak pendirian pihak Arian yang mengatakan Jesus adalah putera, iaitu bukan Allah. Maka sejak itu doktrin bahawa Jesus adalah Allah telah dikembangkan ke seluruh Eropah dan menjadi doktrin sah untuk agama Kristian.

Semua itu masalah mereka kaum Kristiani, namun umah muslim perlu sangat mengambil pengajaran atau iktibar daripada peristiwa berkenaan. Kadang-kadang sesama kita suka melihat masalah di luar untuk menggambarkan kebaikan dan kekukuhan sendiri. Misalnya ada pihak suka menuduh pihak sebelah sana jahat dan salah sebagai usaha membina keyakinan bahawa dirinya benar dan sah.

Bolehkah hukum akidah dan ibadah ditentukan berdasarkan rukun demokrasi, iaitu sesuatu itu benar dan sah kerana didukung majoriti besar? Tentu tidak, memang tidak pernah ada persidangan menentukan hukum akidah Islam sebagaimana Sidang Nicea itu.

Namun perhatikan bahawa sindrom kemalasan dan budaya taklid telah menyebabkan rukun demokrasi kerap digunakan untuk mengesahkan sesuatu hukum atau pendirian. Apabila berlaku sedikit perbedaan pendapat dalam umah, kerap sangat yang ditekankan ialah kebanyakan umat Islam tidak melaksanakannya, maka keputusannya tidak perlu kepada hal itu. Atau, sudah beratus-ratus tahun diamalkan dan kebanyakan umat Islam mengamalkannya, maka keputusannya terus laksanakan, kerana tidak mungkin yang kebanyakan itu salah.

Kalaulah Islam itu menurut kehendak kebanyakan orang nescaya Rasulullah tidak menyampaikan Islam kepada manusia. Selama 13 tahun umat Islam sangat minoriti di Makkah sehingga diancam kepelbagaian yang menggerunkan jiwa. Yang terbanyak pada zaman itu ialah menolak Islam. Maka berdasarkan rukun demokrasi, Rasulullah patut saja berhenti dan mengikut saja kehendak yang terbanyak itu. Islam tegak kerana fakta dan hujah, bukan kerana sandaran peribadi sang tokoh atau kehendak suara terbanyak.

Ada lagi contoh kebobrokan minda pada seseorang. Misalnya apabila sedar tidak mampu melawan fakta dan hujah, akhirnya dia akan mengatakan bahawa banyak orang lain pun melakukan kesalahan demikian. Misalnya perbuatannya itu membiakkan khurafat, syirik dan bid’ah, tetapi membela perbuatannya dengan mengatakan di mana-mana pun banyak orang Islam yang turut melakukan perbuatan itu. Dalih ini juga menyamai penggunaan rukun demokrasi untuk membela dirinya daripada dipersalahkan dengan alasan banyak juga yang turut melakukan kesalahan. Mudahnya, “jangan saya seorang dikatakan salah, mereka yang banyak juga sama salah.”

Tidakkah dua contoh ini menggunakan rukun demokrasi seperti Sidang Nicea tahun 325M itu?

Apabila wahyu pertama itu memerintahkan umah ‘membaca’, harus difahami bahawa ilmu adalah teras kepada Islam. Ilmu adalah gabungan fakta dan hujah, maka Islam itu sah dan benar kerana kekuatan fakta dan hujah. Tanpa keberanian fakta dan hujah, individu akan terdorong kepada amukan emosi. Akhirnya kerana emosi yang meluap-luap, ucapannya sudah menjurus kepada kata dua. Oh, penulis pun ada diberi kata dua, “tidak mahu percaya? Ya Allah apa hendak jadi dengan kamu?” Penulis meminta fakta dan hujah, bukan kata dua.

Khamis, Julai 24, 2008

PENGAJARAN daripada mubaligh

BEBERAPA waktu yang lalu rakan penulis seperti terpaksa berhadapan dengan dialog atau usaha pendakyahan Kristian oleh seseorang. Apabila rakan penulis bercerita keadaan itu, penulis membantunya dengan memberikan beberapa rencana dan buku kecil oleh Syeikh Ahmad Deedat yang profilik dengan dialog Islam–Kristian. Penulis juga meminjamkan naskhah Bible Melayu untuk dibawa dalam dialog berkenaan. Penulis juga amat mengenali mubaligh Kristian berkenaan.



Kini tiada lagi dialog atau usaha pendakyahan teologi Kristian terhadap dirinya. Keadaan ini bukan kerana rakan penulis takut menghadapi cabaran, malah sebaliknya mubaligh Kristian itu yang berundur dan tidak mahu lagi berbicara agama Kristian kepada rakan penulis. Keadaan ini sangat kontradik kerana pada hari pertama mubaligh itu bertemu kami, dia cukup bersemangat dan kelihatan sangat bersedia untuk menyebarkan teologi kristian yang diyakininya.

Rakan saya bukan seorang ustaz, orang biasa saja. Mengapa keadaan macet ini berlaku? Mubaligh berkenaan tidak mampu berdialog teologi Kristian kerana rakan saya berpandukan kepada Bible. Ternyata mubaligh berkenaan kaget dan tidak mampu memberi penjelasan mengenai siri kontradiksi dalam Bible. Hal-hal yang yang menjadi teras seperti kontradiknya catatan Matius, Yohannes, Markus dan Lukas mengenai penyaliban Jesus sudah menyebabkan mubaligh itu menutup dialog. Begitu saja akhirnya. Kami boleh bergaya membaca Bible tetapi mubaligh berkenaan tidak langsung berani membuka alquran untuk ditelaah!

Cuma yang kami agak terkilan kerana belum sempat memberi nasihat berkenaan: “Jika anda mahu menjadi penganut Kristian yang tenang, jangan meneliti Bible kerana akibatnya pegangan Kristian anda akan goyang. Berbeda dengan kami, semakin meneliti alquran pegangan Islam kami semakin mantap.”

Ada pengajaran besar daripada sejarah ini. Adakah kita selaku individu atau masyarakat muslim akan benar-benar berani meneliti alquran demi memantapkan akidah dan ibadah Islam. Pilihan kedua ialah adakah antara kita yang akhirnya bersikap seperti mubaligh Kristian berkenaan, iaitu tidak berani meneliti kandungan alquran kerana pemahaman dan pegangan Islamnya salah. Salah kerana tidak berasas daripada alquran!

Berapa banyak antara kita selaku ahli masyarakat muslim tidak berani menjawab pertanyaan mengenai Allah, sedangkan hari-hari menyempurnakan solat, tanda paling tinggi pengabdian seorang hamba kepada Tuhan. Sedangkan hal-hal mengenai Allah tercatat jelas dalam alquran.

Berapa banyak orang yang mempertahankan amalan tahlil atau ibadah pengiriman pahala kepada para arwah sebagai ajaran Islam. Malangnya mereka tidak berani membandingkan amalan adat itu dengan isi kandungan alquran. Sebahagiannya sudah menghidu bahawa amalan berkenaan berlawanan dengan banyak ayat alquran.

Dahulu ada wartawan agama berpendapat bahawa nikmat atau siksa dalam kubur tidak wujud. Respon orang ramai terus kepada menyalahkan wartawan berkenaan dan melabelkan sesuatu yang sangat buruk. Tidak banyak yang menjawab pandangan kontroversinya melalui nas alquran. Sama ada si wartawan berkenaan atau para pembela amalan Islam mesti kembali merujuk kepada isi alquran.

Menyatakan amalan itu dan ini sebagai Islam sahaja tidak mencukupi. Kemudian apabila timbul kontroversi tentang keabsahannya, tidak cukup dengan mengutuk mereka yang tidak sependapat, sebaiknya kembalikan kepada alquran dan sunah. Di sanalah ada kebesaran jiwa dan kejujuran ilmiah.

Semua ini menjadi pengajaran kepada diri sendiri supaya berlaku jujur dalam menentukan sikap dan pendirian. Kejujuran dan ketulusan hati memang dituntut untuk menjadi muslim. Berapa banyak kita mendakwa sebagai hamba Allah, hamba yang sewajibnya menyerahkan sahaja diri dan nasibnya kepada Allah, tetapi masih berkonflik kepentingan.

Menyerah diri sebagai muslim bererti menyerahkan dirinya untuk menerima pendidikan yang diberikan oleh alquran. Memang banyak kepentingan diri yang berlawanan dengan kehendak alquran, namun itulah pengorbanan muslim atas nama hamba Allah. Memang susah dan memeritkan apabila pemahaman dan amalan yang disangka sebagai ajaran Islam tetapi sebenarnya berlawan dengan isi kitabullah itu.

Maka, patut benarlah setiap waktu dalam berdoa, muslim meminta petunjuk daripada Allah supaya bertambah jelas dan faham mengenai jalan yang lurus di sisi Allah.

Sabtu, Julai 19, 2008

TAFSIRAN akal dalam Isra dan Mikraj

PROFESOR Dr Ahmad Shalaby (1970) seorang ilmuan Islam dalam bukunya Sejarah dan kebudayaan Islam telah menyentuh peristiwa Isra dan Mikraj Rasulullah secara jujur. Rupa-rupanya pengalaman ilmuan Arab ini tidak jauh bedanya dengan pengalaman kebanyakan muslim di Nusantara berkenaan huraian cerita Isra dan Mikraj Rasulullah yang berlaku pada tahun 11 kerasulan baginda.

Semua menerima keunikan atau keajaiban isra dan mikraj ini. Kerana keajaiban yang Allah berikan kepada Rasulullah maka peristiwa besar ini menjadi tumpuan pengkaji. Di sana kelihatan ada yang mengambil kesempatan untuk menampilkan citra kaum tertentu seperti yang pro-Yahudi atau menambah cerita supaya umah memahami sebagaimana perjalanan manusia biasa di permukaan bumi.

Perhatikan cerita yang dimantapkan kepada umah sejak sekian lama bahawa ada pertemuan berulangkali antara Muhammad Rasulullah saw dengan Nabi Musa as berkenaan kewajiban solat. Dikhabarkan apabila Rasulullah menerima perintah 50 waktu solat sehari dan akan pulang, bertemu dengan Nabi Musa. Nabi Musa menasihati Rasulullah saw untuk memohon kepada Allah supaya dikurangkan jumlah solat itu. Digambarkan bagaimana Rasulullah berulang-ulang bertemu Allah untuk merundingkan jumlah solat hasil nasihat Nabi Musa, sehingga yang terakhir ialah lima waktu saja.

Imej huraian Israilliyat ini ialah menggambarkan kehebatan Nabi Musa melebihi Nabi Muhammad saw, yang seperti Nabi Musa itu lebih tahu hal umat Nabi Muhammad saw. Nabi Musa as diutus khas untuk bangsa Yahudi. Allah swt pula kelihatan seperti tidak mempunyai pendirian dan dapat dirundingi ketika mewajibkan amalan solat. Cerita bagaimana Allah dapat dirundingi oleh manusia sebenarnya terdapat dalam Bible Perjanjian Lama. Tanpa disedari akidah muslim dirosakkan apabila menerima sifat Allah yang demikian rupa, menyamai sifat manusia yang berbolak-balik ketika menetapkan sesuatu.

Menurut Dr Shalaby, kewajiban solat lima waktu memang diterima semasa mikraj Rasulullah. Cukup beliau mahu mengajak umah menerima begitu saja tanpa mempercayai cerita turun naiknya Rasulullah setelah dinasihati Nabi Musa. Ini lebih bersih dan suci selain terus menguatkan akidah muslim.

Dr Shalabi menempelak pihak yang menggunakan akal fikiran semata-mata dalam memahami Isra dan Mikraj Rasulullah. Menurutnya perkara ghaib dan penuh keajaiban ini tidak dapat diteroka atau ditafsir sebagaimana perjalanan manusia di bumi. Pencerita yang mengatakan Burak sebagai kenderaan Rasulullah ditambat (seperti menambat kuda) adalah hasil pengaruh kebendaan atau fizikal yang manusia alami. Ini merupakan tokok tambah yang salah sama sekali.

Lagi, tidak sah langsung bagaimana ada stesen-stesen di setiap langit dan berlaku dialog keizinan supaya perjalanan Rasulullah dan Jibril diteruskan. Misalnya penjaga pintu menanyakan kepada malaikat Jibril tentang temannya. Setelah Jibril memberitahu bahawa temannya ialah Rasulullah saw barulah pintu langit dibuka. Menurut Dr Shalaby, tentulah Allah telah menyediakan perjalanan khas yang tidak perlu ada apa-apa sekatan sebagaimana akal manusia menggambarkan pada perjalanan manusia di bumi.

Kesimpulan ringkas ialah peristiwa Isra dan Mikraj Rasulullah saw adalah satu mukjizat, suatu yang dikhaskan oleh Allah kepada kekasihnya. Keajaiban dalam mukjizat tidak dapat dipadankan dengan kehidupan manusia biasa, apa lagi hendak diteroka oleh akal manusia yang sangat terbatas.

Wa.

Khamis, Julai 17, 2008

MENEROKA falsafah Isra' dan Mikraj

BULAN Rejab telah menjadi satu budaya Melayu untuk ditandai dengan memperingati peritiwa Isra dan Mikraj Rasulullah sewaktu baginda masih di Makkah. Alquran surah al-Isra’ ayat 1 merakamkan peristiwa perjalanan berkenaan, “Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram (Makkah) ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya, agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian daripada tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah maha mendengar lagi mengetahui.”

Memanglah ini peristiwa besar pada zaman Rasulullah kurun ketujuh yang terlalu naïf teknologi komunikasinya dibanding dengan abad ke-21 ini. Masyarakat zaman Nabi kalau bergerak dari Makkah ke Palestin dengan menunggang unta memakan waktu 40 hari. Namun dalam peristiwa Isra dan Mikraj Nabi ini perjalanan dari Makkah ke Palestin seterusnya ke langit (di atas sana) pergi dan pulang hanya memakan waktu kira-kira empat jam!

Kalaupun dengan kecanggihan teknologi zaman kini masih belum ada alat ciptaan manusia yang dapat bergerak sepantas perjalanan Isra dan Mikraj Rasulullah itu. Maka peristiwa Isra dan Mikraj ini tetap satu keajaiban dan peristiwa besar. Tiada tandingannya!

Peristiwa besar itu semakin menjadi tanda pemisah antara iman dan kufur. Yang masih lemah iman menjadi tidak percaya kenabian Muhammad Rasulullah. Yang kufur mendapat modal baru dengan tuduhan pengesahan Muhammad seorang gila dan yang mantap iman seperti Abu Bakr semakin kukuh imannya. Pengesahan Abu Bakr mengenai perjalanan Rasulullah itu pada saat sejuta keraguan manusia lain menyebabkan Rasulullah menggelar sahabatnya sebagai As-Siddiq atau yang membenarkan. Kekal nama itu menjadi Abu Bakr As Siddiq.

Ada satu lagi peristiwa luar biasa yang seumpama ini dan diterima tanpa banyak bicara. Perhatikan maksud ayat 38-40 surah an-Naml, “Kata Sulaiman (kepada para pembesarnya): Hai para pembesar, siapakah antara kamu yang sanggup membawakan singgahsananya kepadaku sebelum mereka datang menyerah? Seorang Ifrit daripada bangsa jin menjawab: Aku sanggup membawanya kepada engkau, sebelum engkau berdiri daripada majlis persidangan, sesungguhnya aku amat kuat dan dipercayai. Kata seorang yang berilmu mengenai kitab: Aku sanggup membawakannya kepada engkau dalam sekelip mata. Setelah (Sulaiman) melihat (singgahsana) itu berdiri teguh di dekatnya, dia berkata: Ini adalah kurniaan daripada Tuhanku.”

Kepantasan pergerakan Rasulullah dalam isra dan mikraj serta pemindahan singgahsana Puteri Balqis dari Yaman ke Palestin sepatutnya membawa galakan kepada manusia (muslim) mendalami bidang sains khasnya dalam bidang komunikasi dan cakwerawala.

Namun tampaknya apabila membicarakan hal Isra dan Mikraj Nabi, kerap yang diperdengarkan ialah contoh-contoh gambaran baik dan buruk di alam akhirat kelak. Kalaupun penceramah kurang memahami teori-teori sains, wajar jugalah dia menggerakan masyarakat supaya memupuk minat mempelajari sains kepada anak-anak.

Beberapa lama dahulu penulis pernah mendengar komen sinis penceramah mengenai sains yang ditafsirkan semakin menjauhkan muslim daripada Allah. Katanya sains sangat tulen memerlukan sebab dan hasil kajian sehingga menimbulkan keraguan kepada perkara-perkara ghaib yang tidak dapat dibuktikan secara ilmiah. Mungkin tafsiran sebegini yang diulang-ulang berjaya menguatkan keinginan ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat pengajian tahfiz atau pengajian kemanusiaan berbanding pusat kajian sains. Tidak salah ke pusat tahfiz, tetapi manusia hidup di dunia, wajib menguasai ilmu dunia iaitu sains. Kalau manusia tidak menguasai sains dan teknologi, untuk apa Allah menjadikan manusia sebagai khalifah di bumi? Tidak ada bedanya kepentingan menjadi ulama atau ahli sains.

Ayat berkenaan cap jari manusia diturunkan pada kurun ketujuh, kepada generasi manusia yang tidak tahu apa-apa sains dan teknologi canggih. Perhatikan erti ayat 4 surah al-Qiyamah mengenai pengenalan manusia melalui cap jari. Tidak ada penemuan sains mengenai cap jari pada zaman Islam Andalusia, tidak juga pada zaman kegemilangan Baghdad kurun ke-13 dan tidak juga pada zaman Renaissance Eropah kurun ke-14. Hanya kira-kira 100 tahun kebelakangan ini sahaja teknologi sains dapat membuktikan setiap manusia mempunyai cap jari yang berbeda-beda.

Perkara-perkara ghaib yang disebut dalam alquran bukan semestinya tidak dapat diketahui melalui sains, masa akan menentukan hal itu. Kalaupun sains masih tidak dapat membuktikan kewujudan syurga dan neraka, sekurang-kurangnya sains dapat merapatkan pemahaman mengenai dua perkara itu. Misalnya ayat-ayat alquran mengenai kebangkitan semula manusia selepas mati dapat difahami dengan mendalam apabila kita menerima kajian pengklonan manusia zaman ini. Khabarnya melalui pengklonan, tubuh manusia yang menyerupai Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman Putra dapat dilahirkan semula. Tidakkah falsafahnya ialah kebangkitan semula manusia daripada mati hidup semula kian difahami melalui sains?

Isnin, Julai 14, 2008

GOLONGAN baru dalam antihadis?

SEORANG yang bergelar ustaz telah diwawancara sebuah akhbar tabloid mengenai sunah Rasulullah. Dalam awal perbincangannya ustaz berkenaan menyelar golongan antihadis yang ditunjangi beberapa individu intelektual. Menurutnya golongan antihadis hanya menerima alquran dan menolak sama sekali hadis-hadis Rasulullah sebagai sumber perundangan-undangan dalam Islam.

Misalnya beliau mengulang dakwaan golongan antihadis mengenai kewajiban menutup aurat wanita yang hanya bersebabkan faktor cuaca panas dan tanah berdebu di Arab zaman dahulu. Ustaz ini menjelaskan bahawa hadis-hadis menjelaskan adanya hal penutupan aurat wanita. Menurut ustaz berkenaan hadis atau sunah Rasulullah adalah penjelas kepada ayat-ayat alquran.

Setelah itu ustaz berkenaan (yang memang diketahui antinya kepada satu pihak) telah membawa isi wawancara kepada satu golongan lain yang menurutnya sebagai antihadis juga. Antara kenyataan yang direkodkan dalam tabloid itu ialah, “mereka yang mengatakan nabi tidak melakukan sesuatu perkara dengan sewenang-wenangnya disebabkan kejahilan diri sendiri juga dikatakan antihadis.”

“Ada yang kata jangan buat ini kerana nabi tidak buat sedangkan dia sendiri tidak mengetahui sama ada nabi melakukannya atau tidak, hanya dia yang pandai-pandai mengatakan demikian dan itu termasuk orang antihadis, juga bahaya.

“Orang Islam kena memahami setiap apa yang tidak dilakukan nabi tidak semestinya haram. Ada yang nabi tinggal dan tidak melakukannya kerana hendak mengajar umatnya dan ada benda harus.

Contohnya mengatakan bid’ah menyambut maulidur rasul sebab nabi tidak melakukannya. Nabi tidak melakukannya kerana nabi sibuk dengan benda lain lagi. Jangan kata faktor hadis untuk tolak sesuatu benda yang kita tidak tahu.”


Komen penulis ialah,

Pertama: Maksud golongan antihadis ialah mereka yang secara total menolak apa juga maksud hadis sebagai satu sumber hukum dalam Islam. Golongan ini secara jelas tidak menerima hadis-hadis termasuk kategori hadis sahih.

Setahu penulis, golongan yang membanteras amalan bid’ah dalam agama bukan menolak hadis, malah mereka dilihat sangat berhati-hati menerima hadis. Kepada mereka, hadis-hadis sahih dijadikan petunjuk untuk amalan sunah Rasulullah kemudian menolak amalan hadis dhaif dan palsu dalam urusan agama.

Kedua: Tidak ada sesiapa ilmuan yang dengan sewenang-wenang mengatakan sesuatu perkara ada dilakukan oleh nabi dan perkara lain tidak dilakukan oleh nabi. Semua dinyatakan dengan hujah dan penuh tanggung jawab.

Jika seseorang dituduh sebagai jahil kerana mengatakan sesuatu perkara itu tidak dilakukan oleh nabi, maka lebih banyak muslim akan tertuduh sebagai jahil kerana mendakwa nabi melakukan amal itu dan ini sedangkan mereka tidak langsung dapat memberikan apa-apa bukti.

Ketiga: Mendakwa Rasulullah tidak mengadakan sambutan Maulidur Rasul kerana sibuk dengan benda lain adalah satu tuduhan jahat kepada Junjungan Besar Rasulullah sebagai tidak pandai menyampaikan dakwah atau menyembunyikan sesuatu ajaran atas nama kesibukan! Rasulullah dijaga terus oleh Allah swt dan tidak mungkin ada syariat atau amal ibadah yang disembunyikan daripada pengetahuan umah atas nama kesibukan kerja dakwah lain. Sibuk-sibuknya Rasulullah, tidak pernah baginda meninggalkan solat berjemaah, tetapi kita kerap memberikan alasan sibuk untuk tidak solat berjemaah.

Membaca ayat nabi sibuk dengan benda lain sehingga tidak sempat mengadakan sambutan maulidur rasul menyebabkan penulis beristighfar. Dia itu ustaz dan cakapnya akan dijadikan dalil oleh orang yang ambil mudah saja.

Jumaat, Julai 11, 2008

AHLI Parlimen Mukah masuk Islam


SEKARANG beliau mahu lebih dikenali sebagai Datuk Seri Muhammad Leo Toyad Abdullah. Beliau dahulunya yang beragama kristian aliran Roman Khatolik telah memeluk Islam sejak tahun 17 Jun 2006. Ahli Parlimen bagi kawasan Mukah ini telah nekad menerima petunjuk Allah sekalipun isteri dan anaknya tidak menyertainya memilih Islam sebagai satu cara hidup. Namun menurutnya, banyak ahli keluarganya telah memeluk Islam.



Tiada perubahan apa-apa dalam kedudukannya sebagai ahli politik dari negeri Sarawak. Beliau mengakui terus mengikuti pengajian alquran dan menunaikan kewajiban biasa sebagai muslim. Allah telah memilihnya dan beliau sanggup menerima cabaran ini. Allahu Akbar.

JENAYAH rogol terus menghantui kita

daripada http://n32.blogspot.com/
Semalam Menteri Wanita, Dr Ng Yen Yen (penerima biasiswa kerajaan PAS Kelantan zaman Dato Asri) telah melancarkan buku hasil kajian Rachael Samuel dan Dr Rohana Ariffin berjudul: Rapist and Rape: Who and Why.




Dalam majlis berkenaan Ng telah memberikan beberapa statistik berhubung kes rogol yang dilaporkan di Malaysia. Menurut beliau pada tahun 2005 terdapat 1,887 kes rogol yang dilaporkan (iaitu bersamaan 5 kes sehari) ia meningkat ke 2,435 pada tahun 2006 (iaitu hampir 7 kes sehari) dan terus meningkat ke 3,177 pada tahun 2007 (iaitu hampir 9 kes sehari). Ini menunjukkan yang kejadian jenayah seksual khasnya rogol semakin tahun semakin meningkat, itu tidak termasuk kes-kes yang tidak dilaporkan atas pelbagai sebab termasuk malu, dilakukan oleh kaum keluarga dan lain-lain.




Manakala menurut kajian yang dilakukan oleh buku berkenaan yang lebih membimbangkan bahawa hampir 81.1% dari perogol yang sabit kesalanya adalah terdiri dari bangsa Melayu. Mereka ini kebanyakannya dari lingkungan umur 50an diikuti dengan mereka yang berumur 30 ke 21 tahun. Dan sebahagian besar dari mereka yang terlibat dalam kes keji ini terdiri dari mereka yang tinggal di kawasan luar bandar, berpendidikan rendah dan telah pun berkahwin.




Dan sehingga ke hari ini saya kira kita masih terkapai-kapai mencari jalan mengatasi jenayah yang paling kejam dan keji serta dikutuk oleh semua agama dan bangsa ini. Hakikatnya angka sial ini terus meningkat dan kita sendiri tidak berdaya memastikan yang anak-isteri kita akan terselamat dari menjadi salah satu angka statistik mangsa berkenaan ataupun mungkin kaum keluarga kita pula menjadi angka statistik penjenayah itu.




Di sinilah peranan mereka yang berkuasa sangat penting. Apabila ada pihak menekankan aspek penguatkuasaan termasuklah etika berpakian dan seumpamanya, ada diantara kita mengherdik dengan mengatakan kita tidak harus menjadi "moral police" kerana ia pendekatan yang tidak bijak. Dalam kita ghairah mengherdik tidak pula kita kemukakan alternatif dan dalam pada itu statistik berkenaan terus meningkat.




Malah lebih malang lagi apabila ada pihak menekankan aspek perundangan Islam sebagai opsyen bagi mencegah dan menangani bahana ini, ada pula yang terus mencemuh dengan mengatakan kita ini negara sekular, bermasyarakat majmuk, maka sebarang peraturan biarlah liberal dan boleh diterima oleh semua. Dan seperti biasa dalam kita ghairah mencemuh tiada pula kita kemukakan alternatif yang relistik dan statistik berkenaan terus meningkat.




Selagi amar makruf nahi mungkar tidak menjadi amalan kita, selagi itulah gejala jenayah tidak berperikemanusiaan ini akan terus bermaharajalela. Malah Menteri Wanita itu sendiri dalam ucapannya menyarankan agar perogol berulang dikasi bagi memastikan mereka tidak lagi terus mengulangi jenayah mereka itu.




Orang Melayu/Islam kena serius berfikir akan hal ini kerana ternyata ia terbanyak melibatkan kelompok kita. Kembalilah Allah dan Rasul, insyallah kita dan kaum keluarga serta jenerasi yang mendatang insyallah akan selamat.



ROSLAN SMS

Rabu, Julai 09, 2008

KAEDAH memahami hukum

Daripada buku Soal Jawab Agama (1985) terbitan Persatuan Bangil, Jawa Timur.
Jawaban oleh Syeikh A. Hassan.

Soalan: Apakah hukum melafazkan niat?

Jawaban: Masalah ini sudah terlalu banyak orang-orang bicarakan di mana-mana. Maka di sini kami hendak memberi jawaban umum dan terang supaya pembaca dapat gunakan kaedah itu di mana-mana masalah yang duduknya sama dengan masalah melafazkan niat.

Pertama: Yang dikatakan agama itu ialah beberapa perintah Allah dan perintah Rasul, dan beberapa larangan Allah dan larangan Rasul. Perintah-perintah itu ada dua macam. Satu, perintah berhubungan hal keduniaan. Kedua, perintah-perintah yang berhubungan dengan hal ibadah.

Perintah-perintah keduniaan itu mesti kita kerjakan, tetapi cara-caranya tidak mesti sama dengan perbuatan Nabi, seperti perang. Nabi kita lakukan dengan pedang dan panah, maka tidak ada halangan kita kerjakan dengan senapang dan meriam, kerana yang diperintah dan dimaksudkan itu perang, bukan carannya berperang.

Adapun perintah-perintah yang berhubungan dengan hal ibadah itu, wajib kita kerjakan menurut sebagaimana dicontohkan oleh Nabi s.a.w. tidak boleh lebih, tidak boleh kurang, karena perkara ibadah itu tidak dapat diatur-atur dan difikir-fikir oleh manusia.

Misalnya dapatkah kita fikirkan dengan jelas mengapa kita diperintah bertayamum waktu tidak ada air, dan mengapa di waktu subuh (solat) diwajibkan dua rakaat saja sedangkan di waktu zuhur empat rakaat, padahal subuh waktunya lebih lapang.

Kedua: Tiap-tiap perkara dunia pada asalnya harus, iaitu boleh kita kerjakan atau tidak dikerjakan. Melainkan yang diwajibkan oleh agama, maka wajib kita kerjakan, yang mana dilarang, tidak boleh kita kerjakan.

Ketiga: Tidak boleh kita berbuat ibadah dengan kemahuan dan cara kita sendiri. Tidak boleh dinamakan ibadah yang sebenarnya kalau tidak diperintah oleh agama, serta ditunjukkan oleh Nabi di mana perlunya.

Keempat: Berbuat bid’ah itu terlarang keras dalam agama karena sabda Nabi s.a.w. ertinya “Tiap-tiap bid’ah itu sesat, dan tiap-tiap kesesatan itu di neraka.” (Hadis sahih riwayat Muslim dan Nasa’e)

Tapi jangan salah faham tentang larangan bid’ah itu. Bid’ah itu dilarang dalam urusan ibadah, bukan dalam hal keduniaan karena Nabi s.a.w. bersabda ertinya “Kamu terlebih mengerti hal urusan dunia kamu” (Hadis sahih riwayat Muslim).

Bahkan dipuji pula orang yang mengadakan bid’ah yang baik dalam perkara dunia dengan sabdanya bermaksud “Barang siapa mengadakan (memulakan) dalam Islam satu cara (keduniaan) yang baik, maka ia dapat pahalanya dan sebanyak pahala orang-orang yang turut mengerjakannya dengan tidak kurang sedikitpun daripada pahala mereka itu.”

Kelima: Tidak boleh kita katakan perkara itu wajib atau sunat dan perkara ini haram dan makkruh kalau tidak ada keterangan daripada agama. Karena wajib atau sunat itu artinya perkara dapat pahala. Haram dan makruh itu perkara tidak disukai oleh Allah.

Maka bagaimanakah bisa seseorang mengetahui hal yang ghaib itu, kalau tidak diterangkan oleh agama? (alquran dan hadis. Pen.)

Keenam: Dibenarkan qias tetapi hanya pada hukum-hukum keduniaan saja, tidak sesekali dalam hukum-hukum ibadah. Tidak pernah seorang pun daripada sahabat-sahabat Nabi mengambil qias dalam ibadah, tidak juga imam-imam mujtahidin bahkah telah berkata Imam Syafi’e ertinya “Tidak ada qias dalam (hukum) ibadah.” Lagi kata imam, “Barang siapa menganggap baik satu (ibadah), bererti dia telah membikin agama.”

Maksudnya, bahawa apabila seseorang menganggap baik akan satu perkara ibadah dengan tidak ada keterangan daripada agama, bererti orang itu menambah satu ibadah. Barang siapa menambah satu ibadah, tidak syak dia telah kafir.

Ketujuh: Kita wajib menerima ijma, tetapi supaya tidak jadi salah faham, perlu kita tahu ijma manakah yang wajib kita turut. Ijma yang wajib kita turut itu tidak lain ialah ijma para sahabat Nabi.

Menuruti (mengikut) ijma itu bukan bererti kita menuruti hukum yang mereka bikin dengan kemahuan mereka sendiri, tetapi kita turuti melakukan salah satu ibadah atau hukum yang mereka beramai-ramai bersetuju mengerjakannya. Hal ini dengan kepercayaan kita bahawa mustahil mereka (sahabat-sahabat Nabi. Pen.) bersetuju mengerjakan sesuatu kalau tidak melihat Nabi s.a.w. mengerjakan di hadapan mereka.

Oleh sebab itulah Nabi s.a.w bersabda ertinya “Hendaklah kamu berpegang kepada cara-caraku dan cara-cara khalifah-khalifah yang lurus dan terpimpin.”

Adapun ijma yang lain daripada itu, tidak boleh kita turuti dan juga tidak ada (ijma begitu sebenarnya tidak ada. Pen). Lantaran itu Imam Ahmad bin Hanbal berkata ertinya “Barang siapa mengaku ada ijma, maka orang itu pendusta.”

Sesudah ada beberapa kaedah yang tersebut di atas itu, tentulah mudah kita memahami sesuatu hukum.

Melafaz niat sewaktu berwudhu, mandi atau solat itu tidak ada dalam alquran, hadis, perbuatan sahabat-sahabat Nabi dan tidak pula dipandang sunat oleh Imam yang empat. Istimewa pula, ijma tidak sekali-kali.

Hanya ada sebagian daripada ulama mazhab Syafi’e yang menyunatkan (memberi hukum sunat. Pen.) dan golongan itu terbagi atas beberapa bagian pula.

1. Ada yang berkata bahawa menyebut niat dengan lidah itu menolong hati. Lantaran itu jadi sunat.

Kita jawab, bahawa alasan itu bukan daripada agama dan tidak dibenarkan oleh agama karena alasan itu telah bertambah satu ibadah, sedangkan menambah ibadah itu terlaranag sama sekali. Dan perkataan mereka bahawa lidah menolong hati, tidak betul sama sekali kerana lidah orang yang sedar tidak akan membunyikan sesuatu kalau hatinya tidak hendak membunyikannya. Jadi, hatilah yang menggerakkan lidah, bukan lidah yang mengerakkan hati.

2. Ada yang berkata bahawa menyebut niat dengan lidah itu ada dikerjakan oleh Nabi dalam ibadah haji. Oleh sebab itu diqiaskan perbuatan itu dalam solat dan lainnya.

Kita jawab, bahawa riwayat (hadis) Nabi menyebut niat tidak tidak sah. Walaupun ditakdirkan sah, tidak boleh diqiaskan kepada solat kerana (Ibadah) haji itu diwajibkan ke atas orang Islam (pada zaman Nabi. pen.) sesudah hukum solat. Maka tidak ada kaedah membenarkan diambil qias daripada hukum terkemudian buat hukum yang terdahulu. Dan lagi tidak boleh diqiaskan satu hukum dengan lainnnya dalam urusan ibadah.

Kalau mahu main qias-qias dalam perkara ibadah, mengapa tidak diadakan azan dan qamat pada solat jenazah, solat hari raya, tarawikh dan lain-lainnya?

3. Adapun yang berkata, bahawa melafazkan niat itu sungguhpun bid’ah, tetapi bid’ah hasanah kerana perkara itu baik. Dan Nabi tidak ada berkata, “Jangan kamu melafazkan niat.”

Kita jawab, bahawa setiap bid’ah dalam ibadah itu, bid’ah dhalalah, tidak ada yang hasanah.

Bid’ah yang boleh dibagi-bagi itu, ialah bidah dalam keduniaan iaitu mana yang baik dikatakan bid’ah hasanah dan mana yang tidak baik dikatakan bid’ah dhalalah.

Kalau timbangan itu dikatakan baik, mengapa solat subuh tidak boleh kita tambah dua rakaat, supaya jadi empat? Apakah dua rakaat tambahan itu tidak baik atau Nabi s.a.w. pernah berkata “Jangan kamu solat subuh empat rakaat.”

Mengapakah bacaan tahiyyat yang bukan daripada alquran tidak kita ganti dengan alquran saja?

Ringkasnya, kita orang Islam wajib solat sebagaimana yang dicontohkan oleh Nabi, padahal Nabi tidak melafazkan niat dengan mulutnya. Maka janganlah kita berbuat apa-apa ibadah yang tidak dibuat olehnya.

Sekian A Hassan.

Selasa, Julai 08, 2008

POLITIK punca perpecahan umah

ALAH bisa tegal biasa. Kalau sudah menjadi kebiasaan, hal yang busuk pun akan dirasakan selesa. Begitulah sesetangah penilaian dan tafsiran terhadap perpecahan dalam kalangan umah. Ada perkara kecil tetapi mengancam status quo budaya dianggap punca perpecahan umah, tetapi perkara besar dan utama yang sebenarnya menjadi punca perpecahan sepanjang sejarah sudah tidak dianggap sebagai punca perpecahan.

Tulisan ini mahu menegaskan bahawa sebab utama bangsa Melayu atau umah di Mlalaysia berpecah ialah kerenah politik. Ada Timbalan Mufti pernah mengkritik perpecahan umah di Indonesia kerana badan-badan dakwah dibiarkan mengeluarkan ketetapan hukum sendiri, maka umah di sana berpecah kerana perbedaan pelaksanaan hukum. Di Malaysia tidak? Dia lupa bahawa setiap negeri di Malaysia mempunyai kuasa istimewa dalam hal agama Islam dan antara setiap negeri tidak ada apa-apa ikatan untuk keseragaman. Inilah politik dan pentadbiran yang telah memecahkan umah. Setiap negeri ada pentadbiran agama tersendiri, ada Tuan Muftinya sendiri dan berhak menggubal apa-apa undang-undang Islam sendiri. Sebab itu hukuman bagi setiap kes syariah berbeda-beda bagi setiap negeri. Pernah Johor dan Perak berhari raya sedangkan negeri-negeri lain masih berpuasa, bukan pecahkah nama itu?

Kelak, dalam satu wilayah Asia Tenggara yang berkongsi kegelapan malam dan kecerahan siang tetapi akan ada antara negara-negara ini yang sudah berpuasa Ramadan dan ada lagi yang ketinggalan sehari. Tidakkah politik dan pentadbiran telah memecahkan umah, sedangkan alquran menyatakan sesungguhnya orang-orang beriman adalah bersaudara. Bersaudara ertinya bersatu. Politik telah mengasingkan amalan agama sesama umah lain.

Kerana kebanyakan para pemimpin agama dibayar gaji pemerintah atau ada kedudukan dalam politik, maka jabatan dan kerusi yang diduduki tidak dilihat sebagai hadiah perpecahan. Siapa tidak seronok menjadi Mufti bertaraf Exco, dapat kereta dan keistimewaan lain. Di Malaysia ada 14 Mufti. Ingat, kalau sejarah yang dilalui dahulu ialah Malaysia sebagai sebuah negeri sahaja, tentu hari ini ada seorang Mufti sahaja, melepaslah 13 orang ulama daripada jawatan Mufti itu!

Akhirnya yang dituduh sebagai ejen pemecah belah masyarakat ialah ulama atau mereka yang membanteras khurafat dan bid’ah. Kemudian, mereka yang tidak menggunakan kitab tertentu dalam mengajar akidah umah dituduh juga sebagai songsang, dituduh juga mengeluarkan fatwa berlawanan dengan kebiasaan (adat?).

Tanpa menafikan perbedaan pendapat boleh membawa perpecahan, namun siapakah yang dapat memnyembunyikan sebab politik dan pentadbiran sebagai punca teragung umah berpecah. Mengapa mencari kambing hitam yang kecil? Tidak lain kerana sudah terancam dengan satu gerakan kecil, sedangkan bergelumang dalam politik yang membahagi-bahagikan umah tidak langsung dihidu sebagai penyebab perpecahan.

Sudahlah kewujudan negeri-negeri sebagai hasil perpecahan politik Melayu masa silam, kini di bawah sistem demokrasi diwujudkan parti-parti politik Melayu Islam supaya menambah jumlah perpecahan. Itupun masih tidak nampak bahawa politik penyebab perpecahan.

Bukan sahaja antara parti Melayu Islam berbalah, bertelagah dan berbalas-balas kutukan, malah dalam satu parti sendiri berlaku perbalahan kerana perebutan jawatan dalam parti. Kekalutan dan kekacauan ini tidak lagi difahami punca perpecahan umah, sebaliknya mencari suara-suara pembaharuan dalam Islam sebagai punca perpecahan. Innalillaahiraaji’uun!

Kerana percaya politik tidak membawa perpecahan bagai tidak ada usaha dan kritikan terhadap ahli-ahli politik yang membawa perpecahan. Sebaliknya institusi agama dikudakan untuk mencari punca lain perpecahan umah. Lalu diperbesar-besarkan hal menolak amalan tahlil sebagai punca perpecahan. Hanya orang t***l akan menggunakan contoh itu dan diterima oleh orang-orang super t***l!

Manakah akal yang murni untuk membaca masalah di hadapan mata?

Ahad, Julai 06, 2008

SILA lakukan mubahalah

MUBAHALAH. Istilah lama yang diperkenalkan semula kerana krisis tuduh menuduh tanpa henti antara dua pihak, sehingga melibatkan pandangan awam. Semua orang tahu kini pentas politik sedang dihidangkan menu selak kain yang amat mengaibkan. Ada orang mendakwa dikenakan dan yang dituduh mengenakan mangsa telah menafikan. Oleh kerana kes ini melibatkan ahli politik besar, maka besarlah pasaran berita dan ceritanya.

Tuan Musti Perlis telah mencadangkan agak kedua-dua pihak melakukan mubahalah iaitu bersumpah dengan nama Allah dan kesanggupan untuk dilaknat Allah jika sumpahnya sebagai dusta. Mubahalah bukan sumpah biasa, juga bukan kerja menjunjung alquran seperti yang difahami oleh sebahagian orang termasuk tokoh muda dalam politik. Mubahalah tidak perlu menjunjung alquran dan bukan semestinya dalam masjid.

Aturkan persetujuan dan pertemuan. Pastikan mereka yang berbalah dan saling tuduh dan menafi berada dalam satu tempat dan kedua-duanya melakukan mubahalah.

Mengapa perlu mubahalah? Inilah saatnya manusia diajak kembali kepada ajaran alquran dan sunah kerana dalam keadaan kacau begini semua mahukan kedamaian. Kedamaian ada dalam alquran dan sunah. Jika selama ini banyak yang menjadikan kalimah Allah hanya sebagai urusan rasmi seperti bacaan doa, maka dengan mubahalah akan terasa dekat dengan Allah sebagaimana rasa dekatnya hamba Allah dengan Pencipta ketika di hadapan Kaabah.

Kedua, mubahalah juga akan menjadi satu kaedah dakwah kepada yang selama ini sinis dengan politik Islam, iaitu politik yang melaksanakan amanah Allah. Dengan kesanggupan kedua-dua pihak menyerahkan kebuntuan kes kepada Allah, maka akan timbul semula kesedaran bahawa apa yang berlaku atas dunia ini tetap dalam perhatian dan perhitungan Allah. Moga-moga dengan balasan Allah yang berlaku di dunia ini kesan mubahalah akan mengingat apa yang disebut ‘balasan Allah secara tunai’, merujuk kepada cerita-cerita kaum terdahulu dihukum oleh Allah dengan segera berbanding umat akhir zaman ini.

Ketiga, kepada puak yang memperjuangkan kehidupan sekular semoga akal mereka mula berfikir mengenai kuasa Allah ada di mana-mana, bukan hanya di tempat-tempat ibadah khusus sahaja.

Sekalipun kerja tuduh-menuduh dalam isu dalam kain sangat mengaibkan, mungkin ada sedikit hikmah jika kebuntuan ini diselesaikan berdasarkan ajaran Allah dan rasul-Nya.

Untuk membaca penjelasan Tuan Mufti Perlis mengenai mubahalah boleh rujuk
www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0760&pub=Utusan_Malaysia&sec&Bicara_Agama&pg=ba_01.htm atau dalam sesawang Tuan Mufti berkenaan http://drmaza.com/

Jumaat, Julai 04, 2008

PERSEPSI politik berkandang

POLITIK pada hari ini sangat berbeda berbanding yang dilaksanakan oleh Rasulullah di Madinah. Pada zaman ar-Rasul, hanya ada satu organisasi atau parti iaitu jemaah Islam, dan Rasulullah adalah pemimpinnya. Rasulullah sendiri mendapat bimbingan wahyu secara langsung daripada Allah. Saingan utama jemaah Islam hanya kumpulan munafik. Dengan bantuan wahyu, mudah saja tindakan terhadap kumpulan munafik di Madinah.

Hari ini dalam sistem demokrasi, dibenarkan wujud berbilang parti atau organisasi atas apa-apa kepentingan. Maka di negara Malaysia yang kecil dan penduduknya hanya 26 juta (berbanding India 1000 juta dan China 1300 juta) yang umat Islamnya hanya kira-kira 15 juta. Daripada jumlah 15 juta itu hanya kira-kira 8 juta orang Melayu atau muslim yang menjadi pengundi. Biarpun sedikit ahli politik yang aktif tetapi kerana kewujudan berbilang parti, maka berlakulah persaingan merebut pengaruh.

Kaedah berpolitik yang dicedok daripada kantung penjajah Barat jelas mengalakkan persaingan yang tidak sihat. Sama seperti parti politik yang tidak berpaksi Islam dan Melayu, perjalanan parti-parti politik Islam Melayu juga sangat mengharap pembentukan persepsi para pengundi.

Politik persaingan memang mengharap kejayaan membentuk minda rakyat melalui anggapan atau persepsi terhadap sesuatu itu yang dibawa. Parti Melayu A akan bekerja keras membentuk anggapan umum bahawa musuhnya Parti Melayu B sebagai jahat, jumud, tidak berguna dan sangat merugikan. Begitu juga sebaliknya. Semua ini tidak berdasarkan fakta kerana anggapan ini sangat subjektif, tidak boleh diukur dengan apa-apa standard. Maka berlaku serangan-serangan minda untuk membentuk persepsi sama terhadap seseorang tokoh dan sesebuah parti. Tidak perlu apa-apa pembuktian khusus mengenai persepsi. Sesuatu fakta kecil akan dieksploitasi secara besar-besaran untuk membentuk anggapan atau persepsi yang diharapkan. Walhal fakta sebenarnya tidak begitu. Ini yang dikatakan kaedah politik secara berparti zaman demokrasi kita jauh berbeda daripada zaman Rasulullah.

Contoh terbaik ialah pemakaian tanjak seorang tokoh pada tahun 1990. Tokoh berkenaan memakai tanjak itu sebagai menghargai budaya kaum berkenaan yang bersahabat dengan sang tokoh. Memang pada tanjak itu kedapatan tanda palang. Musuh-musuh politik tokoh berkenaan telah mengeksploitasi tanda palang dengan agama Kristian. Huraian-huraian seterusnya ke tahap mempersoalkan akidah sang tokoh. Akhirnya terbentulkan satu persepsi bahawa sang tokoh akan membawa misi Kristian dalam arus pemerintahan negara. Nah, akhirnya sang tokoh diwatakkan sebagai hitam dan partinya dijauhi pengundi. Apa selepas itu? Tidak ada apa-apa, tidak juga sang tokoh dinasihati oleh ahli akidah agar bertaubat. Itu semua persepsi yang condong kepada tuduhan. Tuduhan yang tidak dapat dibuktikan, tetapi sangat berkesan dalam politik persaingan antara parti.

Terlalu banyak hal-hal kecil dan terpencil tetapi telah diperbesar-besarkan atas nama pembentukan persepsi politik. Kesannya, ialah pemikiran pengikut-pengikut parti politik telah diorientasi agar melihat dengan persepsi buruk parti yang dimusuhi dan memandang partinya seperti parti malaikat.

Persepsi terhadap sesuatu isu akan diperbaharui dari masa ke semasa. Di samping itu persepsi baru dibina satu persatu untuk menebalkan kekukuhan tembok kepartian. Ini samalah seperti asabiyah yang dibenci olah Islam. Apa saja yang datang daripada parti atau kabilahnya mesti diterima sebagai baik dan dipertahankan, dan yang ada pada parti atau kabilah lawan dilihat salah dan mesti diperangi.

Maka jangan kaget jika para pengikut parti politik gemar terperangkap dalam permainan persepsi keburukan lawannya. Inilah modal terbaik untuk bermusuh dan berpecah sekalipun sesama Melayu dan Islam. Dalam persaingan antara parti politik (sekalipun atas nama Melayu dan Islam) bukan suatu yang mudah menterjemah kehendak Islam bahawa politik atau kekuasaan terhadap negara adalah amanah. Amanah yang akan dipersembahkan semula di Padang Mahsyar.

Ekonomi iaitu wang dan kekayaan telah mengaburi kehendak amanah. Maka berlakulah perang parti atas nama pembangunan bangsa dan agama, walhal di balik itu sebenarnya atas nama ekonomi semata-mata. Kuasa adalah tangga kekayaan, maka kuasa wajib dipertahankan atau dicari dengan cara apa pun. Sampai di sini, diamkan saja bangsaku Melayu, Islam dan amanah Tuhan!

Rabu, Julai 02, 2008

POLITIK yang membebankan

POLITIK ialah institusi yang berkaitan dengan kekuasaan dan pemerintahan. Oleh itu partai politik adalah organisasi yang menggerakkan ahli-ahlinya mendapatkan kuasa. Sebab itulah partai politik bersaing dalam pilihan raya untuk merebut pengaruh dan mahu muncul sebagai pemenang.

Oleh kerana sistem demokrasi menerima kepelbagaian partai politik, maka berlakulah persaingan antara partai-partai politik. Persaingan ini sengit dan menggerunkan. Justeru tidak hairan jika hanya manusia-manusia yang tebal muka dan telinga sahaja yang sanggup mengharungi dunia politik.

Namun kerana dunia moden menagih rakyat terlibat dalam politik, jadilah politik seperti sarapan pagi yang wajib dihirup dan dikunyah oleh sesiapa juga. Itu yang berlaku, dan media menyajikan hidangan politik yang pelbagai. Hidangan daripada sudut yang berbeda-beda pula. Kerana itu, khalayak massa politik juga membentuk perbedaan-perbedaan yang ketara.

Sebenarnya politik kian membebankan minda. Semasa pilihan raya semua minda rakyat diasak dan dipaksa oleh ahli-ahli politik untuk mencintai satu parti politik dan membenci parti politik lain. Dunia politik yang kejam tidak memberi ruang penerimaan sebahagian dalam parti A dan sebahagian daripada parti B pula. Rakyat dipaksa berfikir menerima parti B sebagai benar, maka melihat parti A sebagai salah. Tidakkah itu membebankan?

Habis pilihan raya, cerita pertikaian dan percekokan dalam kalangan ahli politik mengenai siapa akan menduduki jawatan dan apa bentuk pemerintahan. Tidak ada bahan sarapan lain yang dipaksa, pahit-pahit pun wajib dikunyah dan ditelan. Entah berapa banyak ruang befikir rakyat diperah untuk sama-sama menilai kewajaran seseorang tokoh atau menilai janji-janji sepanjang pilihan raya. Tidakkah ini membebankan minda dan membuang masa bernilai rakyat melata?

Jangan marah juga kalau dikatakan dunia politik penuh permusuhan. Amat membebankan jiwa apabila segala pergerakan dan pengucapan seseorang sering dinilai dari sudut politik, kemudian diambil kesimpulan si pulan berada dalam kandang parti mana. Sesiapa yang ingin dilihat bebas dengan menggauli semua pihak yang sedang berpolitik juga terbeban dengan pandangan daripada sudut politik kepartaian. Berziarah ke rumah ahli partai C dikatakan pula bermasalah dengan ahli-ahli partai D. Duduk berbual hal ekonomi atau harga minyak yang naik juga tidak dapat lari daripada diserbu penilaian politik kepartaian.

Di sekolah daripada sekian banyak peristiwa dalam kehidupan, sejarah politik juga yang menjadi subjek utama. Anehnya banyak pula sekatan atas nama ‘tidak boleh berpolitik’ kepada mereka yang berkenaan.

Untuk menjatuhkan mana-mana tokoh politik, pelbagai cerita dibuka termasuk cerita dalam kelambu. Hendak mengatakan itu cerita yang wajib disimpan, media pula mengaitkan dengan politik, maka wajib pula didedahkan kepada umum. Sukar menafsirkan keindahan dan kedamaian dalam dunia politik. Masyarakat yang sepatutnya hanya melihat sepintas lalu mengenai politik diasak dengan unsur suspen sehingga terperangkap untuk sama melibatkan diri dalam perseteruan politik. Apa yang mereka dapat? Kepuasan yang membebankan!